Erfenis met belastingschulden

Steve. M
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis met belastingschulden

#1 , 13 jul 2018 19:25

Hallo,

4 jaar geleden kwam mijn vader te sterven die een eenmanszaak had.
Mijn moeder, ik en mijn 2 zusters erfde elk een deel. Mijn moeder de helft en van de andere helft ook een kindsgedeelte. Of net iets meer.
Vorig jaar kocht ik de woning van moeder over. Hierbij ontvingen we elk ons kindsgedeelte van de woning.
Nu 4 jaar na het overlijden van mijn vader zat er vorige week een brief in de bus van de fiscus gericht aan mijn overleden vader. Ben zo onbeleefd geweest deze te openen. Blijkt dat er een btw achterstand is van 3800 euro. Vermeerderd met interesten en boete komt het te betalen bedrag op 6700euro.
Hiermee eerst contact genomen met moeder, blijkt dat zij al op de hoogte was van in mei. Iemand van de fiscus was al bij haar geweest, en haar wat bang gemaakt. Hierbij heeft moeder getekend voor akkoord om te betalen, zonder dat wij hier iets van wisten.
Nu komen ook de belastingen, zouden facturen niet aangegeven zijn van 2011 en 2012. Komt 2 maal 10000 euro bij.
Contact opgenomen met notaris, kan hier niets aan doen. Best een goede advocaat zoeken was het antwoord. Maar mijn aandeel van de schuld zou verdeeld worden zoals erfenis verdeeld is? Laat me hopen.
Ook contact opgenomen met de boekhouder. Deze laat me weten dat er allicht nog aanslagen komen van 2013 en 2014. Allicht komt het hele plaatje op 60000 euro. Destijds is er door de notaris opgevraagd aan de belastingen of er schulden waren. Na 12 werkdagen geen antwoord kan de akte doorgaan, zo zegt hij. Maar hoe is het mogelijk, dat na 4 jaar er een rekening naar een overleden gestuurd word, op zijn oude adres. Mocht ik de woning niet gekocht hebben had ik nog steeds van niks geweten. Kunnen we hier iets aan doen, is mijn aandeel slechts een kindsgedeelte en wat kunnen we nog verwachten.
Mvg Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 jul 2018 17:02

In de veronderstelling dat er geen huwelijkscontract was (of een huwelijkscontract die de successie regelde zoals het huidige wettelijk stelsel): Bij het overlijden van je vader behield uw moeder de helft van de woning in volle eigendom, de andere helft in vruchtgebruik en erfden jullie 3 elk 1/6e blote eigendom.

Toen jij het huis kocht moest de waarde van het volledige vruchtgebruik en van 50% van de blote eigendom naar uw moeder gaan. Jullie 3 kregen elk 1/6e van de waarde van de blote eigendom.

Als uw moeder haar geld nog heeft betaalt zij best de belastingsschuld volledig

Als het meeste (of al het) geld aan jullie 3 gegeven werd en uw moeder weinig of geen eigen middelen meer heeft dan moeten jullie 3 elk 1/3e betalen. Weet ook dat als die “schenkingen” niet geregistreerd werden ze bij overlijden van uw moeder door de fiscus terug bijgevoegd worden bij de erfenismassa (al zeker als ze overlijdt binnen de 3 jaar en of de fiscus een onderzoek start). Mocht uw moeder haar pensioen onvoldoende zijn om bv een rusthuis te betalen dan zal het OCMW ook bij jullie langskomen omdat de erfenis reeds verdeeld werd.

Als de erfenis reeds verdeeld is (nav verkoop huis aan u) maak dan de scheningspapieren in orde als dat nog niet gebeurd is (met registratie als je denkt dat je moeder er geen 3 jaar meer zal zijn.

Aanvechten van die belastingsschulden heeft alleen zin als een (fiskaal) advocaat inschat dat je een kans maakt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”