Hoe kan ik de Notaris van mijn overleden grootvader vinden in Belgie?

Dan1906
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Hoe kan ik de Notaris van mijn overleden grootvader vinden in Belgie?

#1 , 31 jul 2018 11:37

Ik woon in het buitenland en heb vorige weekend een rekening gekregen voor zijn begrafenis? Miin grootvader is Belg en in Antwerpen overleden. Blijkbaar heeft de begrafenis ondernemer van het rusthuis mij niet kunnen vinden on te verwittigen van het overlijden maar ze hebben mij wel snel kunnen vinden om de rekening te sturen? Heb met the begrafenis ondernemer gesproken en een email gestuurd en ze zouden mij per email beantwoorden maar nog altijd geen email gekregen? Hoe kan ik nagaan of mijn grootvader een testament heeft en welke notaris dit behandeld? Ik vraag mij af of ik de rekening voor de uitvaart in het nalatenshap kan laten verwerken? Ik begrijp ook niet hoe mijn grootvader begraven is zonder dat ik daarvan op de hoogte ben gebracht? Ik ben the laatste/ enige andere bloedverwante?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 jul 2018 11:57

Of er een geregistreerd testament bestaat kunt u laten opvragen door eender welke notaris.
Alleszins bent u een reservataire erfgenaam en moet u hetzij een aangifte voor de erfenisrechten indienen, hetzij de erfenis verwerpen.
Aangezien u in buitenland woont stelt u best een notaris aan om na te gaan wat uw beste opties zijn o.a. om te vermijden dat u een erfenis met netto-schulden aanvaardt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Dan1906
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 18:02

Bedanks, waar kan ik de aangife voor erfenisrechten indienen aub? Ik zou graag uitvinden welke notaris het testament van mijn grootvader heeft zodat dezelde notaris het dossier kan afhandelen. Ik zou anders niet weten welke notaris aan te stellen. Sorry als dit domme vragen zijn maar ik weet hier helemaal niets van.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 jul 2018 18:58

U weet niet eens of er een testament is. Eender welke notaris kan inkijken
of dat wel bestaat. Alle geregistreerde testamenten bevinden zich in een centraal register dat door iedere notaris kan worden geraadpleegd.
Vervolgens geeft u die notaris de opdracht om de aangifte te doen, eventueel onder voorbehoud (voor geval de nalatenschap negatief zou zijn).
Ik denk dat dit in uw situatie de beste weg is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 aug 2018 18:25

Wat niet wil zeggen dat u bevrijd bent van de begrafeniskosten.
Bel eens met het woonzorgcentrum en met het OCMW van Antwerpen

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 10 aug 2018 12:04

Wat niet wil zeggen dat u bevrijd bent van de begrafeniskosten.
Bel eens met het woonzorgcentrum en met het OCMW van Antwerpen
TS heeft een rekening voor de begrafenis ontvangen (eerste bericht).

Trouwens, het is niet de begrafenisondernemer maar het rusthuis die de zoon had moeten verwittigen. Als de begrafenisondernemer hem kon vinden in het buitenland om de factuur te sturen, dan moest het rusthuis dat ook kunnen voor de bekendmaking van het overlijden, vind ik.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 11 aug 2018 00:09

Klopt,
Zeker de woonzorgcentra van het OCMW kennen die procedure en ik vermoed de andere ook.
Idem met de ziekenhuizen die kennen bij mijn weten allemaal de procedures bij een overlijden zonder gekende erfgenamen.
Al lijkt het le zeer raar want bij aanvang dient er in het opnamedossier de nodige personen met adres en telefoonnr te worden opgegeven.

En bij onbeheerde nalatenschap is het zo wie zo de vrederechter.

Dan1906
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2018 14:06

Update //


Ik heb gisteren een bericht van mijn grootvaders notaris gekregen per e-mail. Er blijkt inderdaad een nalatenshap te zijn. Ik ga de notaris in elk geval vragen wie mijn e-mail adres heeft doorgegeven? Ik heb intussen de rekening voor de begrafenis betaald. Toch wel straf dat indereen mij kan vinden als het om geld gaat maar niemand kon mij vinden om te laten weten dat mijn grootvader overleden is. Sorry als dit een beetje emotioneel overkomt maar ik vind het toch straf dat dit allemaal kan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”