Volledig akkoord!Er is een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld een wagen die een ongeval met één dode veroorzaakt als gevolg van een dode hoek of verkeerd inschatten van een situatie, en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg. En laat ons wel wezen, de media-aandacht zal de aanhouding ook wel een duwtje in de rug gegeven hebben...
De reden waarom die chauffeur niet remde zal nu uitgezocht moeten worden. Werd hij onwel, zal hij vrij snel in vrijheid gesteld worden, was hij echter op zijn smartphone bezig, zal het er (terecht) niet goed uit zien voor hem.
Mijn persoonlijke mening: ik hoop dat de chauffeur niets ten laste kan gelegd worden (dat hij bijvoorbeeld weldegelijk onwel geworden was in zijn cabine, of er was een tecnisch defect aan de remmen, etc...). Alle andere opties zijn geen excuus om niet te remmen, vind ik. Verblind door de zon? Dan rij je niet gewoon door maar rem je af!
Als ik me goed herinner was die persoon onwel geworden. Zoiets kan iedereen overkomen, en daar kan ik begrip voor opbrengen. In zo'n geval heeft niemand schuld en is het echt gewoon een "dom ongeluk". Je zou dan kunnen argumenteren: "mag iemand die fysiek niet volledig in orde is wel met zo'n gevaarte rijden", maar dat is op zich een non-discussie want ook kerngezonde mensen kunnen een beroerte krijgen.Er was enkele maanden geleden ook een gelijkaardig ongeval van een truck die ING bank binnengereden heeft, daarbij zijn ook een paar mensen om het leven gekomen, waaronder een kind van 2 jaar. Het viel me op dat die persoon nooit is aangehouden en in dit geval wel.
Inderdaad. Of op zijn minst een systeem (dat niet uitgeschakeld kan worden) dat sowieso afstand bewaart en automatisch afremt als het een trager of stilstaand object voor de vrachtwagen detecteert. Mogelijk had dit ongeval dan ook nog gebeurd, maar de impact zal véél en véél minder geweest zijn.Hoog tijd voor automatische rijdende wagens als je het mij vraagt!
Dat bestaat en, voor zover ik weet, zijn nieuwere vrachtwagens ermee uitgerust.De adaptieve cruise control kan echter worden uitgeschakeld, en de meeste vrachtwagenchauffeurs....... inderdaad.Of op zijn minst een systeem (dat niet uitgeschakeld kan worden) dat sowieso afstand bewaart en automatisch afremt als het een trager of stilstaand object voor de vrachtwagen detecteert. Mogelijk had dit ongeval dan ook nog gebeurd, maar de impact zal véél en véél minder geweest zijn.
Ik vraag me vooral af waarom het parket deze beslissing niet veel vaker neemt.Echter, vraag ik me af waarom het parket deze beslissing maakt?
Staat zo in de strafwet en wordt zo vervolgd.Is een ongeval met dodelijke afloop niet altijd onopzettelijke doodslag?
België is één van de weinige landen waar je hier mee weg komt zonder meteen een tijd in de cel te zitten ...Waarom wordt de trucker hier aangehouden?
Dat kan bestWat is het verschil? Heeft het parket aanwijzingen die niet in het artikel staan?
" Onwel worden " gebeurt maar al te vaak door een gekende medische oorzaak die wettelijk eigenlijk tot rij-ongeschiktheid leidt ...Als ik me goed herinner was die persoon onwel geworden. Zoiets kan iedereen overkomen, en daar kan ik begrip voor opbrengen.
Dat komt vermoed ik van een "getuige" - dat die pas piepende banden hoorde na de botsing.en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg.
Onwel wordgen gebeurt evengoed "out of the blue"... De chauffeur van de (ik dacht) betonmixer die in de bank binnengereden was, was weldegelijk fysiek in orde, als ik de berichtgeving toen mocht geloven." Onwel worden " gebeurt maar al te vaak door een gekende medische oorzaak die wettelijk eigenlijk tot rij-ongeschiktheid leidt ...
Dat komt vermoed ik van een "getuige" - dat die pas piepende banden hoorde na de botsing.en een beroepschauffeur die zonder remmen 5 wagens ramt met 4 doden tot gevolg.
Tussen de lijnen door was daar te lezen dat er medische precedenten waren ...Onwel wordgen gebeurt evengoed "out of the blue"... De chauffeur van de (ik dacht) betonmixer die in de bank binnengereden was, was weldegelijk fysiek in orde, als ik de berichtgeving toen mocht geloven." Onwel worden " gebeurt maar al te vaak door een gekende medische oorzaak die wettelijk eigenlijk tot rij-ongeschiktheid leidt ...
Zwarte strepen zie je niet meer met ABS ...Ik dacht gelezen te hebben dat er gewoon geen remsporen waren (dus niets met gepiep van banden te maken).
Er zijn 4 rijstroken net voor kruispunt : 1 linksaf, 2 rechtdoor , 1 rechtsafAls ik me niet vergis was er op die plaats trouwens een pechstrook of strook om naar rechts af te slaan. Als de chauffeur voor zich aan het kijken was, vraag ik me af waarom hij niet uitgeweken is naar die strook toen hij zag dat hij niet meer op tijd kon remmen...
Remsporen is wel niet iets meer dan de "zwarte strepen", hoor.Zwarte strepen zie je niet meer met ABS ...
Ik denk niet dat er nog veel ander verkeer zal rijden over een plaats waar twee vrachtwagens en 5 auto's op een hoopje staan...Of er nog wat zichtbaar is van de remsporen, hangt er ook vanaf hoeveel er nadien nog over gereden is, dus hoe snel en goed de crime-scene afgesloten en beveiligd werd
My point exactly. Dit wijst er dus op dat de chauffeur zelfs niet zag aankomen dat hij te laat aan het remmen was... Het zou me dus niet verwonderen als zou blijken dat hij in slaap gevallen was / met een smartphone bezig was...Je moet kunnen uitwijken hé
En indien niet of pas zeer laat beginnen remmen, is er ook geen uitwijken aan zonder dat de combinatie op zijn kant gaat.
Man toch stel je voor dat je je gezin kwijt bent omdat één of andere pipo met z'n gsm bezig was. Raar dat je nooit hoort dat een familielid wraakt neemt in zo'n situatie. Of het komt niet in de media...Remsporen is wel niet iets meer dan de "zwarte strepen", hoor.Zwarte strepen zie je niet meer met ABS ...Ik denk niet dat er nog veel ander verkeer zal rijden over een plaats waar twee vrachtwagens en 5 auto's op een hoopje staan...Of er nog wat zichtbaar is van de remsporen, hangt er ook vanaf hoeveel er nadien nog over gereden is, dus hoe snel en goed de crime-scene afgesloten en beveiligd werdMy point exactly. Dit wijst er dus op dat de chauffeur zelfs niet zag aankomen dat hij te laat aan het remmen was... Het zou me dus niet verwonderen als zou blijken dat hij in slaap gevallen was / met een smartphone bezig was...Je moet kunnen uitwijken hé
En indien niet of pas zeer laat beginnen remmen, is er ook geen uitwijken aan zonder dat de combinatie op zijn kant gaat.
Maar bon, niemand hier kent de details, dus we kunnen enkel speculeren. Mogelijk horen we later nog wat er nu echt gebeurd is (mogelijk ook niet)...