goedkeuring offerte

satialla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

goedkeuring offerte

#1 , 12 jul 2018 23:18

Beste,

Ik heb een vraag in verband met een overeenkomst.
Het betreft een levering van diensten.
Ikzelf heb tijdens mondeling contact met de klant een offerte mondeling besproken, klant heeft deze mondeling goedgekeurd en ik heb de offerte ook afgegeven. Deze offerte werd echter nooit ondertekend en ik heb deze ook nooit per mail of per post verzonden.

Naderhand waren er 4 schijven te betalen. De klant heeft de eerste 2 schijven van de offerte betaald. Net voordat ik de derde schijf ging doorsturen, zegt ze de overeenkomst op. Mondeling zegt de klant wel dat deze de 3de schijf nog zal betalen.

Ik verstuur de derde factuur (schijf) met een vervaldatum na 3 weken. Na 3 weken en enkele dagen, stuur ik een aanmaning en dan wordt deze factuur toch nog betwist. Het aanrekenen van de derde schijf, is absoluut noodzakelijk voor de vergoeding van de geleverde diensten. Eigenlijk zou ik wegens contractbreuk denk ik recht hebben op de volledige factuur en een schadevergoeding voor gederfde winsten aangezien ik nu geen orders heb aanvaard wegens reeds bezet door dit vroegtijdig stopgezet contract.

In de terms en conditions van de offerte staat een artikel over het vroegtijdig stopzetten van contract door klant met bepaling van de goedkeuring. Maar nu vraag ik me af of dit geldig is aangezien ik deze offerte nooit per mail of per post heb verzonde en ook niet heb laten ondertekenen. gezien ik de klant persoonlijk ken heb ik gerekend op de faire samenwerking. Dat was dus duidelijk een misrekening. Kunnen jullie adviseren om hiermee naar de rechtbank te stappen? Of hebben we geen poot om op te staan?

alvast bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 13 jul 2018 08:49

staat er ergens op uw facturen uw offertenummer? Door deze facturen dan te voldoen is uw klant akkoord gegaan met de bestelbon en de daaraan verbonden voorwaarden.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 13 jul 2018 09:06

Net voordat ik de derde schijf ging doorsturen, zegt ze de overeenkomst op.
Hoe is die opzegging gebeurd ? Heeft de klant daar bewijs van ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2018 10:04

Deze offerte werd echter nooit ondertekend
Niet zo slim, maar bon. Maar het gaat verder wel over een offerte? Dus met een offertenummer, etc...?
Net voordat ik de derde schijf ging doorsturen, zegt ze de overeenkomst op.
Als uw algemene voorwaarden een mogelijkheid voorzien voor opzegging, en de klant houdt zich daar aan, zie ik geen probleem?
Mondeling zegt de klant wel dat deze de 3de schijf nog zal betalen.
Dit kan u natuurlijk niet bewijzen. Maar met het betalen van de eerste twee schijven, gaat de klant wel impliciet akkoord met de offerte (zoals hierboven ook reeds gezegd).
Na 3 weken en enkele dagen, stuur ik een aanmaning en dan wordt deze factuur toch nog betwist.
Het staat de klant altijd vrij een factuur te betwisten, natuurlijk, maar mogelijk is de "redelijke termijn" om de factuur te protesteren, wel al overschreden. Staat er iets in uw algemene voorwaarden ivm de termijn om een factuur te protesteren?
Eigenlijk zou ik wegens contractbreuk denk ik recht hebben op de volledige factuur en een schadevergoeding voor gederfde winsten aangezien ik nu geen orders heb aanvaard wegens reeds bezet door dit vroegtijdig stopgezet contract.
Neen, je kan niet EN de volledige factuur EN een schadevergoeding eisen. Als je immers het volledige factuurbedrag zou ontvangen, zie ik niet in welke schade je geleden zou hebben?
In de terms en conditions van de offerte staat een artikel over het vroegtijdig stopzetten van contract door klant met bepaling van de goedkeuring.
En hoe is dit exact geformuleerd?
Maar nu vraag ik me af of dit geldig is aangezien ik deze offerte nooit per mail of per post heb verzonde en ook niet heb laten ondertekenen. gezien ik de klant persoonlijk ken heb ik gerekend op de faire samenwerking.
Tuurlijk is dit geldig. Als jij ervan uitgaat dat de klant mondeling de offerte aanvaard heeft, dan kan de klant ook beroep doen op uw algemene voorwaarden. Als jij de stelling aanneemt dat de klant GEEN beroep kan doen op uw algemene voorwaarden, dan zeg je per definitie dat er geen overeenkomst is tussen jou en uw klant. Dat zou een gevaarlijke stelling zijn, denk ik.

Ga er dus van uit dat je een (mondeling) goedgekeurde offerte hebt, waarbij de klant en jijzelf dus de algemene voorwaarden moeten respecteren. De klant wat betreft tijdige protesteren van facturen, en jij wat betreft opzegmodaliteiten die de klant heeft.
Of hebben we geen poot om op te staan?
Hangt er van af wat je wil wat er in uw algemene voorwaarden staat. Als daar staat: "Klant kan tot 1 maand na de factuur de factuur protesteren" en "Klant heeft het recht om na elk van de 3 eerste te betalen schijven, het contract op te zeggen", heb je geen poot om op te staan. Dan kan je enkel discussiëren over de geprotesteerde factuur.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

satialla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2018 00:11

Bedankt voor jullie reacties! Er staan heel wat nuttige tips in die we gaan opnemen voor in de toekomst.

Nu nog even jullie reactie gewild over een nieuw element.

Op 21/6 heb ik mijn slotfactuur naar de klant gestuurd. Op 22/6 reageert de klant op deze factuur met de volgende woorden: "je mag rekenen op een vlotte betaling". Op 5/7 was de factuur vervallen. Op 11/7 verstuur ik een aanmaning ter betaling. Op 12/7 betwist de klant de factuur per mail en stelt voor om de helft van het gefactureerde bedrag te betalen. Kan iemand terugkomen op de aanvaarding van een factuur? Telt de mail met "je kan rekenen op een vlotte betaling" als aanvaarding van de factuur?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2018 09:19

"Je mag rekenen op een vlotte betaling" kan je evengoed interpreteren als "Als ik akkoord ga met de factuur, ga ik ze zo snel mogelijk betalen." Dit zinnetje helpt je dus niet vooruit.

Staat er in uw algemene voorwaarden een termijn waarbinnen een factuur geprotesteerd dient te worden? Indien niet, zal een rechtbank moeten oordelen of protesteren binnen de 20 dagen redelijk is (in mijn ogen is dit een redelijke termijn, maar het is niet aan mij om dit te beoordelen).

Met andere woorden, met het betwisten van de factuur ligt de bal nu in jouw kamp. Als je niet tot een overeenkomst met de klant komt, zal je gerechtelijke stappen moeten ondernemen.

(Als je van slechte wil zou zijn, kan je het protest via mail negeren en achteraf claimen dat je dit nooit gekregen hebt en zo een redelijke termijn laten passeren. De bewijskracht van een mail wordt immers door sommige rechters als vrij klein beschouwd, en de klant had de factuur via een aangetekend schrijven moeten betwisten. Maar nogmaals: dan toon je je wel van je slechtste kant, natuurlijk...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Handelspraktijken”