wederzijdse gift onder levenden, aangifte met of zonder notaris

EDD57
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wederzijdse gift onder levenden, aangifte met of zonder notaris

#1 , 13 jul 2018 16:47

Mijn situatie: Ik moet samen met mijn broer en zus de aangifte van nalatenschap doen van mijn onlangs overleden moeder. Mijn vader is overleden in 2000. Mijn moeder heeft geen volgende partner gehad. Wij zijn de enige erfgenamen. Er is geen testament, geen bankkluis, geen schenking onder levenden gedurende de laatste 3 jaar, geen onbekwaam verklaarde of minderjarige erfgenaam en geen erfgenaam in het buitenland. Onze ouders waren getrouwd zonder huwelijkscontract. Zij hadden wel in 1965 bij de notaris een wederzijdse gift onder levenden ondertekend, betreffende alle roerende en onroerende goederen.

Mijn vraag: mogen wij de aangifte zonder de tussenkomst van een notaris doen?

Indien wel: onder welke rubriek van het aangifteformulier moet ik haar vermogen invullen (statuut van weduwe):
- Als 'ongehuwd ' en dus heel het vermogen invullen in de rubriek 'Eigen vermogen'?
- Als 'gehuwd was onder een stelsel van gemeenschap van goederen' en dus heel het vermogen invullen in de rubriek'Gemeenschappelijk vermogen'?

In de aangifte van nalatenschap van mijn vader staat dat mijn moeder het hele vermogen erft als levenslange vruchtgebruikster en wij 3 samen het geheel in 3 gelijke delen als naakte eigenaars. Hoe moet ik in het invulformulier die kennis omzetten in de rubrieken 'raming volle eigendom', 'aandeel in het onroerend goed' en 'raming van het aandeel'?

Met dank bij voorbaat voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jul 2018 23:40

Er is na de dood van vader geen huwelijk, geen gemeenschap of gemeenschappelijk vermogen meer. Moeder sterft als alleenstaande/ongehuwde. Hetgeen zij bezit is eigen vermogen. Bij het overlijden van vader heeft moeder haar deel in de gemeenschap behouden en het vruchtgebruik bekomen van vaders helft. Jullie erfden samen de blote eigendom, vb. van het huis. Daarvan moet je nu vermelden dat er 'overgang van vruchtgebruik ' is naar jullie blote eigendom. Dit kost niets.

Moeders helft in de woning plus alle (bank)tegoeden op haar naam komen nu in volle eigendom naar de kinderen.
Eén en ander kan zonder tussenkomst van een notaris. Je maakt zelf een realistische schatting van de woning . En dan = Raming : 250.000 € Aandeel : 1/2 VE Raming aandeel : 125.000 €
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

EDD57
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2018 22:28

Heeeel erg bedankt om zo vlug en gevat te reageren. Dit is een enorme hulp om het formulier correct ingevuld te krijgen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”