Ontslag omwille van dochter

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Re: Ontslag omwille van dochter

#16 , 17 jul 2018 16:39

Uiteraard kan ik daar op deze manier niet verder werken.
Ik wil gerust mijn opzegtermijn uitdoen, maar niet met constante dreigementen om me op staande voet te ontslaan.
Ik heb me 7,5 jaar ten volle ingezet voor dit bedrijf en heb nooit echte problemen gehad met mijn baas. Nu behandeld hij me precies of ik heb mega grote fouten gemaakt... hij laat duidelijk merken via zijn mails dat hij me constant in het oog ga laten houden...
Wat wil ik bereiken? Dat ik correct behandeld wordt... ik heb helaas niet het gevoel dat dit zal gebeuren...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 jul 2018 17:47

@ivanhiel
bedankt voor uw reactie.
Ben jij professioneel bezig op dit gebied?

indien wel, is er enige manier om je te contacteren?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 jul 2018 10:09

Uiteraard kan ik daar op deze manier niet verder werken.
Ik wil gerust mijn opzegtermijn uitdoen, maar niet met constante dreigementen om me op staande voet te ontslaan.
De enige reden waarom uw werkgever u tijdens uw opzeg alsnog op staande voet zou kunnen ontslaan is ongewettigde afwezigheid (je ziek melden terwijl dit niet zo is), je uurrooster niet respecteren, of je werk niet goed doen (en dronkenschap, geweld, etc...). Als je tijdens je opzegperiode dus je werk blijft doen zoals het hoort en je aan de arbeidstijd houdt, kan uw baas dreigen zoveel hij wil, maar je niets maken. In uw plaats zou ik die "dreigementen" gewoon naast me neer leggen, wetende dat hij me toch niets kan maken. Je zou ook de nodige stappen kunnen ondernemen wegens "pesten op het werk", maar wat levertje dat op? Je zit toch in je opzegtermijn.

Dus doe gewoon netjes uw opzegtermijn uit, en zoek een nieuwe werkgever waar je wel flexibele uren hebt. Het overgrote deel van de werkgevers houdt tegenwoordig rekening met de zogenaamde work-life-balance van zijn werknemers. Jammer genoeg is uw huidige werkgever er ééntje van de oude stempel. Die ben je liever kwijt dan rijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 jul 2018 10:20


tegenwoordig rekening met de zogenaamde work-life-balance van zijn werknemers. Jammer genoeg is uw huidige werkgever er ééntje van de oude stempel. Die ben je liever kwijt dan rijk...
Tom in zeer veel sectoren kan dit dood gewoon niet, glijdende uren dit is meestal voor bedienden, koerier diensten en nog wel een paar, maar overal gaat dit onmogelijk, zie het al gebeuren in een restaurant ? of in een slachthuis dat men de band moet stil legen omdat iemand naar huis gaat !

Of zelfs in een kinder creche dat men de kinderen op de stoep achterlaat ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jul 2018 10:40

Tom,

Mijn baas is een narcist en dictator. En neen, ik overdrijf niet. Op die 7.5 jaar dat ik daar werk, heb ik al meer dan 120 ex-collega's (op een bedrijf met +/- 20 personen).
Hij heeft net tegen een collega van mij gezegd dat hij haar leven gaat kapot maken omdat ze haar ziek gemeld heeft. Die mens is niet goed wijs!

Ja, ik heb me ziek gemeld. Maar ik ben ook echt ziek... Ik krijg genen hap door mijn keel, ben op nog geen week tijd 3 kilo afgevallen, heb hartkloppingen, voel me constant kotsmisselijk,... Ik voel me écht wel gepest en geviseerd. Hij heeft duidelijk alle collega's tegen mij opgezet...
Ik weet hoe hij is en tot wat hij in staat is.

Het enige dat ik denk dat ik kan doen is zo snel mogelijk iets anders vinden en mijn tegenopzeg van 4 weken doen...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 jul 2018 10:44

Het enige dat ik denk dat ik kan doen is zo snel mogelijk iets anders vinden en mijn tegenopzeg van 4 weken doen..

.
Dit zal voor u het veiligste en het slimste zijn, het is nu vakantie periode even niet zo evident om snel een ander werk te vinden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 jul 2018 10:54

Tom in zeer veel sectoren kan dit dood gewoon niet,
Ik spreek uiteraard niet over sectoren waar het praktisch niet kan, maar over die bedrijven waar het perfect mogelijk zou zijn, maar waar de werkgever dit gewoon niet toestaat. Jammer genoeg bestaan er zo nog veel werkgevers, maar gelukkig worden ze stilaan een minderheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 jul 2018 11:00

Mijn baas is een narcist en dictator. En neen, ik overdrijf niet. Op die 7.5 jaar dat ik daar werk, heb ik al meer dan 120 ex-collega's (op een bedrijf met +/- 20 personen).
Waarom blijf je daar dan 7,5 jaar werken, als ik vragen mag? :shock: OK, je vind niet van de éne op de andere dag een andere job, maar meer dan 7 jaar? Je moet ook zelf een beetje je carriërepad in handen nemen, en als het ergens echt niet werkt, op zoek gaan naar iets anders. Ik heb in het verleden ook een baas gehad waar het niet mee klikte en waarvan ik merkte dat hij niet eerlijk was. Toen ook het hogere management daar weinig aan deed, ben ik rustig op zoek gegaan naar een andere job en deze ook gevonden (beter betaald, betere sfeer). Nadien hoorde ik dat ook twee andere collega's opgestapt waren en niet veel later die baas ontslagen is.

Maar als iedereen slaafs blijft ja knikken en zelf niet het heft in handen neemt, blijven dit soort wantoestanden bestaan. Dus inderdaad op zoek gaan naar een andere job, als iedereen van dat bedrifj dit doet, kan die baas zijn boeken wel sluiten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8837

#24 , 18 jul 2018 11:42

Even toch terugkeren naar de realiteit van de situatie: mbt het toestaan van flexibele werkuren voor ouders met kinderen. Poster heeft duidelijk aangegeven dat voor bepaalde werknemers het wél werd toegestaan. Dus de discussie of het misschien niet kon toegestaan worden omwille van de specifieke sector is hier niet ter zake.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 jul 2018 11:49

Inderdaad, maar de TS heeft ook aagegeven er niet meer te willen werken. In dat geval moet ze in principe zelf haar ontslag geven. Maar ze heeft het "op een akkoordje" gegooid met haar werkgever dat hij haar zou ontslaan (zodat ze daarna recht heeft op een werkloosheidsuitkering), dus ik zou in haar plaats braafjes haar opzegperiode uit doen (of haar tegenopzeg geven als ze sneller een andere job zou hebben).

In principe lichten de TS en haar werkgever op dit moment onze sociale zekerheid op. De TS wou immers stoppen met daar te werken en zou daar dan ook de gevolgen moeten van dragen (= de eerste maanden geen recht op een werkloosheidsuitkering).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#26 , 18 jul 2018 12:24

Tom,

Ik heb nooit gezegd dat ik gevraagd heb om ontslag...
Weet niet waar je die info haalt...

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#27 , 18 jul 2018 13:02

Waarom blijf je daar dan 7,5 jaar werken, als ik vragen mag? :shock: OK, je vind niet van de éne op de andere dag een andere job, maar meer dan 7 jaar?
Vroeger hadden we 2 bazen, maar 1 ervan heeft zijn aandelen verkocht en is naar Israel vertrokken. Toen hij er nog was "viel het er wel mee". Sindsdien gaat het enorm bergaf met het personeelsverloop...
Ik had me er na 2 jaar toch wel wat opgewerkt. Dus ja, geef je dat zomaar op? Ik moet het uit mijn ervaring halen en spijtig genoeg niet mijn diploma... Ik ben intussen al meer dan een jaar op zoek naar iets anders. Maar door een opzeg van 3 maand als ik ontslag neem, haken er natuurlijk veel werkgevers af...

Maar ik heb hem nooit om mijn ontslag gevraagd. Ik heb hem gevraagd om een samen een oplossing te zoeken. De enige oplossing die ik zag was mijn uren met een half uurtje te "verschuiven" 1 week op de 2... Zijn oplossing was "huur een nanny"... dat laat mijn loon niet toe...

Ik ben niemand of niets aan het oplichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 18 jul 2018 13:46

Maar door een opzeg van 3 maand als ik ontslag neem, haken er natuurlijk veel werkgevers af...
Normaal moeten werkgevers beseffen dat een werknemer die ervaring heeft, meestal een opzegperiode moet uitdoen. Persoonlijk heeft bij mijzelf daar geen enkele nieuwe (potntiële) werkgever daar een probleem van gemaakt, maar bon...
Maar ik heb hem nooit om mijn ontslag gevraagd. Ik heb hem gevraagd om een samen een oplossing te zoeken. De enige oplossing die ik zag was mijn uren met een half uurtje te "verschuiven" 1 week op de 2...
En uw werkgever oordeelde dat dit niet kon. In dat geval heb jij twee opties:
1. Inderdaad iemand inhuren of een oplossing zoeken voor het opvangprobleem.
2. Een andere job zoeken, en dus je ontslag geven.
Ik ben niemand of niets aan het oplichten.
Als uw werkgever u ontslaat in samenspraak met jou, omdat jij een probleem hebt om je aan de werkuren te houden, dan is dit in principe niet correct, aangezien jij het bent die u niet aan de arbeidsovereenkomst kan houden. En indien een werknemer zijn ontslag in gang zet, heeft deze in principe geen recht op een werkloosheidsuitkering. Nu jij uw werkgever overhaalt hebt om u te ontslaan, claim je dus bepaalde sociale voorzieningen waar je eigenlijk geen recht op hebt.

Het komt misschien cru of hard over, maar zo is het wel. Zowel jij als uw werkgever gaan daar in de fout. Het is uiteraard schering en inslag dat een werknemer weg wil, maar met zijn werkgever overeenkomt dat de werkgever het ontslag geeft, maar dit is alles behalve correct.

Het enige wat je had kunnen doen, is discriminatie aantonen, aangezien er andere werknemers wel mogen schuiven met hun uren. Dit had je voor de arbeidsrechtbank kunnen brengen en daar énige vorm van schadevergoeding kunnen uithalen. Dit zou eventueel nog altijd kunnen als je één en ander kan bewijzen, maar of het sop de kool waard is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#29 , 18 jul 2018 14:14

Ik ben niemand of niets aan het oplichten.
Als uw werkgever u ontslaat in samenspraak met jou, omdat jij een probleem hebt om je aan de werkuren te houden, dan is dit in principe niet correct, aangezien jij het bent die u niet aan de arbeidsovereenkomst kan houden. En indien een werknemer zijn ontslag in gang zet, heeft deze in principe geen recht op een werkloosheidsuitkering. Nu jij uw werkgever overhaalt hebt om u te ontslaan, claim je dus bepaalde sociale voorzieningen waar je eigenlijk geen recht op hebt.

Het komt misschien cru of hard over, maar zo is het wel. Zowel jij als uw werkgever gaan daar in de fout. Het is uiteraard schering en inslag dat een werknemer weg wil, maar met zijn werkgever overeenkomt dat de werkgever het ontslag geeft, maar dit is alles behalve correct.

Het enige wat je had kunnen doen, is discriminatie aantonen, aangezien er andere werknemers wel mogen schuiven met hun uren. Dit had je voor de arbeidsrechtbank kunnen brengen en daar énige vorm van schadevergoeding kunnen uithalen. Dit zou eventueel nog altijd kunnen als je één en ander kan bewijzen, maar of het sop de kool waard is?
Tom... hij ontslaat me niet in samenspraak met mij want ik heb er nooit om gevraagd. Ik heb ook de fut niet om iets aan te vechten. En ik ben ook niet op geld uit... ik wil gewoon van die miserie weg zijn.

Volgens mij versta je het toch wel verkeerd hoor...

Hij ontslaat mij omdat ik met hem naar een oplossing zocht en een voorstel deed.
Nu, omdat hij van gedacht verandert is en me dan toch niet wil uitbetalen zoals hij eerst zei (omdat hij niet wist dat het over 6,5 maand ging), probeerde hij me eerst te overtuigen van 2 maand uitbetaling aan te bieden. Wat wil zeggen dat als ik geen andere job vindt binnen die 2 maand, totaal geen recht heb op een uitkering en dus mijn rekeningen niet kan betalen... Omdat ik dat niet wou/kon aanvaarden is hij me aan het pesten en collega’s tegen me aan het opzetten... :cry:
Ik wil niet stempelen, maar moet wel een andere job hebben om mijn rekeningen te kunnen blijven betalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 18 jul 2018 15:00

Hij ontslaat mij omdat ik met hem naar een oplossing zocht en een voorstel deed.
Dit is toch niet helemaal wat je liet uitschijnen in je eerste post. Daar zeg je letterlijk dat je "gelukkig" was en "je probleem opgelost" door dit voorstel van hem. Dit wijst er toch op dat jij akkoord was met dit ontslag van zijn kant. Als je dit ontslag niet gewenst had, zou je toch anders reageren, denk ik?

Je had ook je voorstel kunnen doen, en als hij zei dat dit niet mogelijk was, antwoorden met "OK, jammer. Ik zoek dan een andere oplossing voor de opvang, zodat ik kan blijven werken op de uren van mijn contract".
Nu, omdat hij van gedacht verandert is en me dan toch niet wil uitbetalen zoals hij eerst zei (omdat hij niet wist dat het over 6,5 maand ging), probeerde hij me eerst te overtuigen van 2 maand uitbetaling aan te bieden. Wat wil zeggen dat als ik geen andere job vindt binnen die 2 maand, totaal geen recht heb op een uitkering en dus mijn rekeningen niet kan betalen... Omdat ik dat niet wou/kon aanvaarden is hij me aan het pesten en collega’s tegen me aan het opzetten...
Dit is natuurlijk niet fijn, maar je mag blij zijn dat uw hij zo "dom" is om u ontslag met opzeg te geven. Hij had het ook veel leper kunnen spelen en u niet ontslaan. De moment dat je dan in september vroeger zou vertrekken, hoeft hij je maar één aangetekende waarschuwing te geven, en bij een volgende keer zou hij je op staande voet kunnen ontslaan, zonder enige vergoeding...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”