Verkoop nieuwbouwappartement, jaar na aankoop

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Verkoop nieuwbouwappartement, jaar na aankoop

#1 , 13 jul 2018 19:59

Beste allemaal,
Even raad en tips gevraagd.

Situatieschets:
September 2016 hebben wij getekend bij de notaris om de aankoop van ons nieuwbouwappartement officieel te maken (onder BTW-stelsel).
Oorspronkelijk zouden ze in oktober-november 2016 gaan opleveren, echter bij het tekenen bij de notaris hoorden we dat dit was verschoven naar eind december. Eind december werd het verschoven naar januari-februari. Toen werd het april-mei. Uiteindelijk zou het eind juni opgeleverd worden. Ze hebben zelf veel problemen gehad met derde partijen, aannemers, leveranciers waardoor het allemaal werd uitgesteld. Wij hadden zoiets van oke, als het eind juni word opgeleverd gaan we ook de schadeclaim niet aanvragen, we wouden begrip tonen door probleem door derden. Maar nu komt het, midden juni is er een brand in ons appartement geweest. Bij de buren waren ze teer aan het branden op een aangrenzend dak, die vlam is overgegaan op de gevel en uiteindelijk naar ons dak. Momenteel hebben we een dak in ons gat en moet het hele dak er vanaf en de gevel moet opnieuw gezet worden. Alle gyproc moet opnieuw geplaatst worden,... Het is een grote nachtmerrie gewoon. Nu krijgen we net telefoon van de bouwheer dat de verzekering van de tegenpartij moeilijk doet omdat de dakwerker niet had aangegeven dat hij teer ging branden die dag. Met die reden vinden zij dat ze niet moeten uitbetalen. Maandag komen ze weer opnieuw samen, maar als ze er dan niet uitkomen dan gaan ze de eigenaar van het bedrijf dagvaarden en wordt het een rechtszaak. Maar dan kunnen we rekenen op minstens 2 jaar dat we verder zijn en dan nog steeds zonder appartement.

Momenteel wonen we (mijn vriend en ik en onze 3 kinderen) nog steeds bij mijn ouders in. Oorspronkelijk zou het maar een 4 a 5 maanden overbrugging zijn geweest maar ondertussen zitten we hier al veel te lang. We slapen met onze 3 kinderen op 1 slaapkamer van amper 16m. Het huis is gewoon veel te klein aan worden en we zien het echt niet zitten om hier nog 2 jaar of zelfs langer te blijven wonen totdat de verzekering beslist om de bouwheer te gaan betalen zodat hij de nodige werken kan laten uitvoeren. Iets zelf huren is geen optie omdat wij al sinds september 2016 hypotheek aan het betalen zijn en dan blijft er geen budget meer over om nog eens extra te gaan huren.

Wat kunnen wij nu doen? Het vervelende sowieso is dat wij geen kant op kunnen. Alle contact van de verzekering loopt via de bouwheer omdat het nog niet opgeleverd is dus wij hebben er zeg maar niks mee te maken maar zijn er wel de dupe van.

Kunnen wij aan de bouwheer vragen dat hij ons appartement weer terugverkoop aan ons? Maar wat is dan de boete waar we rekening mee moeten houden.
Of is er een achterpoortje die er voor zorgt dat wij het appartement zonder boete kunnen verkopen omdat we er nog nooit gewoond hebben (domiciel staat nog steeds op het adres van mijn ouders). Kunnen wij überhaupt van de verkoop afzien of het verkopen of iets doen zodat wij een andere woning kunnen zoeken?

Veel liefs,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 jul 2018 20:29

"Momenteel hebben we een dak in ons gat "

Dat is zeer lastig.

"Kunnen wij aan de bouwheer vragen dat hij ons appartement weer terugverkoop aan ons? Maar wat is dan de boete waar we rekening mee moeten houden.
Of is er een achterpoortje die er voor zorgt dat wij het appartement zonder boete kunnen verkopen omdat we er nog nooit gewoond hebben (domiciel staat nog steeds op het adres van mijn ouders). Kunnen wij überhaupt van de verkoop afzien of het verkopen of iets doen zodat wij een andere woning kunnen zoeken?"

Neen dat gaat niet. Uw bouwpromotor moet dat maar oplossen. Het appartement is nog niet opgeleverd, dus zijn probleem.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2018 09:54

Dus dan moeten we gewoon maar blijven afwachten, Ookal kan het een rechtszaak van minstens 2 jaar worden?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jul 2018 12:36

Begin er al eens mee hem AANGETEKEND ingebreke te stellen. Is er een uiterste opleveringsdatum voorzien in de aankoopakte ? indien ja, wijs hem daarop. De problemen van zijn onderaannemers zijn niet die van u. Als hij geen geldige reden heeft zoals bvb weerverlet, eis dan dat jullie op hotel kunnen op zijn kosten, en vraag ook een vergoeding per dag verdere vertraging.
Hiervoor misschien best een professionele raadsman nemen.

Hof van Commerce
Berichten: 47

#5 , 18 jul 2018 00:05

De promotor moet opleveren. Dat nog niet geweten is wie de kosten van het schadegeval draagt staat daar los van...

Ik bedoel maar: duurt het nu nog 2 jaar om af te werken, of duurt een eventuele rechtszaak 2 jaar? Dat 2de mag geen belemmering zijn.

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2018 12:50

De promotor moet opleveren. Dat nog niet geweten is wie de kosten van het schadegeval draagt staat daar los van...

Ik bedoel maar: duurt het nu nog 2 jaar om af te werken, of duurt een eventuele rechtszaak 2 jaar? Dat 2de mag geen belemmering zijn.
De promotor zegt dat hij het geld nodig heeft van de verzekering om de herstellingswerken te laten uitvoeren. Dus zolang de verzekering niet betaald, worden er geen werken uitgevoerd... Dus als het idd een rechtszaak wordt van 2 jaar, dan gaan ze binnen 2 jaar er pas aan beginnen met de herstellingswerken. Te absurd toch? Echt, ik word er moedeloos van

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 18 jul 2018 12:58

Misschien al eens met jullie notaris gaan overleggen .... wat uw kans is om contract op te zeggen / te laten vernietigen.

PS een promotor die al geld nodig heeft voor voor 'herstelwerkzaamheden' en die blijkbaar geen reserve heeft......

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 18 jul 2018 13:06

Ik vermoed dat het een gelegenheidspromotor is die tracht van een oud krocht nieuwe appartementen te maken. Een professionele promotor gaat een brandverzekering aan voor het gebouw in opbouw.
Het is dan die verzekering die uitbetaalt en daarna zal trachten terug te vorderen van de verantwoordelijken voor de brand.
Waarschijnlijk heeft deze oen geen polis afgesloten...
en wedden dat van de Wet Breyne ook geen spoor te bekennen zal zijn in de verkoopovereenkomst?
Ik hoop voor jullie dat deze promotor niet failliet zal gaan want daar lijkt het zeer sterk op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jul 2018 18:36

Misschien al eens met jullie notaris gaan overleggen .... wat uw kans is om contract op te zeggen / te laten vernietigen.

PS een promotor die al geld nodig heeft voor voor 'herstelwerkzaamheden' en die blijkbaar geen reserve heeft......

Wat houdt dat precies in? Het vernietigen of opzeggen van het contract? Want wij hebben echt al 95% betaald aan de promotor... zijn wij dan al het geld kwijt of krijgen we dat dan terug?

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jul 2018 18:39

Ik vermoed dat het een gelegenheidspromotor is die tracht van een oud krocht nieuwe appartementen te maken. Een professionele promotor gaat een brandverzekering aan voor het gebouw in opbouw.
Het is dan die verzekering die uitbetaalt en daarna zal trachten terug te vorderen van de verantwoordelijken voor de brand.
Waarschijnlijk heeft deze oen geen polis afgesloten...
en wedden dat van de Wet Breyne ook geen spoor te bekennen zal zijn in de verkoopovereenkomst?
Ik hoop voor jullie dat deze promotor niet failliet zal gaan want daar lijkt het zeer sterk op.
Je slaat de nagel op de kop! Hij heeft idd geen eigen brandverzekering meer, die liep maar tot maart of hij volgens de verkoopovereenkomst in maart had moeten opleveren en ze hebben die niet verlengd. Dus zij zijn nu echt afhankelijk van de uitbetaling van de verzekering van de tegenpartij.

Ik had zelf nog nooit gehoord van de wet van Breyne, maar wat ik vond op Google is wel gelijkaardig met hoe de verkoopovereenkomst is opgesteld.

Failliet gaan verwacht ik niet, hij heeft onlangs nieuwe bouwgrond gekocht om een nieuw project te starten dus ik hoop dat dat niet aan de orde zal zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 19 jul 2018 18:43

Uw notaris kan aan de hand van de beschikbare gegevens en akten zien wat er juridisch kan gebeuren.
Nieuw feit dat u al doorgeeft hier is dat het een 'soort' van vernieuwbouw is.
Niet feit als de bouwheer nu ook al niet meer verzekerd is zie ik dat heel donker in..niet zo goed.
Dus maken dat u bij notaris bent en vermoedelijk daarna naar advocaat voor een ingebrekestelling.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 19 jul 2018 18:44

De promotor kan zich niet verschuilen wegens problemen met een derde partij waarmee jullie geen overeenkomst zijn aangegaan. Aangezien er reeds een vertraging is van de voorziene oplevering van bijna twee jaar dienen jullie de promotor in gebreke te stellen. NU EN ZONDER UITSTEL!
Gelet op feit dat reeds 95 percent is betaald, best advocaat aanstellen indien jullie het geld niet in rook willen zien opgaan (gevaar faillissement ondernemer).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 19 jul 2018 19:08

Inderdaad beslag op aangekochte grond...als die al op dezelfde naam staat..een geel donker vermoeden dat hier ook een andere firma eigenaar van al zijn.

Terug naar “Kopen”