aanslag DIV en verkeersbelasting

jos1861
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

aanslag DIV en verkeersbelasting

#1 , 12 jul 2018 13:16

Onlangs liet ik een 22jarige wagen keuren. Nadien de aanvraag voor inschrijving doorgezonden via de verzekeraar aan de dienst inschrijvingen.
Weken later, om niet te zeggen meer dan een maand later ontvang ik de aanslag.
Hier blijkt dat de verkeersbelasting hoog is. Tot daar geen probleem daar ik veronderstel dat een "zware" motor zwaarder belast wordt.
Wel ben ik verbaasd dat er 50% dient betaald voor CO2. Daarop nog eens 10% voor Euro1 klasse.
Op die som komt nog eens 10% voor de gemeente waar men woont. De genadeslag komt: 2316Euro voor de DIV.
Met andere woorden het inschrijven van een 2de handsvoertuig is niet rendabel.
Daarom mijn vraag: hoe kan ik de inschrijving van dit voertuig ongedaan maken? De dienst verkeersbelasting heeft mijn bezwaar niet ingewilligd en eist de betaling. Het enige dat ze willen doen is de jaarlijkse verkeersbelasting weergeven als ik de nummerplaten instuur. Maar dan moet nog de DIV betalen.

Ik vermoed dat er meerdere personen zich in dezelfde situatie bevinden omdat ze niet geïnformeerd zijn door .o.a. de verkoper, technische keuring, verzekeraar en belastingdienst. Naar mijn gevoel is de aanvraag tot inschrijven een soort prijsofferte vragen die zeker via de technische keuring of de verzekeringsmakelaar mag bekend gemaakt worden. Later bevestigd door de verkeersbelasting.

Zelfs de site om de verkeersbelasting te simuleren meldt aan de gebruiker dat de gegevens informatief zijn en niet bindend.

Graag raad en daad om deze inschrijving ongedaan te maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 12 jul 2018 13:44

Er is enerzijds de (jaarlijks terugkerende) verkeersbelasting, anderzijds de éénmalige belasting op inverkeerstelling.

Op de site van de vlaamse belastingen kan je een simulatie maken. Dit doe je sowieso best VOOR je een auto koopt ... Vergelijk dit maar met een "soort prijsofferte". De melding dat de gegevens niet juridisch bindend zijn, is logisch, gezien de volledige disclaimer: "De resultaten van de simulatie zijn louter informatief en hebben geen juridische bewijskracht. Onjuist gebruik van de toepassing of de invoer van verkeerde gegevens kunnen zorgen voor een resultaat dat verschilt van het bedrag op het aanslagbiljet."

Eenmaal u een "aanvraag tot inschrijving" indient, wordt de wagen ingeschreven en dient u de bijhorende belastingen te betalen. De verkeersbelasting, die voor een bepaalde periode geldt, wordt pro rata teruggestort als u de nummerplaten terug binnenbrengt / laat schrappen. De belasting op inverkeerstelling is, zoals de term zegt, voor de inverkeerstelling, en wordt uiteraard niet terugbetaald.

Niet geinformeerd door .o.a. de verkoper, technische keuring, verzekeraar en belastingdienst ... En door jezelf ? Gezien het hoge bedrag is het waarschijnlijk een wagen waarvan elk logisch denkend mens wel kon vermoeden dat het geen goeikope inschrijving zou zijn ... En dan zou je toch verwachten dat je VOOR je de wagen koopt / inschrijft, gaat informeren / zoeken hoeveel dit exact zou zijn ? Allee, zo zou ik het toch doen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

jos1861
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2018 15:50

Ik heb geen probleem met het betalen van de jaarlijkse verkeersbelasting. Helemaal niet, maar er 50% bijtellen voor CO2 ? Volgens mij heeft een voertuig pas CO2 uitstoot als de motor draait. Dus rijdend en bij verbruik van brandstof.
Zoals u aangeeft doet men best een simulatie VOOR en niet NADIEN. Maar dan moet men eerst weet hebben van die site waarop de simulatie te vinden is. Mij is deze pas bekend gemaakt bij het contacteren van de belastingen nadat ik de aanslag ontving. Dus zoals ik aangaf zijn er meerdere instanties die wel weet hadden en wel informatief kunnen ageren.
Anderzijds is het inschrijven van een voertuig een administratieve taak en volgens mij geen belasting. Maar dat is mijn mening. En als deze inschrijving iets of wat penaliseert omdat men zich geen recent voertuig kan permitteren, dan kan ik daarmee leven. Maar opnieuw voeg ik eraan toe dat ik VOOR het inschrijven van het voertuig hiervan op de hoogte moet zijn. In mijn geval ging ik voort op de inschrijving van mijn vorig voertuig waar ik dergelijke hoge bedragen niet diende te betalen.
Ook bijzonder aan de simulatie is dat afhankelijk van categorie er een ander bedrag verschijnt. Leasing betaalt geen CO2 en inschrijftaks. Lichte vracht en motorhomes evenmin. Zijn wij, Belgen gelijk voor de wet? Of is hier ook de wet niet gelijk voor iedere Belg.

Maar niettegenstaande deze reactie van u (ver)wacht ik nog steeds hulp om deze wagen niet in te schrijven.
Positief advies

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 jul 2018 17:40

Daarvoor zou je de nummerplaat terug moeten insturen. Je kan dan niet meer rijden.
Je gaat nu toch niet zeggen dat je niet wist dat de CO2 uitstoot hoog belast wordt naargelang de uitstoot hoger is. Is al een paar jaren onderwerp van gesprek in de media.
Met een dergelijke wagen mag je zowiezo niet meer binnen in een paar steden (oa Antwerpen) en een ritje maken naar Duitsland plan je beter niet in. In bijna alle grote historische steden mag je daar al niet binnen en dat is al zeker bijna 10 jaar zo.

jos1861
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2018 13:18

Inderdaad en daar zit het pijnpunt. De nummerplaten insturen en toch de inschrijving moeten betalen is enkel goed om uitstaande verkeersbelasting terug te krijgen. Niet het inschrijvingsgeld.
En ook ik was inderdaad onwetende. Dat ik met deze Euro 1 wagen geen steden mag inrijden wist ik maar niet dat ik daarvoor zwaarder ging getaxeerd worden. Dus 3 dubbele straf. Hoge inschrijvingstaks, beperkt wegengebruik en extra betalen als men wel de LEZ berijdt.

Dat het ooit in het nieuws geweest is is voor mij geen boodschap. Het is nu bij de inschrijving van het voertuig dat zowel DIV, verzekeraar, technische keuring, verkoper, ... mij op de hoogte mochten stellen. Niet nadien.
Vergelijk het met om het even welke aankoop. Daarvoor heeft de overheid wel geregeld dat men na aankoop een bedenktijd heeft en kan afzeggen. Maar voor hun eigen inkomen kan dit niet. Ook al blijkt deze inschrijving achteraf bekeken een vergissing. Erg is ook dat dezelfde eiser van belastingen een groot verschil maakt qua inschrijving voor voertuigen met eenzelfde motor. Leasing, lichte vracht, motorhomes ontsnappen aan die aanslag. Evenveel uitstoot en geen belasting. Met andere woorden één bepaald type voertuigen wordt geviseerd en de andere gaan vrijuit. Sinds kort ben ik niet meer verbaasd nu ik de regels beter snap dat er zodanig veel Dodge Ram en pick ups op de baan zijn.
Ik zou kunnen leven met een beslissing van de overheid dat men minstens eenzelfde Euronorm of hoger moet aankopen bij vervangen van zijn wagen en niet zoals het nu is. De burger te laat informeren en melken.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 13 jul 2018 13:26

Men kan hoegenaamd niet elke aankoop tenietdoen.
Dit is trouwens geen aankoop maar een belasting ex-post, nadat u de wagen hebt ingeschreven.
U zal er mee moeten leren leven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 13 jul 2018 13:33


Vergelijk het met om het even welke aankoop. Daarvoor heeft de overheid wel geregeld dat men na aankoop een bedenktijd heeft en kan afzeggen.
dit geldt enkel voor verkopen van op afstand

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 jul 2018 14:51

Als Belg moet je alle wetten kennen. Je moest het dus weten, ook al volg je het nieuws niet. Keuring en verzekering moesten u hiervan niet te verwittigen, omdat ze ervan uit gingen dat je dat al wist.

jos1861
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jul 2018 15:29

Dank voor jullie reactie. Ik vreesde reeds lang dat ik er niet tussenuit kon toch hopen dat iemand de juiste formulering ervoor kende.
Dat ik de wet moet kennen is absurd daar er in de wet nergens staat dat ik moet kunnen lezen en schrijven.
Maar om het anders te stellen. Weet u met welke snelheid er over een kruispunt mag gereden worden? Ik toevallig wel en het is niet de snelheid van de bebouwde kom of buurt van een school.

Mij lijkt het niet logisch dat de laatste persoon in de keten opdraait voor deze aanslag. Ik ben het eens dat een gewone taxatie toegepast wordt zoals destijds maar geen zoals vandaag die de (be)houder van een ouder voertuig straft. Co2 zit dat ook niet in spuitwater, bier en blustoestellen? Dat CO ongezond is weten we maar CO2 is een gas van de natuur uit. Waarom dat dit gas taxeren?

jef007
Berichten: 1679

#10 , 13 jul 2018 17:10

denkt je nu echt dat de verkoper u gaat vertellen als u het voertuig gaat bekijken, dan ge veeeeeel taks zult moeten betalen??

wordt ééns wakker man!

jos1861
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2018 06:35

Er blijft mij maar één indruk over van dit forum. Geen enkele reactie brengt aarde aan de dijk. Enkel kritiek aan mijn adres. Ik meende dat een forum als dit juist hulp en begrip zou tonen. Een helpende hand uitsteken of een duidelijk advies geven. Mijn dank aan de natrappers. Ik ben nu wakker genoeg om te weten dat ik hier de helpende hand of goede raad niet zal vinden.

jef007
Berichten: 1679

#12 , 15 jul 2018 09:47

loop dan naar een betalende advokaat!!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 15 jul 2018 10:12

Er is hier helemaal geen oplossing voor . Jij hebt een wagen gekocht en dan moet je de betreffende belasting hierop betalen.
Het is niet de taak van de overheid eerst te informeren of de koper wel zijn les heeft geleerd, en zich terdege heeft geïnformeerd. Dat moet je doen VOOR tot een aankoop over te gaan.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 15 jul 2018 10:39

Hoe kan het forum nu iets doen voor compleet hopeloze gevallen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 15 jul 2018 17:56

Er zal op dit forum geen gebrek zijn aan begrip voor de situatie waarin TS verzeild is geraakt. Inderdaad, hij moest zich vroeger ingelicht hebben.

Maar gedane zaken (de aankoop + inschrijving) nemen geen keer, kunnen niet ongedaan gemaakt worden dus in dit geval.

Wat kunnen wij hier meer doen ?

TS Jos1861 kan toch niet verwachten dat we hier een soort crowdfunding gaan organiseren voor hem ?



Voor de rest vind ik dat "ze" wel serieus overdrijven met allerhande belastingen en taksen en bijdragen die de naam " belasting" niet mogen krijgen, maar wie ben ik ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”