domicilieringen

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

domicilieringen

#1 , 27 jul 2018 12:51

Bij overlijden worden alle rekeningen geblokkeerd bij de banken. Het heeft geen belang op wiens naam ze staan. Dat weet ik. Wanneer het overlijden niet plotseling is kan men ook vooraf wat geld afhalen om voorlopig alles te kunnen betalen en verder te leven. Maar wat met de domicilieringen? Zegge: betaling gas, elektriciteit, water, telefoon, internet enz. enz. Blijven die toch doorlopen ( als er genoeg geld op de rekening staat natuurlijk. ) Zo niet, wat moet er dan gedaan worden?
Ik veronderstel dat het pensioen dat aangepast is als overlevingspensioen ook gewoon elke maand op de rekening wordt gestort of niet soms?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 jul 2018 13:03

Samen met blokkeren van rekeningen stoppen ook de domiciliëringen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 27 jul 2018 15:17

Het is niet meer zo dat bij een overlijden de rest van de familie het moeilijk wordt gemaakt om gewoon 'verder te leven.' Een serieuze instelling spreekt af dat en hoe men de betaling van de nutsvoorzieningen verder zet. Het geeft veel meer problemen om de domiciliëringen en derg stop te zetten. De gezinssituatie speelt een rol : is er een overlevende partner? Zijn er inwonende kinderen?
Er zal misschien gevraagd worden dat de partner gebruik maakt van de mogelijkheid een bepaalde som op te nemen.
Als er geen partner meer is , zal men best alle abonnementen stopzetten, evenals de domiciliëringen.
Men zorgt best wel zo vlug mogelijk voor een attest van erfopvolging zodat de rekeningen kunnen vrij gegeven worden. Dat kan op een maand in orde zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 27 jul 2018 16:22

In mijn geval (overlijden schoonvader en schoonmoeder leeft nog) werd er bij K* - bank een 'leef(loon)rekening' geopend (op vraag schoonmoeder) waarop 5000 euro werd geplaatst vanuit de oude spaarrekening. Hiervan kunnen dan de nutsvoorzieningen .e.d. worden betaald. Domicilieringen werden immers automatisch stopgezet na melding van overlijden aan bank door familie; men moet dus de nutsleveranciers vragen om hun hun facturen niet meer via domiciliering proberen te innen (want dit gaat niet meer), maar hun vragen om gewoon het factuur op te sturen zodat je zelf de overschrijving kan doen via die leefloonrekening. Best haal je ook nog een aanzienlijke som af van de bankrekening, voordat je het overlijden aan hun meldt; kwestie van extra cash-reserve. Attest van erfopvolging via notaris (voor eenvoudige situatie) duurde niet 1 maand, maar zeker 2 tot 3 maanden...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 jul 2018 17:44

Bij het overlijden van mijn moeder had ik dat document binnen de 5 dagen.
Alle rekeningen van begrafenis, ziekenhuis, rustoord, nutsvoorzieningen werden onmiddellijk door de bank betaald op voorlegging van de factuur. Er was hiervoor geen afzonderlijke rekening nodig.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 27 jul 2018 18:02

Er is blijkbaar nog veel 'amateurisme' in sommige bankkantoren!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 30 jul 2018 10:21

Bij een ernstige bank is dat soort zaken geen probleem. Alle kosten nutsvoorzieningen alsook kosten ziekenhuis enz worden betaald door de bank van de geblokkeerde rekeningen.
De langstlevende echtgenoot krijgt inderdaad een som ter beschikking om hangende de administratieve afhandeling op een normale wijze verder te kunnen leven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”