Ontslag omwille van dochter

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Ontslag omwille van dochter

#1 , 13 jul 2018 21:55

Beste,

Enkele weken geleden ben ik met mijn baas gaan praten over mijn probleem. Nl . als mijn dochter naar school begint te gaan in september, en mijn vriend staat met de late shift, geraak ik nooit op tijd (voor 18.25) aan de na-schoolse opvang om haar op te halen. Ik vroeg hem voor de mogelijkheid om een half uur vroeger te stoppen de week dat mijn vriend met de late staat zodat ik op tijd kan zijn om haar op te halen. Ben ik te laat, dan moet ik na 3 verwittigingen per keer 15€ boete betalen wat op 150€ per maand zou uitkomen. Dit heb ik hem ook zo verteld… Ik stelde voor om om 8u beginnen ipv 9u of zelfs mijn lunch opgeven… Dit ging moeilijk zijn voor de firma, maar ging dit bespreken met een collega – verder niets van gehoord.

Maandag 09/07 belt mijn baas mij en zegt dat ik naar hem moet komen als mijn werk gedaan is. Hij zegt dat hij heeft nagedacht sinds ons gesprek enkele weken geleden en intussen met enkele collega’s het erover had gehad. Hij zei me dat het het beste was dat hij me liet gaan omdat de job niet combineerbaar is met mijn dochter als ze naar school begint te gaan.
Eerst zei hij: “als het van mij afhangt moet je morgen al niet meer komen” – 5 minuten later zei hij – goh, kan je anders tot eind juli blijven zodat alles nog kan overgedragen worden aan Nina. Ik zei, geen probleem ik zal alles uitleggen. Hij zei me ook dat hij me voor die paar maand dan wel zou uitbetalen vanaf begin augustus.
Ik was gelukkig en verdrietig tegelijk – mijn probleem was opgelost, maar ik moet eind juli afscheid nemen van mijn collega’s.
Dinsdag 10/07 begin ik alles van ‘smorgens vroeg uit te leggen aan Nina zoals we hadden afgesproken. In de loop van de namiddag komt mijn collega naar met toe met de vraag: “wat moet ik om uwe c4 laten zetten?’ ik zei, dat moet je aan Asher (mijn baas)vragen, dat beslis ik niet. Hij ontslaat mij toch? – neen zei hij, jij moet het zeggen… ik zei weet ik veel reorganisatie dan of zo zeker… (ik stond compleet versteld van de vraag en floepte er zomaar iets uit)
Om 16u belt hij me dat ik naar hem moet komen. Hij zwaait met mijn ontslagbrief en zegt dat hij me niet kan uitbetalen omdat de periode te lang is en dat ik mijn tijd maar moet uitdoen. Hij wil me niet uitbetalen om 6.5 maand niets te doen thuis. Zijn recht waarschijnlijk, maar dit doet hij bij niemand binnen de firma, het is bij ons altijd op staande voet met uitbetaling (gaat over grote waardes – diamant, juwelen etc).
Hij zegt me dat ik mag gaan als ik een andere job vindt, maar dit heb ik niet op papier. Dit weigert hij ook te geven.
Hij stelt voor dat ik akkoord ga om vanaf eind juli me 1 maand te laten uitbetalen (dit was in het bijzijn van mijn collega dat alles regelt met sociaal secretariaat) Toen mijn collega erbij stond zei hij tegen hem dat ik toch nooit ander werk ga vinden omdat ik geografisch té gelimiteerd ben door mijn dochter. (hij lachte me gewoon vierkant uit!) – pestgedrag?

Als mijn collega buiten is, zegt hij dat het beste wat hij kan doen 2 maand uitbetalen is, maar ik mag dit tegen niemand zeggen… dan krijg ik een “gouden handdruk” en is het voor hem een afgesloten hoofdstuk. Ik moet het maar overleggen met mijn vriend en mijn beslissing aan hem geven. Is dit wel wettelijk? Moet hij de opzeggingstermijn niet respecteren of hij me nu uitbetaald of de periode laat uitdoen?

Op donderdag 12/07 vroeg ik mijn collega om op papier te zetten wat de reden is van mijn ontslag. Wat is de juiste reden vroeg hij. Ik zei – omdat hij beseft dat het niet combineerbaar is met mijn dochter als ze naar school gaat. Ah neen zei hij, het is reorganisatie. Hij weigert het hoe-dan-ook op papier te zetten… hij zei: ik zou geen oorlogje gaan voeren met Asher. Jij gaat altijd aan het kortste eind trekken!

vrijdag 13/07 stak er plots een deurwaardersbrief in mijn bus met mijn opzeg. Ze hadden waarschijnlijk te laat beseft dat deze niet aangetekend verstuurd werd.
Ook werd er een dreigende mail verstuurd naar heel het bedrijf waarin staat dat ik mijn opzeg moet doen tot verdere berichtgeving. en dat mijn collega alles via mail moet melden aan mijn baas als ik iets verkeerd doe. Ik heb de indruk dat hij me gewoon op iets wil pakken om me op staande voet buiten te gooien zonder iets te moeten uitbetalen.

1. Mij ontslagen omwille van mijn dochter, is dit niet een vorm van discriminatie?
2. Ik werk 4/5 onder de vorm van tijdskrediet met motief (zorgen voor een kind jonger dan 8j), ben ik dan niet beschermd tegen ontslag? Wat zijn de gevolgen hiervan?
3. Wat als ik me tijdens de opzeg geregeld ziek zet? Kan hij me dan iets maken om me niet te moeten uitbetalen?
4. Wat als ik weiger bepaalde dingen te doen buiten mijn normale job? Kan hij me dan iets maken?
5. Mij de reden vragen om op c4 te zetten, kan toch onmogelijk wettelijk zijn…
6. Van reorganisatie is uiteraard geen sprake…moet dit niet bewezen worden? Moeten diegene die er het minst lang werken dan niet eerst uit?

Sorry voor de lange tekst.
Hopelijk kan iemand me tips geven.
mvg
Diana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2018 13:47

1. Mij ontslagen omwille van mijn dochter, is dit niet een vorm van discriminatie?
Op zich gaat het onslag niet om uw dochter, het ontslag gaat over het feit dat je gemeld hebt dat je de arbeidsduur niet zal kunnen respecteren.
2. Ik werk 4/5 onder de vorm van tijdskrediet met motief (zorgen voor een kind jonger dan 8j), ben ik dan niet beschermd tegen ontslag? Wat zijn de gevolgen hiervan?
Je bent beschermd tegen ontslag, maar je moet je wel aan je arbeidscontract houden! Als je je arbeidstijd niet kan uitvoeren zoals afgesproken, zou dit tot onslag om dringende reden kunnen leiden.
3. Wat als ik me tijdens de opzeg geregeld ziek zet? Kan hij me dan iets maken om me niet te moeten uitbetalen?
Als men een controle-arts op je afstuurt die kan vaststellen dat je niet ziek bent, kan dit ook leiden tot ontslag om dringende reden (ongewettigde afwezigheid).
4. Wat als ik weiger bepaalde dingen te doen buiten mijn normale job? Kan hij me dan iets maken?
Dit kan als werkweigering opgevat worden. Dit is ook een reden voor ontslag op staande voet.
5. Mij de reden vragen om op c4 te zetten, kan toch onmogelijk wettelijk zijn…
Dit is inderdaad iets dat de werkgever moet bepalen, niet jij, maar veel gaat je dit niet helpen...
6. Van reorganisatie is uiteraard geen sprake…moet dit niet bewezen worden? Moeten diegene die er het minst lang werken dan niet eerst uit?
Neen, bij een reorganisatie kan de werkgever behouden wie hij nodig heeft. Deze reden is inderdaad een drogreden.

Op zich bewijst je werkgever je eigenlijk wel een dienst door jou te willen ontslaan. Op die manier heb je immers recht op een werkloosheidsuitkering. Want in principe is het zo dat JIJ je ontslag geeft. Jij zegt tegen uw werkgever: "Sorry, maar ik ga met niet aan het arbeidscontract kunnen houden." Je werkgever zou koudweg kunnen zeggen: "Ja, dat is uw probleem. Ofwel hou jij je aan uw arbeidscontract, ofwel zal zullen er twee verwittigingen en een ontslag op staande voet volgen, waarna je geen recht zal hebben op een werkloosheidsuitkering."

Dus dat je werkgever je wil ontslaan zou je als gunst kunnen zien. OK, een menselijke werkgever zou uw wat flexibiliteit in de werkuren kunnen toestaan, maar ik kan me voorstellen dat er sectoren zijn waar zo'n flexibiliteit moeilijk is.

Dus besluit: jij hebt een probleem om u aan de werktijden te kunnen houden. Dus ofwel zoek jij een oplossing daarvoor en kan uw werkgever u niet ontslaan, ofwel zoek je geen oplossing, respecteer je de werktijden niet, en kan uw werkgever u op staande voet onslaan. Dat zijn de twee extremen. Wat uw wergever nu voorstelt is een soort compromis. Ik zou dit compromis aanvaarden, moest ik van u zijn, al is het maar om na uw ontslag een werkloosheidsuitkering te kunnen ontvangen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2018 15:02

Waarom zou een werkgever je 6,5 maanden je uitbetalen, omdat u je contract niet kan naleven ???

Dit is toch de omgekeerde regel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2018 15:34

Misschien kan een oplossing van de TS eruit bestaan dat haar dochter mee kan met de mama / papa van een ander kindje uit de klas dat ook in de opvang blijft, en dat de TS haar dochter daar dan gaat ophalen.

Wijzelf nemen soms ook het dochtertje van iemand uit de wijk mee naar ons thuis na de opvang (samen met onze eigen kinderen), indien de mama er niet op tijd geraakt (gebeurt meer één keer in de week / 14 dagen, en de mama vraag ons dan wel op voorhand of we haar dochter mee kunnen oppikken met onze kinderen). De mama komt haar dochtertje dan bij ons thuis oppikken. Uiteindelijk is ze hier dan maar een kwartiertje, hooguit een half uurtje, dus voor ons maakt dit weinig uit, en de mama is ermee geholpen. Als de TS ook zo'n regeling kan treffen met een mama uit de buurt, hoeft ze misschien geen half uur vroeger te stoppen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fons54
Berichten: 445

#5 , 16 jul 2018 19:50

Als ik het goed begrijp, je bent al officieel ontslagen. Ziekte verlengt jouw opzegtermijn. Zoek gewoon ander werk en eens gevonden een akkoord bereiken met je baas. + oplossing voor je dochter zoals Tom zei.

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2018 12:04

Bedankt voor de reacties en tips.
Ik begrijp jullie standpunt over de werktijden te respecteren. Voor collega's van mij is het wel mogelijk om de uren aan te passen en om 8u te starten ipv om 9u... voor mij niet. Vandaar dat ik hem ook de vraag gesteld had.
Intussen heb ik al een mail gekregen die naar heel het bedrijf gestuurd werden met mij in cc met de melding dat ze me moeten in het oog houden. Als ik iets verkeerd doe of ze "merken" dat ik mijn job niet correct doe, dan moeten ze het melden via mail aan hem. Voor mij komt dit over alsof hij me will pakken op iets om me toch maar buiten te gooien op staande voet.
Hij is ook aan het proberen om 2 maanden uitbetaling van me af te dwingen. Hiermee wil ik zeggen 2 maand uitbetalen en een gouden handdruk. dwz dat ik 4.5 maand zonder inkomen zit en het recht op uitkeringen verlies... Hij wil zo snel mogelijk van me af...

mvg

Diana

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 17 jul 2018 13:10

al eens met uw vakbond gesproken over deze pestpraktijken?

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2018 13:26

Ja, ze zeggen dat ik enkel naar de arbeidsgeneesheer kan stappen om te melden dat ik me gepest voel.
Ik heb hiervan geen gegevens - dit zou in het arbeidsregelement moeten staan. Dit is enkel op kantoor beschikbaar, waar ik me nu echt niet ga laten zien. :roll:
Ik probeer de gegevens te pakken te krijgen via een collega. Die ging proberen er een foto van te nemen.
Vandaag weer een mail gekregen dat ik zogezegd iets niet zou opgevolgd hebben... terwijl dit totaal niet waar is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2018 14:32

Intussen heb ik al een mail gekregen die naar heel het bedrijf gestuurd werden met mij in cc met de melding dat ze me moeten in het oog houden. Als ik iets verkeerd doe of ze "merken" dat ik mijn job niet correct doe, dan moeten ze het melden via mail aan hem.
Zoiets kan uiteraard niet, en zou inderdaad als pesten op het werk kunnen beschouwd worden. Stap hiermee zeker naar de vakbond...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8837

#10 , 17 jul 2018 14:44

Als u bovendien zeker kan laten vaststellen dat voor bepaalde collega's omwille van de kinderopvang een soepeler uurregeling is toegestaan en aan u niet zonder een redelijke argumentatie, dan is er zelfs sprake van discriminatie op de werkvloer. Als de werkgever zélf vraagt wat hij op de C4 moet vermelden als reden voor het ontslag, dan is het wel duidelijk dat dit zaakje niet klopt, want als hij de intiële reden zw/w zet, tja dan kan je het ontslag aanvechten, gezien het feit dat andere collega's wél een soepele uurregeling hebben gekregen. Dus als de weerlicht naar je vakbond.

ivanhiel
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#11 , 17 jul 2018 14:54

Je werkgever vragen om je werktijd te mogen aanpassen, is niet hetzelfde als je werktijd niet respecteren.
Uiteraard mag je je werkgever vragen om je arbeidsduur aan te passen.
Gaat hij akkoord, dan wordt je arbeidsovereenkomst gewijzigd in onderling overleg.
Gaat hij niet akkoord, dan is de vraag om je uren te mogen aanpassen geen geldige reden om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.

Afgaande op de feiten zoals je die weergeeft, zou je ontslag zowel onregelmatig als onrechtmatig kunnen zijn.

* Onregelmatig omdat het ontslag blijkbaar al was gegeven voor het gerechtsdeurwaarderexploot werd bezorgd.
In dat geval moet geen opzeg worden gepresteerd, maar moet de werkgever de ontslagvergoeding betalen.
Moeilijkheid is dat je in staat moet zijn te bewijzen dat het ontslag al eerder werd gegeven (bv. via getuigen).
Je moet ook binnen een redelijke termijn inroepen dat het ontslag onregelmatig was.
Als je dat wil doen, neem je beter eerst contact op met een vakbond (dienst sociaal recht) of een advocaat.
Blijf niet zomaar weg, want dan kan het nog zijn dat je zelf een vergoeding moet betalen.

* Onrechtmatig omdat de ontslagreden discriminerend en/of kennelijk onredelijk zou kunnen zijn.
Wat de mogelijke discriminerende aard van de ontslagreden betreft, neem eens contact op met UNIA.
Discriminatie omwille van burgerlijke staat is immers verboden.
UNIA kan je meer info geven en eventueel contact opnemen met de werkgever om te bemiddelen.
Lukt dat niet, dan treden ze (soms) ook voor je op voor de rechtbank.

Zie voor adressen: https://www.unia.be/nl/contact-opnemen- ... tactpunten

Het loont ook de moeite om officieel de ontslagreden te vragen.
Veel werkgevers geven dan vaak een reden die de discriminatie bewijst.
Bovendien bestaat er ook zoiets als een verplichting tot motivering van het ontslag.
Het niet meedelen van de reden levert al 2 weken extra loon op.
Een kennelijk onredelijke reden van 3 tot 17 weken extra loon.

Zie de website van de FOD Waso: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42147

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jul 2018 15:22

Gaat hij niet akkoord, dan is de vraag om je uren te mogen aanpassen geen geldige reden om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Neen, de vraag op zich niet, maar als de TS nadien de uren aan haar laars lapt en toch vroeger vertrekt, is dit wel reden voor ontslang om dringende reden (als zich dat een aantal keren voordoet).

Maar zoals hierboven gezegd: als collega's WEL met hun uren mogen schuiven om een gelijkaardige reden, en de TS niet, zonder dat de werkgever hier een deftige reden voor kan geven, kan dit als discriminatie aanzien worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DianaG
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 jul 2018 16:11

Ik was aan het denken om met mijn verhaal naar de rva te stappen om mezelf in te dekken tegen ontsag op staande voet. Dan zijn zij toch al op de hoogte van mijn situatie.
Zou dit een goed idee zijn of zou je het afraden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 jul 2018 16:25

Ik ben een beetje van alle markten thuis geweest, als je werkgever een gewiekste kerel is, dan lig je buiten, en dit mag je zeker geloven RVA of geen RVA, zelfs geen vakbond zal hem tegenhouden !

Loop al veel te lang op straat en heb te veel werkgevers als klanten gehad, om dit te weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 jul 2018 16:31

DianaG, wat wil je eigenlijk? Wil je daar blijven werken en ook glijdende uren als uw collega's? Dan zal je naar de vakbond / arbeidsrechtbank moeten stappen om discriminatie aan te tonen.

Wil je ontslag in onderling overleg? Dan moet je overleggen met uw werkgever over een opzegtermijn en er rekening mee houden dat je daarna geen werkloosheidsuitkering zal krijgen.

Wil je dat je baas je ontslaat met een opzegperiode? In principe kan dit niet als jij zelf eigenlijk weg wil. Vragen aan je baas om je te ontslaan is in principe fraude. Maar bon, het gebeurt genoeg dat werkgevers in de vraag meegaan. Als je baas hier wil in meegaan, maar eist dat je wel je opzegperiode doet, is dit geen onterechte vraag in dat geval en zal je deze ook moeten uitdoen.

Dus de vraag blijft: wat wil je bereiken voor jezelf?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”