PV zonder nummerplaat nog geldig?

DerWelt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

PV zonder nummerplaat nog geldig?

#1 , 07 aug 2018 09:45

Zopas een verkeersboete ontvangen zonder enige vermelding van nummerplaat of enige kenmerken van de wagen, enkel mijn naam. De Pro justitia vermeldt nog dat ik "vermoedelijk verantwoordelijk ben...omdat het voertuig op uw naam staat ingeschreven met nummerplaat.". Maar die ontbreekt dus. De betalingstermijn is ook veel te kort.

Ik wou hem al afdoen als zo'n namaakboete maar de datum en tijd konden kloppen dus heb ik er achter gebeld en de boete blijkt echt te zijn. Maar ook in het systeem van de overheidsdiensten (of is dat nu bpost?) stond geen nummerplaat. Zij gaven me het advies te betwisten op basis van gebrek van nummerplaat. Maar heeft dat enige zin?

Ik vermoed dat ofwel de politiedienst maar half werk leverde, ofwel dat het systeem van bpost opnieuw kinderziektes vertoont. Maar uiteindelijk verandert dat waarschijnlijk niets aan de overtreding? Er zijn meerdere wagens en bestuurders op dit adres maar op basis van de tijd heb ik kunnen afleiden dat ik de overtreding wel begaan heb. Principieel gezien zou ik er misschien op moeten staan dat de politiediensten correcte procedures volgen, anderzijds heb ik weinig zin om zelf nog meer tijd en moeite te steken in hun administratieve fouten voor een boete van 50 euro. Gewoon maar braaf betalen zeker?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 aug 2018 19:21

Dat systeem werkt nog altijd niet ...

verkeersboetes.be is van bpost

Meer dan waarschijnlijk staat in het PV wél de volledige gegevens
Alleen krijg jij die informatie niet meer te zien door de ronduit dwaze manier waarop de overheid er mee omgaat ...

Betwisten betekent dat je een minnelijke schikking van het parket krijgt - die zijn normaal duurder
Geen idee hoe ze bij de parketten met deze puinhoop gaan omspringen - MS aan dezelfde prijs van de onmiddellijke inning misschien, maar dat is dan weer een probleem want de verhoogde schikking ligt ook vast ...

Hoe rechters er op gaan reageren is helemaal koffiedik kijken
Uiteindelijk is het een grandiose aanfluiting van de rechten van de verdediging.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 07 aug 2018 19:23

Bpost alles laten betalen misschien.

Reclame

DerWelt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2018 20:32

Dat systeem werkt nog altijd niet ...
[...]
Uiteindelijk is het een grandiose aanfluiting van de rechten van de verdediging.
Bedankt voor uw gedetailleerde reactie. Die sluit inderdaad aan op wat ik al vermoedde, ik ben redelijk vertrouwd met sommige van de IT fiasco's in de overheid . De reden dat ik het hier eens wou aankaarten is inderdaad dat ik me nogal afvroeg of dit allemaal zo maar kon gezien de schijnbaar redelijk strakke regels, rechten en plichten rond PVs. Maar ja, protesteren zal wellicht niets uithalen en me alleen meer tijd en moeite kosten dus dan laat ik het maar zo.

Dit lijkt me eerder voer voor een bedrijfsjurist die zijn cliënt uit een rijverbod wil praten op basis van technische fouten, zoals dat wel eerder in het nieuws is gekomen. Misschien dat er dan wat verbetering in komt. :roll:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”