Verkrijgsrecht door verjaring?

Cheetah86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verkrijgsrecht door verjaring?

#1 , 03 aug 2018 21:00

In februari 2015 heb ik een woning gekocht, met naast de woning een oprit. Deze wordt begrensd door mijn huis en dit van de buren. Ook loopt er een omheining tot helemaal achteraan. Nu ik een poort wou plaatsen met mondelinge overeenkomst van de buren (jammer genoeg niets op papier :( ), doen ze ineens moeilijk over een meter grond die van hun zou zijn. Over de gehele lengte (oprit+tuin) zou dus een meter van hun zijn. Als dit het geval is, wordt mijn oprit onbruikbaar wegens te smal, en staat hun omheining een meter teveel naar hun kant. Oftewel: zij winnen niets aan die meter meer of minder. Ik heb voorgesteld om een landmeter in te schakelen, en zo te bepalen over hoeveel grond het exact gaat, en die meter over te kopen. Waar zij niets van willen weten. Ook erfdienstbaarheid (of hoe het ook noemt) zien ze niet zitten. Ik heb op luchtfoto's gezien dat de omheining er al staat in 1971, deze beelden zijn niet erg scherp, maar volgens mij loopt de omheining op dezelfde plek als nu het geval is (misschien zelfs exact dezelfde omheining?)
Wat zijn mijn opties om deze meter grond tóch als mijn eigendom te kunnen beschouwen/te mogen gebruiken?
Ik begrijp niet veel van wetteksten, dus ik hoop dat iemand me in gewone mensentaal kan verder helpen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 03 aug 2018 21:30

U mag gewoon verder doen, het is aan de buren te bewijzen wat ze zeggen.

Cheetah86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2018 12:11

Ik heb een papier gevonden bij mijn akte waarop getekend staat dat de scheidingslijn er inderdaad een meter af ligt. (Ik vind niet onmiddellijk hoe ik foto's moet opladen) Natuurlijk let je niet op zo'n dingen op de moment van ondertekening :( Dit is ook nooit vermeldt geweest door de notaris of dergelijke...
Ik leer vanalles bij waar ik moet op letten moest ik een nieuw huis kopen, maar dit was mijn allereerste keer...

Reclame

Cheetah86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2018 19:59

Nu hebben de buren een bericht gestuurd dat ik moet zien dat tegen dit weekend mijn kippen een ander onderkomen hebben, omdat ze de omheining gaan verzetten (toch al zeker achteraan). Terwijl er geen officiële vaststelling van een landmeter is. Dit is dus gewoon diefstal van grond (ook al zou hij wettelijk van hun zijn, je moet dat tot eerst bewijzen? Je kan toch niet zomaar iemand zijn grond inpikken??)

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 aug 2018 20:28

Vraag verzoening aan bij vrederechter.
Als ze zomaar beginnen te verplaatsen de politie erbij roepen.

Hoe lang staat die afsluiting al op die plaats en kan dat bewezen worden?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2018 14:48

En maak stante pede een hoop foto's van de huidige toestand.

Terug naar “Andere”