Dagvaarding op oud adres afgeleverd dus nooit ontvangen

Lorodus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding op oud adres afgeleverd dus nooit ontvangen

#1 , 13 jul 2018 21:48

Beste,

Op 12/10/2017 heb ik een PV gekregen voor Rijden onder invloed van Cannabis en rijden met een wagen zonder geldig keuringsbewijs.
Op 3/05/2018 Is er een dagvaarding afgegeven op een adres waar ik niet meer woonachtig was. Sinds 1/03/2018 ben ik verhuis naar een ander adres; de wijkagent is een 2tal weken later lang geweest op dit adres en heeft kennis gegeven dat ik daar effectief woonde.

De Dagvaarding was voor 20/06/2017 en het vonnis is dus nu al uitgesproken zonder dat ik aanwezig was. Ik heb nog geen uitspraak ontvangen over dit vonnis maar wou wel graag op de rechtbank aanwezig zijn om mijn zaak te bepleiten. Ondertussen ben ik clean (en dus bereid bloedstalen te leveren), tevens is mijn financiële situatie erbarmelijk (ik heb enkele afbetalingen lopen en kan maar net het hoofd boven water houden; het OCMW helpt mij hierbij) en zonder wagen/rijbewijs is het moeilijk om mij naar mijn werk te begeven (ik werk in posten en er rijden geen bussen bij aanvang morgenpost of bij einde middagpost alsook is er geen bushalte in de buurt).

Sinds dit mijn eerste aanraking was met de politierechtbank had ik dus graag aanwezig willen zijn in de hoop dat de rechter een milde straf zou uitspreken.

Nu zit ik een beetje met de handen in het haar; Deze info is pas vandaag aan het licht gekomen en de diensten die me hier meer informatie over kunnen verschaffen waren allemaal al gesloten.

Is er iemand die mij kan informeren over mijn rechten en plichten? het kan toch niet dat een deurwaarder een brief aflevert op een adres waar ik al 2 maanden niet meer woonde, en moeten deze brieven niet getekend worden voor ontvangst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 jul 2018 23:54

In principe moet u de rechtbank in kennis stellen van een adreswijziging.
Langs de andere kant een GDW kan wel uw adres opzoeken in het RijksRegister.
Wat er vermoedelijk gebeurd is dat de GDW wegens niet aantreffen de dagvaarding bezorgd heeft op zijn adres
In feite is de procedure bij strafzaken nu dezelfde als bij burgerlijke.
""Wanneer geen persoonlijke betekening mogelijk is, zal de gerechtsdeurwaarder voortaan altijd een afschrift van het exploot, onder gesloten omslag, in de brievenbus steken. De geadresseerde kan er dan onmiddellijk kennis van nemen. Hij krijgt de betekening de volgende dag nog eens bevestigd via een aangetekende brief. Daarin wordt gemeld dat hij in het kantoor van de gerechtsdeurwaarder een afschrift van het exploot kan afhalen."
Dus niet aan te treffen - AS niet afgehaald en dat is het dan.

Vraag is dus waar stond u ingeschreven op moment van eerste dagvaarding?
Dagvaarding is volgens uw tekst voor juni 2017 en feit is van oktober 2017????

Lorodus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2018 08:46

Het Pv is opgemaakt op 10/2017, toen hebben dus de feiten plaats gevonden.
De eerste (en enige) dagvaardig is volgens de GDW op 05/2018 afgeleverd op het adres waar ik sinds 03/2018 /niet meer woonachtig was. Ik moest voor de rechtbank verschijnen op 20/06/2018 (excuses voor de vergissing, ik ben echt van mijn melk hiervan). Een aangetekend schrijven heb ik hier ook nooit voor ontvangen, vermoedelijk omdat deze ook naar mijn oude adres is verzonden.

Teven wist ik niet via welke GDW de dagvaarding zou komen aangezien dit de eerste keer is dat ik met de politierechtbank in aanraking kom. Hoe zou ik deze dan kunnen inlichten over mijn huidige verblijfplaats?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2018 11:42

Was uw inschrijving in de bevolkingsregisters al gewijzigd?
Normaal informeert een gerechtsdeurwaarder enkele dagen voor hij de dagvaarding betekent steeds bij het rijksregister of de persoon wel in de bevolkingsregisters ingeschreven is op het adres waar hij de dagvaarding gaat betekenen.

Bij een verstek (als u dus niet verschijnt) controleert de rechter ook of het adres van de dagvaarding klopt met de inlichting van het rijksregister die de gerechtsdeurwaarder bij het origineel van de dagvaarding voegt.

U kan op de griffie van de rechtbank het vonnis gaan inzien. Eventueel kan u beroep of verzet aantekenen.

Lorodus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2018 10:04

Dank voor de info, was zelf al erachter gekomen dat ik verzet kon aantekenen.
Voor de info van het bevolkingsregister moet ik helaas tot maandag wachten. Ook is mij gezegd dat als mijn adres effectief 7 dagen voor verzending niet het adres was waar de brief naar ging ik een klacht kon indienen tegen de deurwaarder om zo de gerechtskosten van het beroep/verzet op hem te verhalen.

Het zal afwachten zijn tot alle overheidsdiensten weer open zijn voordat ik duidelijkheid krijg over men situatie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2018 10:55

Normaal moet de deurwaarder het rijksregister raadplegen, dit duurt voor hem een halve minuut !

Raadpleeg zelf je eens in het rijks register dan zie je wanneer je op je nieuw adres bent ingeschreven, met je id en pc zie je het dadelijk.

Je heeft de burgerlijkenstad daar niet voor nodig !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lorodus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jul 2018 13:57

Dank je voor de hulp allen.

Mijn adres stond officieel aangepast in het rijksregister sinds 22/03/2018 dus de deurwaarder is nalatig geweest in dit geval. Ik heb ondertussen gratis advies ingewonnen bij balie Limburg en ga verzet aantekenen voor het vonnis, alsook heb ik rechtsbijstand dus ik weet hoe verder nu.

alsnog bedankt voor de respons

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”