Jobstudent: loon geïnd door ouders?

nairashvili
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Jobstudent: loon geïnd door ouders?

#1 , 06 aug 2018 12:03

"Art. 8. De werknemer verklaart uitdrukkelijk in te stemmen met de betaling van het loon op het rekeningnummer 123-456789123-45 op naam van E, vader van B."

- Mag dat wel? Indien de jobstudent minderjarig is wss wel wettelijk mits zijn akkoord. Maar een meerderjarige jobstudent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 aug 2018 12:05

Aangezien de werkstudent meerderjarig is kan dit mits zijn toestemming.
Hij is meerderjarig en dus mondig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2018 12:34

Heb weet gehad van gehuwde vrouwen en hun loon werd overgeschreven naar de man !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 06 aug 2018 13:12

Heb weet gehad van gehuwde vrouwen en hun loon werd overgeschreven naar de man !
Wel eventjes geleden, waarschijnlijk. :D
1932. Gehuwde vrouwen mogen de goederen beheren die ze door eigen arbeid verkregen.
1976. Gelijke rechten voor mannen en vrouwen binnen het huwelijk. Voortaan kunnen gehuwde vrouwen bijv. een zichtrekening openen zonder toestemming van hun man.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2018 13:30

Heb weet gehad van gehuwde vrouwen en hun loon werd overgeschreven naar de man !
Wel eventjes geleden, waarschijnlijk. :D

.
Dit is eventjes geleden, maar men mag nog steeds zijn loon laten storten op de rekening naar keuze
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2018 13:37

- Mag dat wel? Indien de jobstudent minderjarig is wss wel wettelijk mits zijn akkoord. Maar een meerderjarige jobstudent?
Zoals denlowie zegt: iedere werknemer, ook een jobstudent, mag zijn loon laten overmaken op een rekening naar keuze. Als ik morgen mijn werkgever opdracht geef mijn loon over te maken op de rekening van Jefke op den hoek, dan moet mijn werkgever mijn loon overmaken naar de rekening van Jefke op den hoek. Niets mis mee...

Als de meerderjarige jobstudent niet akkoord is dat zijn loon op de rekening van zijn ouders gestort wordt, dan moet de jobstudent dit meedelen aan zijn werkgever en deze laatste de opdracht geven het loon op een andere rekening te storten. De werkgever zal dit dan zo moeten doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 06 aug 2018 21:49


Dit is eventjes geleden, maar men mag nog steeds zijn loon laten storten op de rekening naar keuze
Bij de overheid absoluut niet. Mijn bankrekening werd zelfs geweigerd omdat ze op beide namen stond. Het moest een eigen, individuele rekening zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

johan V
Berichten: 174

#8 , 06 aug 2018 23:59

Inderdaad,oude belg,bij de NMBS is dit ook zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2018 05:23

Ik heb bewijzen dat ziekengeld gestort word.op een ander zijn rekening
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2018 10:05

Mmm, vreemd dat dit bij de overheid niet mag. Bij ons hebben we vrij de keuze op welke rekening ons loon gestort wordt... De rekening hoeft niet per sé op onze eigen naam te staan. Ik heb weet van één werknemer die zo rijk is als de zee diep is en puur "voor de fun" komt werken, en haar loon wordt op de spaarrekening van haar kleinkind gestort (die zal een mooie spaarboek hebben als oma binnen 2 jaar op pensioen gaat, maar bon). Dus dat is blijkbaar wel mogelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 aug 2018 11:09

Mensen die een bewarend beslag op hun bankrekening hebben en daar zijn er meer van dan men denkt, wel hun ziekte-uitkering of hun pensioen laten ze over schrijven naar de kinderen of zeer goed vrienden, heb dat meermaals gezien bij faillissementen die mensen zitten som 2 a 3 maanden zonder bankrekening, en dit zeker vroeger nu zorgt soms de curator ervoor dat je een debet rekening mag en KAN openen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 07 aug 2018 14:55


Dit is eventjes geleden, maar men mag nog steeds zijn loon laten storten op de rekening naar keuze
Bij de overheid absoluut niet. Mijn bankrekening werd zelfs geweigerd omdat ze op beide namen stond. Het moest een eigen, individuele rekening zijn.
Bij de Vlaamse overheid is dit alvast wel toegelaten.
Hier maken ze er totaal geen problemen van.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 aug 2018 15:37

Tja, er zijn ook banken waar werknemers een rekening bij die bank moeten openen (als ze daar nog geen rekening hebben) om hun loon op te laten storten. Geen idee of die bank dat als werkgever effectief ka afdwingen, maar het wordt wel gevraagd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 aug 2018 01:21

"Art. 8. De werknemer verklaart uitdrukkelijk in te stemmen met de betaling van het loon op het rekeningnummer 123-456789123-45 op naam van E, vader van B."

- Mag dat wel? Indien de jobstudent minderjarig is wss wel wettelijk mits zijn akkoord. Maar een meerderjarige jobstudent?
loonbeschermingswet 12 april 1965
HOOFDSTUK II. - Bescherming van het loon

Art. 3. Het is de werkgever verboden de vrijheid van de werknemer om naar goeddunken over zijn loon te beschikken, op enigerlei wijze te beperken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 aug 2018 06:29

Dit is een klaar antwoord !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”