Rechtbank van eerste aanleg na boete BTW?

theinsecure
Topic Starter
Berichten: 20

Rechtbank van eerste aanleg na boete BTW?

#1 , 05 aug 2018 19:01

Beste,

Mijn partner heeft een boete van de FOD gekregen voor het niet houden van een ontvangstenboek. Allee die hield ze wel bij maar niet in zo een groen boek, maar in haar agenda maar dit accepteerden ze niet. Zij vroegen om dit in orde te maken.

Na enkele weken kregen wij een boete van €1500 in de bus te betalen binnen de 48u. Ik weet niet wat zij daar denken maar niet alle zelfstandigen zijn rijk of hebben het goed.

Mijn partner is nu 1j bezig en heeft al moeilijkheden met betalen en om haar hoofd boven water te houden.

Wij hebben een verzoek schrift ingediend bij de lokale btw dienst. Vanwege dat zij btw is vrijgesteld en omdat dit de eerste keer is. Niemand die vertelde dat zij een boete ging krijgen ofzo. Deze werd afgekeurd vanwege de wet zeiden zij.

Nu snap ik wel dat het zo is opgenomen in de wet dat wanneer men geen ontvangstenboek bijhoud hiervoor beboet wordt.


Maar kan hier echt niets aangedaan worden? Kan ik hiervoor langs de rechtbank voor eerste aanleg zou de rechter hiervoor begrip tonen, vanwege het feit dat dit de eerste keer is en zij het al sowieso moeilijk heeft? Want zij heeft wel een boek laten zien maar die de geldige. Oordeelt een rechter enkel naar de wet of ook naar de situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2018 19:23

BTW boetes die zijn niet om mee te lachen !!!

Als je zelfstandig word moet je u bedrijfsbeheer kennen, en je moet de boeken bij houden zoals de wet dit voorschrijft, overtreed je die wet dan volgt er een boete, en 1500€ voor de BTW is een zeer kleine boete voor deze overtreding, die toch niet zo van de minste is, dit is een zeer zware overtreding die je vriendin heeft begaan het niet bijhouden van de verplichte boeken..

MAAR
De minister van financiën heeft onlangs beslist om toch enkele boetes te verlagen !!

Ondernemingen kunnen voortaan vragen dat hun btw-boetes worden kwijtgescholden. Daarvoor moeten wel een aantal voorwaarden zijn vervuld. Het moet gaan om een eerste overtreding van dezelfde aard, in een referentieperiode van vier jaar. De overtreding werd daarenboven begaan te goeder trouw

De nieuwe richtlijnen gelden, in geval van goede trouw, zowel voor boetes van de klassieke btw-controlediensten als de Bijzondere Belastinginspectie. De regels zijn van toepassing op alle verzoekschriften tot kwijtschelding voor boetes opgelegd na 1 januari 2018..



Dus je doet een verzoekschrift voor kwijtschelding bij de administratie van de BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 05 aug 2018 20:49

TS heeft reeds een verzoekschrift ingediend. Als dat verworpen werd, zal het inderdaad rechtbank worden.

Dat moet een apart boek zijn, wat extra krabbels in de agenda kunnen niet aanvaard worden. Ik zie dan ook niet veel slaagkansen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2018 21:13

Wat gaat dit nog worden na september als het bedrijfsbeheer totaal niet meer nodig is ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 05 aug 2018 21:19

Veel boetes denk ik.

Nu ja, dingen als dagontvangstenboek zijn nu eenmaal essentieel om controle mogelijk te maken, daar mogen ze zware boetes voor geven. Alleen is die 1500 voor een kleine zelfstandige iets anders dan 1500 voor een NV.

AFFN
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2018 11:16

BTW boetes die zijn niet om mee te lachen !!!

Als je zelfstandig word moet je u bedrijfsbeheer kennen, en je moet de boeken bij houden zoals de wet dit voorschrijft, overtreed je die wet dan volgt er een boete, en 1500€ voor de BTW is een zeer kleine boete voor deze overtreding, die toch niet zo van de minste is, dit is een zeer zware overtreding die je vriendin heeft begaan het niet bijhouden van de verplichte boeken..

MAAR
De minister van financiën heeft onlangs beslist om toch enkele boetes te verlagen !!

Ondernemingen kunnen voortaan vragen dat hun btw-boetes worden kwijtgescholden. Daarvoor moeten wel een aantal voorwaarden zijn vervuld. Het moet gaan om een eerste overtreding van dezelfde aard, in een referentieperiode van vier jaar. De overtreding werd daarenboven begaan te goeder trouw

De nieuwe richtlijnen gelden, in geval van goede trouw, zowel voor boetes van de klassieke btw-controlediensten als de Bijzondere Belastinginspectie. De regels zijn van toepassing op alle verzoekschriften tot kwijtschelding voor boetes opgelegd na 1 januari 2018..



Dus je doet een verzoekschrift voor kwijtschelding bij de administratie van de BTW
Kan ik mij terug wenden tot het btw kantoor om een overeenkomst te sluiten? Als ik heb vertel wat de minister vertelde, ik heb de staat ook geen schade toegebracht. Als dit niets uitbrengt kan een rechter hierbij helpen of oordeelt hij altijd in het voordeel van de staat? Danku.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 06 aug 2018 11:19

Zoals Lowie zegt, verzoekschrift indienen, dan rechtbank. Een rechter beslist onafhankelijk dus kan twee kanten uit.

AFFN
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2018 11:27

Veel boetes denk ik.

Nu ja, dingen als dagontvangstenboek zijn nu eenmaal essentieel om controle mogelijk te maken, daar mogen ze zware boetes voor geven. Alleen is die 1500 voor een kleine zelfstandige iets anders dan 1500 voor een NV.

Inderdaad. Maar het is ook de eerste keer en zijn net een jaartje bezig. Zou het iets van effect hebben mocht ik via de rechtbank gaan? Zou meneer/mevrouw de rechter hier iets van begrip voor tonen dit is de eerste keer, er werd wel iets ingevuld.

AFFN
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 aug 2018 11:29

Zoals Lowie zegt, verzoekschrift indienen, dan rechtbank. Een rechter beslist onafhankelijk dus kan twee kanten uit.

Oké bedankt!

LeenW
Berichten: 12813

#10 , 06 aug 2018 11:33

U bent dezelfde persoon als TS? Een verzoekschrift kan maar eenmalig, dus als dat al gebeurd is, zal het rechtbank worden.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 06 aug 2018 20:51

het dagboek van ontvangsten dient een bepaalde lay out te hebben.
maar vlooi toch eens uit of uw agenda niet zou kunnen voldoen aan die lay out
een agenda is immers ook "genummerd" via de dagen en waarschijnlijk is het agenda gedetailleerd als alle ontvangsten per verkoop genoteerd staan
maar alles hangt af van wat de verbalisanten genoteerd hebben in hun PV : niet voorleggen van dagboek van ontvangsten of voorlegging via agenda.

AFFN
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 aug 2018 11:29

U bent dezelfde persoon als TS? Een verzoekschrift kan maar eenmalig, dus als dat al gebeurd is, zal het rechtbank worden.

Nee ik zit in dezelfde misierie als TS :P

Hoe pakt men dit aan? Gewoon verszoekschrift indienen bij rechtbank van eerste aanleg? Moet er dan meteen een motivering bij of niet? En is rechtbank van eerste aanleg wel de juiste? Grtz

AFFN
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 aug 2018 11:30

U bent dezelfde persoon als TS? Een verzoekschrift kan maar eenmalig, dus als dat al gebeurd is, zal het rechtbank worden.

Hoe pakt men dit aan? Gewoon verszoekschrift indienen bij rechtbank van eerste aanleg? Moet er dan meteen een motivering bij of niet? En is rechtbank van eerste aanleg wel de juiste? Grtz

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”