Loodgieter in gebreke stellen

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

Loodgieter in gebreke stellen

#1 , 12 jul 2018 13:34

We wonen nu ongeveer 1 maand in onze woning. Hier staat een redelijk recente Vaillant CV ketel met een verouderde (+15jaar) thermostaat. Wij hebben een nieuwe thermostaat van Vaillant gekocht die met onze ketel compatibel is.

Hierna hebben we een loodgieter gecontacteerd met de vragen dat hij de ketel kan nakijken + de nieuwe thermostaat aansluiten.
Vorige week is hij langsgekomen en heeft de oude thermostaat afgesloten. Toen hij naar de ketel ging kijken, merkte hij dat deze opeens niet meer werkte en zag dat de printplaat volledig was doorgebrand door een kortsluiting door het foutief afsluiten van de oude thermostaat. Hij zei dat dit iedereen kan overkomen... Hij is in de winkel een nieuwe printplaat gaan kopen (+/- 180 euro) en heeft deze geïnstalleerd. Nadien heeft hij ook de nieuwe thermostaat aangesloten.
Dit leek allemaal naar behoren te werken.

De dag zelf ontvingen we een factuur van + 350 euro (inclusief nieuwe printplaat) voor het geleverde werk. Deze factuur is tot op het heden nog niet betaald.

3 dagen geleden stond er op de ketel een foutmelding (F49 - kortsluiting op de eBUS). Maar alles werkte nog wel, we hadden warm water,...
Toevallig kwam vandaag de elektricien langs om nog wat kleine zaken in orde te brengen. Ik legde heel de situatie ook voor en hij was dan snel naar de thermostaat gaan kijken, deze stond volledig uit en zag dat de 2 draden elkaar raakten waardoor er een kortsluiting was (zie foto).

Afbeelding

Op de factuur staat vermeldt:
- Aanpassen elektrische leidingen
- Vervangen printplaat Vaillant
- Werkuren (3)

Dus door het foutief afsluiten van de oude thermostaat is de printplaat doorgebrand en moest er een nieuwe gekocht worden. Nieuwe thermostaat is ook niet deftig aangesloten waardoor hij ook een kortsluiting veroorzaakte.


Wat kunnen wij hier tegen doen? Kunnen wij hem hiervoor in gebreke stellen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 jul 2018 14:48

Stel met een aangetekend schrijven de loodgieter in gebreke.
Vermeld chronologisch de feiten en schrijf dat u op die reden de factuur niet zal betalen en dat hij de fout moet herstellen - of is dat al gebeurd door de elektricien?
Maar wie betaald die zijn factuur ...u of de loodgieter.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 12 jul 2018 14:57

Vervelende situatie.

Woord tegen woord waarbij geen enkele partij echt zijn stelling kan bewijzen.
Contacteer eerst eens die loodgieter en luister wat hij hierover te zeggen heeft.
Ik zou in ieder geval ook zeker niet betalen.


Het is aan de loodgieter om de schuld tot betaling te bewijzen. Hij moet dus bewijzen dat u gevraagd heeft wat hij aanrekent. In het geval van die printplaat kan jij dit zeker in twijfel trekken. Het is door zijn fout dat die printplaat kapot is, dus moet hij de kosten ook dragen en niet aan de klant doorrekenen.
In de praktijk is hij hiervoor hoogstwaarschijnlijk verzekert en probeert hij nu nog eens dubbele winst te boeken.


Is trouwens wel een grote fout van die loodgieter, het kleinste kind ziet dat dit in kortsluiting staat. Hij heeft dus die draden in die toestand aangesloten, kans is onbestaande dat hij dit niet ziet. Ik vermoed dat je hier met een malifiede aannemer te maken hebt.

Reclame

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#4 , 12 jul 2018 20:33

De twee draden mogen contact maken. Dit zal geen schade aan het systeem berokkenen. Het zal alleen niet naar behoren werken en altijd het volle vermogen vragen.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 13 jul 2018 07:57

De twee draden mogen contact maken. Dit zal geen schade aan het systeem berokkenen. Het zal alleen niet naar behoren werken en altijd het volle vermogen vragen.
De twee "draden" mogen absoluut geen contact maken. Als ze verbonden zijn voor de verbruiker zal er altijd sprake zijn van een kortsluiting. Basisregels electronica. Stroom zoekt altijd de kortste weg.

Louter het feit dat die verbruiker geen schade oploopt doet niets af aan de fout. Als men een lichtkring op deze manier legt, zal de lamp ook niet beschadigd worden, maar de plomps gaan afslaan.
Is die lichtkring dan correct? Neen, draden mogen elkaar niet raken dus...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 jul 2018 09:17

De twee draden mogen contact maken. Dit zal geen schade aan het systeem berokkenen.
.
Wat is dat voor een kwakkel? Van zodra deze draden elkaar raken, weet het kleinste kind dat er stroom zal doorlopen, en dat de ketel quasi permanent zal blijven draaien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2018 10:28

Als ik de foto zie van de aansluiting ???

Zijn vak geleerd bij de scouts denk ik .

Als het een slappe draad is toch tenminste in zo een klein hulzen steken en toe nijpen, of vertinnen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 13 jul 2018 11:10

De twee draden mogen contact maken. Dit zal geen schade aan het systeem berokkenen.
.
Wat is dat voor een kwakkel? Van zodra deze draden elkaar raken, weet het kleinste kind dat er stroom zal doorlopen, en dat de ketel quasi permanent zal blijven draaien.

Het is niet meer zoals vroeger, nu werken die ketels met een bus-systeem omdat ze moeten kunnen moduleren (vermogen aanpassen aan de behoefte). De thermostaat gaat signalen geven op die kabel zodat de cv-ketel weet wat hij moet doen, ze communiceren complexer dan aan/uit. Als ze contact maken geeft de cv-ketel blijkbaar een foutmelding (de installateur is beschermd door het systeem en kan dus niets fout doen).

Ik vermoed wel dat de oude aan/uit thermostaat op batterijen werkte en dat de installateur die ook op de bus geïnstalleerd heeft. De stroom van de batterijen heeft misschien de printplaat kapot gemaakt.

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#9 , 16 jul 2018 15:09

De twee draden mogen contact maken. Dit zal geen schade aan het systeem berokkenen. Het zal alleen niet naar behoren werken en altijd het volle vermogen vragen.
Dit is absurd wat je hier zegt. Doordat we de draden deftig hebben aangesloten (dus niet in contact met elkaar), verdween de foutmelding en werkte de thermostaat ook weer hoe het moet.

Het feit dat de loodgieter hier ook werkuren voor aanrekent, vind ik niet kunnen.

We hebben de loodgieter in gebreke gesteld voor de doorgebrande printplaat door de kortsluiting waarvoor hij heeft gezorgd.
Op de factuur stond dat we 8 dagen tijd hadden om deze te betalen. We hebben de factuur uiteraard nog altijd niet betaald.
Hopelijk kan dit dan niet voor problemen zorgen.

berenod
Berichten: 942

#10 , 16 jul 2018 20:01

Wat Wingman wil zeggen is dat de twee draden in kortsluiting geen permanente schade zullen toebrengen.
Uiteraard zal het systeem niet correct werken, maar na de correctie (wegnemen kortsluiting) gaat alles terug normaal werken.

Wat inderdaad niet kan is dat de loodgieter de nieuwe printplaat aanrekent. Hij heeft ze gebroken dus kan hij een nieuwe kopen.

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#11 , 18 jul 2018 19:54

Wat Wingman wil zeggen is dat de twee draden in kortsluiting geen permanente schade zullen toebrengen.
Uiteraard zal het systeem niet correct werken, maar na de correctie (wegnemen kortsluiting) gaat alles terug normaal werken.

Wat inderdaad niet kan is dat de loodgieter de nieuwe printplaat aanrekent. Hij heeft ze gebroken dus kan hij een nieuwe kopen.

We hebben hem enkele dagen geleden via email even op de hoogte gebracht. Momenteel nog geen antwoord van hem. Als we op het einde van deze week geen antwoord hebben, sturen we een aangetekende brief.

waterproof
Berichten: 225

#12 , 19 jul 2018 16:16

Als je geen aangetekende brief hebt gestuurd, binnen de 8 dagen, heb je al een probleem. Lees zijn voorwaarden, daarin staat de termijn waarbinnen je moet reageren. Is hier al 10-tallen x gezegd, bij niet akkoord gaan, asap een aangetekende brief sturen, is het eerste wat je moet doen.

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#13 , 25 jul 2018 12:15

Na 9 dagen heb ik een antwoord ontvangen van de loodgieter:

De oude voeding kabel is van het soort van kleine koperen draadjes zoals je ook kan zien op de foto,
Dit op zich kan geen kwaad maar deze heeft wel als eigenschap snel los te komen.
Gezien de thermostaat nog niet op de muur bevestigt was en al enkele keren verplaatst geweest is, zal dit hoogwaarschijnlijk de oorzaak geweest zijn.

Op deze kabel staat momenteel geen rechtstreekse stroom er kan nu nooit een kortsluiting plaatsvinden,in tegenstelling tot de oude thermostaat.
Zoals jullie zelf al aangaven gaf de oude thermostaat gezoem,geruis,.. Bij het verwijderen van de frontplaat zal deze kabel een kortsluiting gegeven hebben.
Dit gebeurd spijtig genoeg wel vaker bij oude installaties, en kan nooit ten lasten gelegd worden bij de installateur.

Zoals u kan terug vinden op het factuur diende er enkele aanpassingen te gebeuren voor het onderhoud kon plaatsvinden, dit zijnde:

Aanpassen schouw buis,
Aanpassen elec leidingen ketel,
afkoppelen radiator,
vervangen van printplaat.

Voor deze werken had ik in mijn agenda werkuren genoteerd van 9:15 tot 12:45, zijnde 3u 30min.
Op het factuur heb ik 3 uur aangerekend, een compromis lijkt mij dus uitgesloten.

De volgde werken dienen nog te gebeuren:

Vervangen expansievat (kelder),
Rookgasanalyse en opmaak attesten,
Terug plaatsen radiator.

Het staat jullie vrij beroep te doen op een andere installateur voor de overige werken maar wel had ik graag een storting ontvangen binnen de 3 dagen.



Dit lijkt mij echt absurd!

Er was wel duidelijk een kortsluiting bij het aansluiten van de nieuwe thermostaat.
De oude thermostaat gaf ook nooit een gezoom of geruis zoals hij zegt. Wij wouden deze gewoon vervangen omdat we daar geen dagschema konden op instellen...
Hij zegt ook dat dit nooit ten laste gelegd kan worden bij de installateur? Maar bij mijn weten moeten zij wel een verzekering hebben.

In zijn email zegt dat hij ook het expansievat moet vervangen. Toen hij bij ons was, liep hij gewoon voorbij het vat en zei dat dit niet werkte. Voor de rest had hij toen niets gedaan.


Welke stappen kunnen wij ondernemen? Vredegerecht? En zou dit iets uithalen?

Terug naar “Aanneming”