Geluid van de kerk

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Geluid van de kerk

#1 , 25 jul 2018 10:59

Hallo allemaal

Sinds een aantal maanden wonen wij op 100 meter van een kerk. Deze luidt de klokken af en toe gedurende 20 minuten non-stop (9u40 tot 10u). We vinden dit vrij storend vermits mijn vriendin nachtverpleegkundige is

Mijn vraag is eigenlijk simpel:

Mag een kerk gedurende 20 minuten lawaai maken die tot binnen te horen is? Indien het hetzelfde volume lawaai maak gedurende dezelfde periode kan ik me niet voorstellen dat dit door de beugel kan?

Ik kijk alvast uit naar jullie antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 25 jul 2018 11:02

dat had u nu toch kunnen inschatten VOOR u er ging wonen he. Net hetzelfde als mensen die aan een vlieghaven gaan wonen en dan opeens klagen over het lawaai.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 25 jul 2018 11:10

Zolang dit niet 's nachts gebeurt, gaat het moeilijk zijn hier een zaak van te maken. Zoals hierboven gezegd, zoiets moet je bekijken voor je koopt, zeker als uw vrouw nachtshiften heeft.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2018 11:16

Dit is in iedere gemeente zo, en ik kan je er zegen waar de beiaard elk 1/2 uur een muziekje speelt, ik heb jaren aan een kerk gewoond, normaal na een paar maanden is dit een gewoonte geluid en dit hoor men dan minder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2018 11:21

dat had u nu toch kunnen inschatten VOOR u er ging wonen he. Net hetzelfde als mensen die aan een vlieghaven gaan wonen en dan opeens klagen over het lawaai.
Bedankt voor uw opmerking die niets met de vraag te maken heeft. Daarmee zal ik hem nogmaals herschrijven:
Wat geeft de kerk het recht iets te doen, wat ik niet zou mogen doen?

Ik klaag over het lawaai inderdaad, omdat het 20 minuten non-stop is (geen melodie of liedje, gewoon dong-dong-dong-dong-dong). In mijn beleving is dit wat overdreven en heeft het geen enkele maatschappelijke functie (wat een vliegtuig wel heeft). In de 26 jaar dat ik naast een andere kerk bij mijn ouders heb gewoond, heb ik dit nooit meegemaakt. Dus ik kon dit inschatten? Ik had inderdaad kunnen gaan aankloppen bij de pastoor en vragen hoe en

Om toch maar duidelijk te zijn (is nodig blijkbaar): Dat de klokken lawaai maken bij de mis of overgaan van het uur, akkoord. Maar 20 minuten aan het stuk vind ik toch wat overdreven en is in mijn beleving niet nodig (een vliegtuig maakt lawaai, anders kan het niet opstijgen. De kerk zal geen nadeel ondervinden om om 10u 's morgens 20 minuten lawaai te maken). Ook al zijn de twee bovenste paragrafen volledig off-topic.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 25 jul 2018 11:22

u gaat hier niets kunnen aan doen. of wel...verhuizen

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2018 11:23

Zolang dit niet 's nachts gebeurt, gaat het moeilijk zijn hier een zaak van te maken. Zoals hierboven gezegd, zoiets moet je bekijken voor je koopt, zeker als uw vrouw nachtshiften heeft.
Ik begrijp zeker dat dit we hierover hadden kunnen nadenken. Maar welke wettelijke basis is hiervoor? M.a.w.: Welke uitzondering heeft de kerk, die er mij van weerhoudt om overdag een fuif met luide muziek te geven in mijn tuin?

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jul 2018 11:25

u gaat hier niets kunnen aan doen. of wel...verhuizen
Indien de vraag was: "Wat kan ik hieraan doen? ". Dankte ik u voor uw antwoord.

Maar de vraag is: "Waarom mag de kerk dit doen terwijl elke andere persoon dit niet mag doen, en welke wettelijke basis heeft de kerk om dit te doen?"

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2018 11:29

Mijn eerste vraag zou zijn: WAAROM luiden die klokken 20 minuten aan een stuk tussen 9u40 en 10u00? Dit is niet normaal (als het een melodie zou zijn van een beiaard is het iets anders. Maar gewoon klokken die 20 minuten lang luiden, is volgens mij niet echt normaal). Heb je al eens geïnformeerd bij de pastoor over dit luiden van de klokken gedurende 20 minuten? Mogelijk is het antwoord: "Ja, sorry, mijnheer, ik weet ervan, het is een technische fout in het systeem van de klokken en volgende week komen ze dit oplossen." en is de kous af.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 25 jul 2018 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8837

#10 , 25 jul 2018 11:33

Neem best toch eens contact met de kerkfabriek in je gemeente. Want voor alle kerkelijke activiteiten wordt de klok geprogrammeerd. Dwz: de uuraanduidingen, missen en speciale missen. Maar zo'n dagelijks terugkerende luidsessies duren nooit 20 minuten. Voor een speciaal evenement kan dat wel eens een 15tal minuten duren. Maar nooit elke dag. Dus ik vermoed dat er een foutje in de programmering zit, waardoor de klok op dat tijdstip zo lang luidt. Neem contact met hen op en vraag welke de functie is van die lange luidsessies. en als zou blijken dat dit eigenlijk korte sessies zijn: dan weten ze dat hun programmering niet juist afgesteld staat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2018 11:42

Voila... Dus: praat eens met de kerk / de pastoor en de kans is bijzonder groot dat het probleem opgelost raakt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12818

#12 , 25 jul 2018 11:43

Zolang dit niet 's nachts gebeurt, gaat het moeilijk zijn hier een zaak van te maken. Zoals hierboven gezegd, zoiets moet je bekijken voor je koopt, zeker als uw vrouw nachtshiften heeft.
Ik begrijp zeker dat dit we hierover hadden kunnen nadenken. Maar welke wettelijke basis is hiervoor? M.a.w.: Welke uitzondering heeft de kerk, die er mij van weerhoudt om overdag een fuif met luide muziek te geven in mijn tuin?
Er is niets dat u weerhoudt overdag een fuif te geven. Nachtlawaai kan immers pas vanaf 10u 's avonds. U mag enkel geen overlast veroorzaken. 20 minuutjes overdag om de mis aan te kondigen lijkt mij geen algemene overlast. Bij uw vrouw wel natuurlijk, maar dat is iets waar u rekening mee had moeten houden, niet de kerk die daar wellicht al eventjes langer staat.

Enfin, u kunt steeds een procedure opstarten tegen de kerk, waarbij u de kosten voor de expert zelf mag gaan voorschieten. Maar ik zie de kansen eerder klein in dat u hier gelijk gaat krijgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jul 2018 11:56

20 MINUTEN om de mis aan te kondigen? :shock: :shock: :shock: Zo lang is alles behalve normaal, hoor. En dan zou er ook nog eens ELKE DAG een mis zijn? Waar vind je dat nog?

Ik vind de opmerking "dat had je kunnen weten als je daar ging wonen" een beetje kort door de bocht. Je mag inderdaad verwachten dat de klokken om het uur / half uur even luiden en dan bij aankondiging van missen, trouwen, etc... Maar dat de klokken iedere dag 20 miniuten luiden, dat is niet iets dat je redelijkerwijs kan verwachten, volgens mij.

Anyway, zoals reeds gezegd denk ik dat het hier gewoon om een technisch defect of fout in de programmering van de klokken gaat, en dat een simpel gesprekje met de pastoor het probleem wel zal oplossen. Hopelijk houdt de topic starter ons op de hoogte...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 25 jul 2018 11:57

Geluidsoverlast kan op elk moment van de dag of nacht vastgesteld worden.
22 uur regel is iets wat een vrederechter zal hanteren maar politie kan als zij het geluid storend vinden optreden.
Zo kan een activiteit ook overdag al of niet met voorafgaande toestemming door politie op basis van openbare orde en rust worden stopgezet. Bestuurlijke maatregel of strafrechtelijk worden vervolgt ( zal nu meestal een GAS sanctie zijn).
Op de site van onze gemeente kan u dat zelfs melden als geluidshinder of als overlast met een e-formulier.

Milo72
Berichten: 1016

#15 , 25 jul 2018 12:16

Misschien moet TS ook even verduidelijken wat hij bedoelt met "af en toe" ...
Deze luidt de klokken af en toe gedurende 20 minuten non-stop (9u40 tot 10u).
Is dat elke zondag ? (aankondigen van de "hoogmis" op zondag ...). Is dat elke dag ?
Is dat iedere keer dat er een huwelijksmis, vormsel of doopviering is ?

In ons dorp luiden de klokken (naast elk uur en half uur) een 5tal minuutjes voor elke misviering, en zeker 15 - 20 minuten voor speciale gelegenheden (huwelijken, communies, paasviering, enzovoort)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Andere”