verkeersongeval met dodelijke afloop en onopzettelijke doodslag

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

verkeersongeval met dodelijke afloop en onopzettelijke doodslag

#1 , 01 aug 2018 11:41

Allen,

Velen zullen onderstaand tragisch nieuws wel al gelezen hebben.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/pa ... ~ae59edf7/

Echter, vraag ik me af waarom het parket deze beslissing maakt?
Is een ongeval met dodelijke afloop niet altijd onopzettelijke doodslag? Waarom wordt de trucker hier aangehouden?
Wat is het verschil? Heeft het parket aanwijzingen die niet in het artikel staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2018 13:43

Er is een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld een wagen die een ongeval met één dode veroorzaakt als gevolg van een dode hoek of verkeerd inschatten van een situatie, en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg. En laat ons wel wezen, de media-aandacht zal de aanhouding ook wel een duwtje in de rug gegeven hebben...

De reden waarom die chauffeur niet remde zal nu uitgezocht moeten worden. Werd hij onwel, zal hij vrij snel in vrijheid gesteld worden, was hij echter op zijn smartphone bezig, zal het er (terecht) niet goed uit zien voor hem.

Mijn persoonlijke mening: ik hoop dat de chauffeur niets ten laste kan gelegd worden (dat hij bijvoorbeeld weldegelijk onwel geworden was in zijn cabine, of er was een tecnisch defect aan de remmen, etc...). Alle andere opties zijn geen excuus om niet te remmen, vind ik. Verblind door de zon? Dan rij je niet gewoon door maar rem je af!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#3 , 01 aug 2018 13:50

Er is een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld een wagen die een ongeval met één dode veroorzaakt als gevolg van een dode hoek of verkeerd inschatten van een situatie, en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg. En laat ons wel wezen, de media-aandacht zal de aanhouding ook wel een duwtje in de rug gegeven hebben...

De reden waarom die chauffeur niet remde zal nu uitgezocht moeten worden. Werd hij onwel, zal hij vrij snel in vrijheid gesteld worden, was hij echter op zijn smartphone bezig, zal het er (terecht) niet goed uit zien voor hem.

Mijn persoonlijke mening: ik hoop dat de chauffeur niets ten laste kan gelegd worden (dat hij bijvoorbeeld weldegelijk onwel geworden was in zijn cabine, of er was een tecnisch defect aan de remmen, etc...). Alle andere opties zijn geen excuus om niet te remmen, vind ik. Verblind door de zon? Dan rij je niet gewoon door maar rem je af!
Volledig akkoord!

Er was enkele maanden geleden ook een gelijkaardig ongeval van een truck die ING bank binnengereden heeft, daarbij zijn ook een paar mensen om het leven gekomen, waaronder een kind van 2 jaar. Het viel me op dat die persoon nooit is aangehouden en in dit geval wel. Dus ik vermoed wel dat hij iets zal mispeutert hebben. Zoals u al aangeeft, gsm of dergelijke... Hoedanook, heel erg tragisch allemaal, en dergelijke zware ongevallen lijken meer en meer voor te komen. Het lijkt soms alsof we elkaar aan het uitmoorden zijn in het verkeer. Hoog tijd voor automatische rijdende wagens als je het mij vraagt!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2018 14:26

Er was enkele maanden geleden ook een gelijkaardig ongeval van een truck die ING bank binnengereden heeft, daarbij zijn ook een paar mensen om het leven gekomen, waaronder een kind van 2 jaar. Het viel me op dat die persoon nooit is aangehouden en in dit geval wel.
Als ik me goed herinner was die persoon onwel geworden. Zoiets kan iedereen overkomen, en daar kan ik begrip voor opbrengen. In zo'n geval heeft niemand schuld en is het echt gewoon een "dom ongeluk". Je zou dan kunnen argumenteren: "mag iemand die fysiek niet volledig in orde is wel met zo'n gevaarte rijden", maar dat is op zich een non-discussie want ook kerngezonde mensen kunnen een beroerte krijgen.
Hoog tijd voor automatische rijdende wagens als je het mij vraagt!
Inderdaad. Of op zijn minst een systeem (dat niet uitgeschakeld kan worden) dat sowieso afstand bewaart en automatisch afremt als het een trager of stilstaand object voor de vrachtwagen detecteert. Mogelijk had dit ongeval dan ook nog gebeurd, maar de impact zal véél en véél minder geweest zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 01 aug 2018 17:49

Of op zijn minst een systeem (dat niet uitgeschakeld kan worden) dat sowieso afstand bewaart en automatisch afremt als het een trager of stilstaand object voor de vrachtwagen detecteert. Mogelijk had dit ongeval dan ook nog gebeurd, maar de impact zal véél en véél minder geweest zijn.
Dat bestaat en, voor zover ik weet, zijn nieuwere vrachtwagens ermee uitgerust.De adaptieve cruise control kan echter worden uitgeschakeld, en de meeste vrachtwagenchauffeurs....... inderdaad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 aug 2018 17:23

Echter, vraag ik me af waarom het parket deze beslissing maakt?
Ik vraag me vooral af waarom het parket deze beslissing niet veel vaker neemt.
En waarom ze niet vaker ook tot verlengde aanhouding leidt.

Ik vraag me ook af waarom de bestraffing strenger is als de oorzaak een verkeersongeval is
Of andersom, de onopzettelijke dood "minder erg" is als de oorzaak géén verkeersongeval is maar andere nalatigheid.
Is een ongeval met dodelijke afloop niet altijd onopzettelijke doodslag?
Staat zo in de strafwet en wordt zo vervolgd.
419
Waarom wordt de trucker hier aangehouden?
België is één van de weinige landen waar je hier mee weg komt zonder meteen een tijd in de cel te zitten ...


Wat is het verschil? Heeft het parket aanwijzingen die niet in het artikel staan?
Dat kan best
Maar het mag die niet zomaar vrijgeven ... geheim vh onderzoek.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 aug 2018 17:26

Als ik me goed herinner was die persoon onwel geworden. Zoiets kan iedereen overkomen, en daar kan ik begrip voor opbrengen.
" Onwel worden " gebeurt maar al te vaak door een gekende medische oorzaak die wettelijk eigenlijk tot rij-ongeschiktheid leidt ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 02 aug 2018 17:38

en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg.
Dat komt vermoed ik van een "getuige" - dat die pas piepende banden hoorde na de botsing.
Met ABS is dat normaal.
Gepiep kwam wslk van de wielen van de platgedrukte wagen, onder de truck ...


Of er effectief niet geremd is, valt nog te bezien.
tachograaf
veegsporen op de weg - het zijn geen zwarte remsporen, maar je kan ze zien als schoongeveegde strepen ... tot er teveel overheen gereden of gelopen wordt.


ACC en andere technologie die auto's zelfrijdend zou moeten maken, is niet perfect
De sensoren in Tesla's kunnen bvb een dwarsende trekker-oplegger "missen" of verkeerd interpreteren

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 aug 2018 09:13

" Onwel worden " gebeurt maar al te vaak door een gekende medische oorzaak die wettelijk eigenlijk tot rij-ongeschiktheid leidt ...
Onwel wordgen gebeurt evengoed "out of the blue"... De chauffeur van de (ik dacht) betonmixer die in de bank binnengereden was, was weldegelijk fysiek in orde, als ik de berichtgeving toen mocht geloven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2018 09:17

en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg.
Dat komt vermoed ik van een "getuige" - dat die pas piepende banden hoorde na de botsing.
Met ABS is dat normaal.
Gepiep kwam wslk van de wielen van de platgedrukte wagen, onder de truck .../quote]Ik dacht gelezen te hebben dat er gewoon geen remsporen waren (dus niets met gepiep van banden te maken). Maar bon het onderzoek zal dit wel uitwijzen, vermoed ik. In ieder geval, als je zo'n impact veroorzaakt heb je ofwel hélemaal niet, ofwel zo goed als op het allerlaatste moment geremd. Als ik me niet vergis was er op die plaats trouwens een pechstrook of strook om naar rechts af te slaan. Als de chauffeur voor zich aan het kijken was, vraag ik me af waarom hij niet uitgeweken is naar die strook toen hij zag dat hij niet meer op tijd kon remmen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 03 aug 2018 11:09

" Onwel worden " gebeurt maar al te vaak door een gekende medische oorzaak die wettelijk eigenlijk tot rij-ongeschiktheid leidt ...
Onwel wordgen gebeurt evengoed "out of the blue"... De chauffeur van de (ik dacht) betonmixer die in de bank binnengereden was, was weldegelijk fysiek in orde, als ik de berichtgeving toen mocht geloven.
Tussen de lijnen door was daar te lezen dat er medische precedenten waren ...

Probleem is dat daar niets mee gebeurt.
Dokter stelt diagnose, en daar stopt het.

Veel dokters vertellen hun patient niet eens dat hij niet meer mag autorijden.
Of zeggen dat men dat "best" niet meer doet - tijdje, of permanent.
Terwijl die patient eigenlijk rij-ongeschikt is en zijn rijbewijs moet inleveren ...

Maar als de patient er niets mee doet, gebeurt er ook niks.
Bij controle, kan politie dat niet vaststellen, want medisch onbevoegd of het valt gewoon niet op.

Tot er een dodelijk ongeval gebeurt ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 03 aug 2018 11:22

Ik dacht gelezen te hebben dat er gewoon geen remsporen waren (dus niets met gepiep van banden te maken).
Zwarte strepen zie je niet meer met ABS ...
Of er nog wat zichtbaar is van de remsporen, hangt er ook vanaf hoeveel er nadien nog over gereden is, dus hoe snel en goed de crime-scene afgesloten en beveiligd werd


Als ik me niet vergis was er op die plaats trouwens een pechstrook of strook om naar rechts af te slaan. Als de chauffeur voor zich aan het kijken was, vraag ik me af waarom hij niet uitgeweken is naar die strook toen hij zag dat hij niet meer op tijd kon remmen...
Er zijn 4 rijstroken net voor kruispunt : 1 linksaf, 2 rechtdoor , 1 rechtsaf

Je moet kunnen uitwijken hé
En indien niet of pas zeer laat beginnen remmen, is er ook geen uitwijken aan zonder dat de combinatie op zijn kant gaat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 aug 2018 11:49

Zwarte strepen zie je niet meer met ABS ...
Remsporen is wel niet iets meer dan de "zwarte strepen", hoor.
Of er nog wat zichtbaar is van de remsporen, hangt er ook vanaf hoeveel er nadien nog over gereden is, dus hoe snel en goed de crime-scene afgesloten en beveiligd werd
Ik denk niet dat er nog veel ander verkeer zal rijden over een plaats waar twee vrachtwagens en 5 auto's op een hoopje staan...
Je moet kunnen uitwijken hé
En indien niet of pas zeer laat beginnen remmen, is er ook geen uitwijken aan zonder dat de combinatie op zijn kant gaat.
My point exactly. Dit wijst er dus op dat de chauffeur zelfs niet zag aankomen dat hij te laat aan het remmen was... Het zou me dus niet verwonderen als zou blijken dat hij in slaap gevallen was / met een smartphone bezig was...

Maar bon, niemand hier kent de details, dus we kunnen enkel speculeren. Mogelijk horen we later nog wat er nu echt gebeurd is (mogelijk ook niet)...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#14 , 03 aug 2018 13:46

Zwarte strepen zie je niet meer met ABS ...
Remsporen is wel niet iets meer dan de "zwarte strepen", hoor.
Of er nog wat zichtbaar is van de remsporen, hangt er ook vanaf hoeveel er nadien nog over gereden is, dus hoe snel en goed de crime-scene afgesloten en beveiligd werd
Ik denk niet dat er nog veel ander verkeer zal rijden over een plaats waar twee vrachtwagens en 5 auto's op een hoopje staan...
Je moet kunnen uitwijken hé
En indien niet of pas zeer laat beginnen remmen, is er ook geen uitwijken aan zonder dat de combinatie op zijn kant gaat.
My point exactly. Dit wijst er dus op dat de chauffeur zelfs niet zag aankomen dat hij te laat aan het remmen was... Het zou me dus niet verwonderen als zou blijken dat hij in slaap gevallen was / met een smartphone bezig was...

Maar bon, niemand hier kent de details, dus we kunnen enkel speculeren. Mogelijk horen we later nog wat er nu echt gebeurd is (mogelijk ook niet)...
Man toch stel je voor dat je je gezin kwijt bent omdat één of andere pipo met z'n gsm bezig was. Raar dat je nooit hoort dat een familielid wraakt neemt in zo'n situatie. Of het komt niet in de media...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 aug 2018 14:53

Ik hoop echt voor de nabestaanden dat dit niet het geval was. Ik denk dat het iets draaglijker is, als de oorzaak iets blijkt te zijn waar niemand echt schuld aan heeft (technisch defect, beroerte). De gevolgen zijn jammer genoeg dezelfde, maar je hoeft niets te verwerken dat met schuld te maken heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”