3-6-9 contract: gebeurt er iets speciaals na exact 3 jaar?

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

3-6-9 contract: gebeurt er iets speciaals na exact 3 jaar?

#1 , 13 jul 2018 19:54

Gebeurt er iets speciaals na drie jaar huur in een standaard 3-6-9 contract?


Mijn huisbaas sprak van eens te samen te komen om een nieuw contract op te stellen of zo, maar dat is toch helemaal niet nodig? Dat 3-6-9 contract loopt toch door als niemand een opzeg doet?

En wat zijn precies de speciallekes, na drie jaar? Dat je als huurder of verhuurder onder meer gunstige voorwaarden kan opzeggen, eventueel met een verkoop in het vooruitzicht? Of gelden dezelfde opzegtermijnen en regels als deze die normaal gelden voor beide partijen?

Merci!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#2 , 13 jul 2018 19:59

Aja, en nog een vraag, gelden in jaar 4 dezelfde boetes bij "vroegtijdige" opzegging als in jaar 1, of in jaar 3?

thx

babi

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 13 jul 2018 20:03

Niet nodig
en
neen
Eens lezen.
De opzegperiode blijft de schadevergoeding valt weg.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 13 jul 2018 22:34

Dat is ook de reden waarom er niet meer gesproken wordt over een 3-6-9 contract, maar gewoon over een 9-jarig contract.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#5 , 14 jul 2018 11:29

Hmm, ik lees het toch anders ivm verhuurder opzegmogelijkheden:

1. familie laten inwonen: geen boete, 6 maand opzeg, kan eender wanneer
2. werken, 6 maand opzeg, geen boete, kan eender wanneer
3. geen motief, en ENKEL op einde van drie jarige periode (dus op 2.5 jaar een opzegging starten lijkt me?), en een fikse boete
4. verkoop, contract loopt door, 6 maand opzeg door nieuwe eigenaar

vraagje, antwoord was me niet duidelijk: gelden in jaar 4 dezelfde boetes bij "vroegtijdige" opzegging als in jaar 1 voor de huurder?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 jul 2018 12:42

NEEN, je moet wel 3 maanden vooraf uw aangetekende brief met opzeg naar verhuurder sturen. Verder niets. noegabollen.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 14 jul 2018 18:57

Je zegt tegen je huisbaas dat de huurder er geen enkel belang bij heeft om nog eens samen te zitten over dat contract en dat dit het laatste woord is dat je erover vuil maakt ( waarschijnlijk denk dat huisbaas dat hij er wel belang bij heeft, huur wat proberen op te slagen enz )

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 14 jul 2018 19:24

Misschien trakteert de huisbaas zijn huurder op een etentje om de derde verjaardag van de verhuring luister bij te zetten!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 14 jul 2018 19:40

That 's the spirit !

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 14 jul 2018 20:33

Bijna goed best de folder eens lezen vanaf pag 60 of zo schema's

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#11 , 15 jul 2018 10:14

Ok, bedankt iedereen voor de info en tips! Schema's waren handig!

babi

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#12 , 15 jul 2018 10:17

Het is trouwens het type verhuurder die dreigt te verkopen als je over een 3 jaar aanslepend geurprobleem begint :p. We kunnen hem wel een proces aandoen, maar dan verkoopt ie wrsch.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 15 jul 2018 11:30

Dat kan hij altijd. Met een huurovereenkomst van 9 jaar zal enkel maar een investeerder dat kopen. Wacht dus nog even om dat probleem aan te kaarten, en die het dan goed (met aangetekend schrijven) en geeft hem 30 dagen om het op te lossen alvorens je naar de VR stapt.
Als je het geurprobleem ook aanhaalt aan de kandidaat kopers die komen kijken, zal het nog niet zo snel verkocht raken, maar heb je wel een kwade huisbaas, die u niet meer zal uitnodigen op een etentje. :D

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 15 jul 2018 13:28

Ook de gemeente in kennis stellen die kunnen of de Vlaamse overheid een woonstonderzoek opstarten.
Ik heb meerdere woningen weten afkeuren of zelfs weten ontruimen ..niet om de redenen die ik zag maar wegens bouw tekorten - was een burgerlijk ingenieur bouwkunde bij.
Nutsvoorzieningen dienden onmiddellijk afgesloten te worden - bewoners en controlediensten direct buiten en BW moest dan verdiep per verdiep bepaalde plaatsen schoren.
Ook een gebouw ernaast diende in een geval direct ontruimd te worden.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#15 , 16 jul 2018 15:29

Mjah, hij zou het kunnen verkopen aan zijn dochter en ons er op die manier uitzetten, of zijn kleinzoon laten inwonen als we lastig doen. Of idd een investeerder, maar wrsch duurt dat dan allemaal zolang dat wij er nog wel lang genoeg in kunnen blijven. Maar ik denk echt dat zelfs als ik naar de VR stap, dat hij het dan nog niet wilt repareren, gewoon omdat hij er van overtuigd is dat er geen probleem is. In dat geval verliezen we alleen maar door naar de VR te stappen => verkoop en geen reparatie. Daar kunnen we niet zoveel tegen doen denk ik. Of kan de VR echt dwingen om het binnen de maand te fixen? In dat geval zouden we dat nog wel strategisch kunnen timen, zodat, als hij ons eruit zet op het moment dat we toch zelf weg willen, we toch nog 5 maanden zonder rioolgeur zitten. Iedere dag zonder rioolgeur is een mooie dag voor ons :p.

Terug naar “Huren”