Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht op 4 maart 2018. Ik heb een afrekening gekregen met trimesteriële kosten van de syndicus. Deze rekening loopt vrij hoog op (680 euro) en omvat verschillende kosten die zijn gemaakt vóór ik het appartement kocht:
schoonmaak van de gang in januari en februari 2018, onderhoud van de lift in januari 2018, reparatie van de lift in februari 2018, waterverbruik tussen oktober 2016 en oktober 2017, honoraria van de syndicus in januari 2018 en februari 2018, onderhoud van de garagepoort in januari 2018, juridische bescherming (?) in januari 2018, bankkaartkosten (?) in januari 2018, elektriciteit in de gemeenschappelijke delen in januari 2018 en februari 2018,...
Voor mij is het onlogisch om bij te dragen aan kosten die zijn gemaakt vóór ik het appartement kocht. Ik vraag al herhaaldelijk om de kosten na te kijken, één voor één te verklaren en de kosten die gemaakt zijn vóór 4 maart 2018 te verwijderen uit mijn rekening. Echter zonder succes en met rappels tot gevolg met extra administratieve kosten.
Elke kost wordt vermenigvuldigd met een coëfficient (quotiteit aangezien ik slechts een deel van het hele appartementsblok bewoon) en met 28/90 (ik heb het appartement van 4 tot 31 maart 2018 dus 28 dagen in het eerste trimester van 2018, dat 90 dagen telt). Maar of het nu 28/90 of 90/90 of 1/90 is, ik moet blijven betalen voor kosten die zijn gemaakt voor ik het appartement kocht, wat ik niet rechtvaardig vind.
De syndicus weigert de rekening op te splitsen in een deel met kosten dat gemaakt werd vóór 4 maart 2018 (dat ik logischerwijs niet zou betalen) en een deel met kosten dat gemaakt werd na 4 maart 2018 (wat effectief mijn logische bijdrage zou zijn).
Kan iemand me hierin adviseren? Wat kan ik doen om toch niet die kosten te betalen die gemaakt zijn vóór aanschaf van het appartement?