Inkomsten uit app

appinkomsten
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inkomsten uit app

#1 , 12 jul 2018 16:52

Het afgelopen jaar heb ik eens een app gedownload, zonder hier veel van te verwachten.
Uiteindelijk werd dit een hobby van mij en heb ik hier ongeveer 9000 euro inkomsten uit gehaald, voor ongeveer 2000 euro aan onkosten.
Ik had het afgelopen jaar geen loon of uitkering of andere inkomsten.

Zal de fiscus dit aanvaarden als ik deze bedragen aangeef bij “Diverse inkomsten: Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties”?
Hoe groot is de kans dat de fiscus hier dieper in gaat graven en dit mogelijk niet als occasionele inkomsten zal beschouwen? Wat riskeer ik in dat geval?
Ik heb bewijsstukken van mijn onkosten, moet ik deze gewoon bijhouden ingeval van een controle of is het echt de bedoeling dat ik deze ga uploaden (wat vrij onpraktisch zou zijn)?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 12 jul 2018 18:44

Wat voor app? Was dit een geregelde activiteit?

appinkomsten
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2018 21:38

Wat voor app? Was dit een geregelde activiteit?
Een app in de sfeer van onderzoeken die voor bedrijven worden uitgevoerd (geen deeleconomie).
Al dan niet geregeld is een moeilijke kwestie. Soms was ik er een tijd weinig mee bezig en dan weer een periode vrij intensief. Het ging meestal om het uitvoeren van zeer kleine opdrachten in de app, vaak maar enkele minuten werk, maar dan soms wel bijvoorbeeld tien opdrachten na elkaar.

Het is eigenlijk begonnen als een hobby, gewoon een app installeren zonder er bij stil te staan dat ik er uiteindelijk behoorlijk wat mee zou verdienen.

Ik geef deze inkomsten voor de duidelijkheid netjes aan, maar ik vraag me af hoe de fiscus hier naar zal kijken.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 jul 2018 21:46

Aangezien je 9000 Eur hebt ontvangen en 2000 Eur kosten gemaakt en verder geen inkomen hebt moet u geen belasting betalen want minder dan de vrijgestelde som.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 12 jul 2018 21:59

Ik twijfel toch of dit geen zelfstandige activiteit is?

appinkomsten
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2018 23:53

Ik twijfel toch of dit geen zelfstandige activiteit is?
Dat is mijn vraag dus ook, het is mij niet duidelijk wat de fiscus hiermee zal doen.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 14 jul 2018 09:47

Ik twijfel toch of dit geen zelfstandige activiteit is?
Dat is mijn vraag dus ook, het is mij niet duidelijk wat de fiscus hiermee zal doen.
We zullen de definitie er eens bij halen uit het btw wetboek:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van zijn economische activiteit geregeld en zelfstandig,met of zonder winstoogmerk,hoofdzakelijk of aanvullend,leveringen van goederen of diensten verricht die in dit wetboek zijn omschreven.

Ik denk wel dat u hier aan voldoet?

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 20 jul 2018 10:59

Ik twijfel toch of dit geen zelfstandige activiteit is?
App inkomsten kunnen in de meeste gevallen als inkomsten uit auteursrechten worden belast, aan 15% met een ruim kostenforfait. De ontwikkelaar geeft immers de app ter exploitatie in concessie aan Apple of Google voor verkoop via de App Store. En inkomsten die door het wetboek als roerend worden gedefinieerd kunnen niet belast worden als diverse inkomsten.

Daarnaast heeft de classificatie als auteursrechten één speciale uitzondering (zou het artikel eens moeten opzoeken), dat de inkomsten onder €58.000 niet kunnen worden geherkwalificeerd als beroepsinkomsten.

Het maakt dus weinig uit of het een zelfstandige activiteit is aangezien de platformen rechtstreeks royalties uitbetalen aan de rechtenhouders -- het verwerven van roerende inkomsten heeft daar geen effect op.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”