Beschuldigd van diefstal

Mstr X
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Beschuldigd van diefstal

#1 , 30 jul 2018 21:12

Ik wordt beschuldigd van diefstal...

Ik kocht een setje achterlichten van een auto voor 15€ op een rommelmarkt waarvan ik wist dat ze wel wat van waarde zijn...

Ik bood ze terug te koop aan op een verkoop site na wat opzoek werk van de waarde.

Nu had ik deze avond de politie aan mijn deur en blijkbaar zijn die gestolen en die persoon woont iets verder dan mijn ouders blijkbaar waarvan ze gestolen zijn.

Heb nog geen verklaring afgelegd wou eerst kijken voor mijn advocaat, politie heeft de lichten ondertussen in beslag genomen...

Kan ik schuldig verklaard worden?
Wat zou er mij boven het hoofd hangen?
Kan de aanklacht ingetrokken worden?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2018 14:55

Waar was die rommelmarkt? Als u verklaart dat u lichten, die een paar huizen van uw ouders vandaan gestolen waren, gekocht hebt op een rommelmarkt die 50 km verder was, zal dit iets te veel "toeval" zijn om geloofwaardig te zijn, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mstr X
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 15:15

De rommelmarkt was binnen een straal van 10km
10-15min met de auto

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2018 15:22

Kan u bewijzen dat u de lichten daar gekocht hebt? Zijn daar getuigen van? U had gestolen lichten in uw bezit, zonder enig bewijs vanwaar die komen, op dit moment. Dit ziet er niet goed uit. Van diefstal kan me je misschien niet beschuldigen, van heling mogelijk wel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mstr X
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2018 15:53

Ja op een rommelmarkt wordt geen bonnetje oid mee gegeven he :)

Hoeveel auto radio’s of andere dingen worden er niet verkocht op een rommelmarkt? Hoe kon ik weten dat die gestolen waren?
Getuigen, tgho liep zo wel 100man op die rommelmarkt maarja...

En wat zijn dan sancties van heling bv?
Ik heb zelf tegen de politie gezegd dat ze de lichten direct mochten terug geven aan de eigenaar als die effectief van hem waren of dat ik dit wel wou doen...

Mijn 15€ kan op dit moment niets uitmaken

Rapture
Berichten: 124

#6 , 31 jul 2018 16:04

Politie moet bewijzen dat jij ze gestolen hebt, dat wil zeggen ontnomen van de eigenaar met bedrieglijk opzet.
Jij moet niet bewijzen dat je ze niet gestolen hebt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er op rommelmarkten gestolen goederen worden verkocht.
Uiteraard hetzelfde met die heling.

Indien je gewoon de waarheid vertelt, verlies je enkel wrs. die 15 euro die je in theorie zou kunnen terugvorderen van de verkoper, praktisch natuurlijk heel moeilijk wegens onbekend en geen bewijs van verkoop.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2018 16:09

Akkoord dat een veroordeling voor diefstal niet echt mogelijk zal zijn wegens gebrek aan bewijs.

Maar voor heling valt zeker iets te zeggen: aangezien de TS zelf aangeeft dat hij wist dat die lichten meer waard waren, had hij kunnen vermoeden dat er iets niet pluis was met de herkomst van de lichten. Hij verkoopt ze dan ook nog eens om er winst op te maken. Dat alles bij elkaar kan in principe voldoende zijn om over heling te spreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mstr X
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2018 16:18

Ik weet niet als gij naar nen rommelmarkt gaat en ge zie iets liggen van 20€ en ge weet dat meet waard is ge gaat zeggen, hier meneer pakt 120€ das meer waard...

Dan is den helft van mijn retro game verzameling mschn gestolen...
Wat rommel is voor een ander is daarom niet altijd echt rommel he

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2018 10:03

Ge moet mij niet overtuigen, hé. Ik ga u niet veroordelen, hoor. Maar wat de politie objectief ziet is:

1. Lichten worden gestolen twee straten van waar uw ouders wonen.
2. Jij biedt die lichten te koop aan op internet.
3. Uw uitleg is dat jij toevallig die lichten gekocht hebt op een rommelmarkt 10 km verder voor een zeer lage prijs en dat jij ook toevallig wist hoeveel die lichten echt waard waren (ik denk dat er niet veel mensen de waarde van 2de hands achterlichten kan inschatten, hoor) en ze vandaar gekocht hebt om door te verkopen. Net die lichten die toevallig in de buurt van uw ouders gestolen werden.

Tja... klinkt toch een beetje vreemd, niet (een beetje veel toevalligheden bij elkaar)? Nogmaals, mij moet je niet overtuigen, maar de politie gaat wel doorvragen, wees daar maar zeker van.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mstr X
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 aug 2018 11:10

Ja weet ik wel maar auto’s is 1 van mijn passies en ik weet dat de lichten van ‘hella’ goede kwaliteit zijn net zoals radio van blaupunkt etc allemaal 80-90’s gadgets voor auto’s vroeger allemaal vervangen door de hedendaagse onderdelen en nu dat die wagens allemaal oldtimer beginnen worden zijn dit gezochte onderdelen... wat de waarde er van was wist ik niet volledig maar wist wel dat 15€ vrij goedkoop was in de staat dat ze waren.

En ook, hoe kan die persoon aan tonen dat dat zijn lichten zijn?
Op zo een onderdeel staat geen serie nummer enkel een onderdeel nummer..
Als de persoon in kwestie nog geen aangifte gedaan had bij de politie voor dat ik de lichten op internet heb gezet?


Zo kan ik ook bv velgen die op internet te koop staan bv gaan zeggen dat die van mij zijn?

Als ik iets zou stelen paar huizen van mijn ouders zou dat nogal dom zijn dat ik ze op internet te koop aanbied toch?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 aug 2018 13:18

En ook, hoe kan die persoon aan tonen dat dat zijn lichten zijn?
Geen idee. Foto's van zijn wagen waarom eventueel kleine beschadigingen of krasjes op de lichten te zien zijn die overeenkomen met diegene die jij aanbiedt? Ook, als dit zeldzame lichten zouden zijn, waarvan er bijvoorbeeld maar om de 5 jaar een set te koop aangeboden wordt om internet, en enkele weken na de diefstal biedt jij deze aan, dan zal de politie ook wel van 2 + 2, 4 maken, denk ik.
Als de persoon in kwestie nog geen aangifte gedaan had bij de politie voor dat ik de lichten op internet heb gezet?
Wanneer iemand aangifte van de diefstal doet, speelt weinig rol.
Zo kan ik ook bv velgen die op internet te koop staan bv gaan zeggen dat die van mij zijn?
Inderdaad. Als achteraf echter blijkt dat je met opzet een valse aangifte gedaan hebt, ben je nog niet thuis...
Als ik iets zou stelen paar huizen van mijn ouders zou dat nogal dom zijn dat ik ze op internet te koop aanbied toch?
Twee jaar geleden heeft men in de buurt ingebroken en alles in een camionette geladen die op de oprit van de woning gereden was (bewoners waren op vakantie). Deze camionette werd gefilmd door de camera die op de oprit gericht was. Bleek dat de nummerplaten echt waren en de politie kon dus de eigenaar moeiteloos opsporen. De gestolen spullen werden ook teruggevonden. Zo dom kan een dief dus echt wel zijn...

Maar bon, nogmaals: wij gaan u hier niet veroordelen en het is niet ons die je moet overtuigen. Wij kunnen aan uw zaak helemaal niets veranderen. Ik zeg enkel dat, moest ik politieagent zijn, ik wel één en ander iets te veel toeval zou vinden en serieus zou doorvragen of verder onderzoek doen. Uiteindelijk is het daarna aan justitie om te bepalen wat er verder gebeurt (seponering, vervolging, etc...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 02 aug 2018 17:59

Kan u bewijzen dat u de lichten daar gekocht hebt?
Strafrecht niet omdraaien aub

Parket zal moeten bewijzen dat Mstr X de lichten gestolen heeft, dan wel wist dat ze gestolen waren (heling)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 aug 2018 10:44

Parket zal moeten bewijzen dat Mstr X de lichten gestolen heeft,
Ik beweer nergens dat TS deze gestolen heeft, noch dat het parket TS zal vervolgen voor diefstal.
dan wel wist dat ze gestolen waren (heling)
Als de TS redelijkerwijs kon weten dat de oorsprong niet kosjer was, en deze lichten toch gekocht heeft met als doel zichzelf te verrijken, zou je over heling kunnen spreken. Alles hangt af van hoe de rechter de zaken ziet.

En vergeet niet dat voor sommige rechters een verzameling toevalligheden genoeg kan zijn als "bewijs". Zie de zaak van de parachutemoord. Er is nooit enig hard materieel bewijs tegen de beschuldigde gevonden, maar de toevalligheden stapelden zich zodanig op, dat ze toch veroordeeld is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”