zaakwaarneming vergoed zien

Maureen B
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

zaakwaarneming vergoed zien

#1 , 04 aug 2018 12:41

Ik weet niet in welke rubriek deze vraagt hoort.

Mijn levenspartner heeft een bedrijf. Wij zijn feitelijk samenwonend.
Gezien zijn leeftijd heeft mijn partner een reeks medische problemen waardoor hij soms tijdelijk uit de running is (opname ziekenhuis etc.)
In die gevallen neem ik in de mate van het mogelijke de zaak over, zonder dat hij dat vraagt, zodanig dat er geen ongelukken gebeuren.
Door de scheiding van mijn partner maar het uitblijven van een verdeling door de notaris blijft het bedrijf voor de helft van mijn partner en de helft van zijn ex waarmee hij in onmin leeft. Zij trekt zich van die zaak niets aan en leeft haar eigen leven. De zaak draait niet goed meer, er zijn vaak meer kosten dan opbrengsten.
In principe, mocht mijn partner overlijden, is zijn ex dan diegene die de zaak dan moet overnemen, neem ik aan
De afgelopen jaren heb ik meerdere malen en voor langere tijd (enkel dagen, enkele weken maar ook al eens 4 maand) de zaak draaiende gehouden, zonder dat mijn partner dat vraagt want op het moment zelf is hij zich daar nooit van bewust geweest. Naar hem toe hoef ik geen vergoeding, maar naar de mede-eigenaar, zijn ex, wil ik wel op termijn een billijke vergoeding voor de kosten en vooral het werk. Het zou kunnen omdat mijn inbreng blijkbaar een zaakwaarneming zou zijn waardoor ik van de twee eigenaars vergoeding zou kunnen vragen. Moet ik daarvoor naar de rechtbank? Hoe moet ik die zaakvervanging begroten, financieel vertalen? Alle suggesties welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 aug 2018 12:45

Is dat een vennootschap?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2018 00:02

Een voorwaarde van zaakwaarneming is dat de "meester van de zaak" niet kon handelen en er niet van wist.
De zaakwaarnemer kan vergoed worden voor persoonlijke verbintenissen (art. 1375 BW) en voor schade die hij zelf heeft geleden ten gevolge van de zaakwaarneming (art. 1374, tweede lid BW).
Of een zaakwaarnemer recht heeft op een salaris, is betwist. Waarschijnlijk wel als de zaakwaarnemer een professioneel was die hierdoor andere inkomsten derft en dus schade lijdt.

Beter ware dat je een overeenkomst maakt met de zaakvoerder die de criteria voor tussenkomst én de vergoeding vastlegt.

Afhankelijk van de vorm van de onderneming en de aanwezigheid van één- of meerhandtekeningenclaususes kan dit met één of meerdere zaakvoerders van de onderneming. Maar dan ook zien dat de vergoeding fiscaal correct benaderd wordt (als loon, als eenmalige inkomste of als aanneming (incl. btw, belastingen, sociaal statuut, ...).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”