Werken niet uitgevoerd zoals in offerte

yksi
Topic Starter
Berichten: 25

Werken niet uitgevoerd zoals in offerte

#1 , 12 jul 2018 01:36

Ik ging in zee met een aannemer voor renovatie aan mijn woning.
Er werd een eerste offerte opgemaakt na plaatsbezoek, nadien kwam hij een tweede maal langs omdat ik nog verdere vragen had en werd de offerte aangepast. Hierna ging ik akkoord met de offerte.
Offerte geeft een prijs op per af te werken onderdeel, niet per uur.

Uiteindelijk zijn de werken klaar, echter werden er zaken die op de offerte staan uiteindelijk niet uitgevoerd, maar wel aangerekend.
Ik vroeg hiervoor een in mindering brenging op de eindfactuur, aannemer weigert dit.

Enkele voorbeelden van wat men nu wil aanrekenen, maar niet deed;
-afbreken van plafond en muur; uiteindelijk heeft men tegen de bestaande muur en plafond tegen gewerkt, dus werden die niet afgebroken. Mij lijkt het dus logisch dat ik niet hoef te betalen voor de prijs die men had opgegeven voor de afbraak?
Reactie aannemer; “we hebben meer werkuren nodig gehad voor de afbraak van andere zaken, dus dit compenseert.”
Echter heeft men mij tijdens de werken niets gezegd over bijkomende kosten voor andere afbraak, en werd er nooit over ‘uurloon’ of aantal werkuren gesproken.

-uitbreken van vloeren en plaatsen 10cm gewapende chape;
Vloer werd niet in alle ruimtes uitgebroken. In helft bleef hij liggen en werd hij nog opgehoogd met afbraakmateriaal uit andere ruimte. In andere ruimte werd eerst nog laag steenpuin onder chape gelegd. Hierdoor werd er dus slechts 5cm chape geplaatst uiteindelijk.
Reactie aannemer; “we plaatsten een dunnere chape maar andere soort met een extra wapening en vezels, wat de prijs dus compenseert voor het mindere volume”
Er werd mij tijdens de werken niet gezegd dat men een andere en duurdere chape soort zou bestellen en plaatsen. Ik ga er dus van uit dat men de soort heeft geleverd zoals afgesproken, en indien dit uiteindelijk maar de helft van het volume is dat oorspronkelijk werd vermeld, dat ik dan ook het volume dat niet werd geplaatst,ook niet hoef te betalen.

Dit zijn de grootste kostenposten, maar verder zijn er dus ook nog wat kleinere zaken, zoals minder stopcontacten geplaatst dan voorzien, niet schilderklaar naar mijn mening terwijl dit wel werd vermeld...
Reactie van de aannemer is dat hij andere extra dingen heeft gedaan die dit compenseren, aan sommige zaken meer werk had dan voorzien... die mij anders meer zouden kosten indien hij factuur in detail zou aanpassen nu.
Er werd mij tijdens de werken echter niet gewezen op zaken die extra zouden kosten, of niet gezegd dat bepaalde zaken langer zouden duren of er andere factoren waren die een meerprijs zouden betekenen.
Ik heb een offerte getekend en ben dus wel akkoord met de tarieven daarin vermeld per vierkante of kubieke meter etc, echter enkel wel voor de uitgevoerde zaken en effectief geleverde hoeveelheden.

Ik betaalde 50% voorschot, kreeg dan 3 dagen voor afloop van de werken een tussentijdse factuur voor op 10% na de rest van het bedrag. En verwacht nu elk moment die eindfactuur voor de resterende 10%.
Ik stuurde dus een email met mijn bovenstaande opmerkingen na het ontvangen van de tussentijdse factuur, en kreeg de bovenstaande reacties.
Ik zal de tussentijdse factuur betalen, aangezien meeste werken idd wel correct werden uitgevoerd.
Maar ik verwacht dus geen rechtzetting op de eindfactuur nav zijn reactie.

Wat kan ik hier verder mee doen?
Zijn mijn opmerkingen terecht, of kan men mij aanrekenen wat men wil?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jul 2018 09:29

Hopelijk heb je voldoende foto's van de werken die uw stelling kunnen staven. Als iedere post omstandig werd beschreven, staat hij zwak.
Het aantal stopcontacten kan geteld worden. Dat er minder zijn dan voorzien, omdat hij ergens anders meer werk had is van geen enkele tel. Hou voet bij stuk. Als hij zich 100 % zeker voelt zal hij echter wel naar de rechter stappen, maar als je dan voldoende bewijzen achter de hand hebt sta je sterk.

yksi
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 12 jul 2018 19:48

Bedankt voor de reactie.
Ik heb idd foto’s genomen.
Op die foto’s kan je zien dat men bijvoorbeeld het nieuwe plafond tegen het oude aan het zetten is... dat de uitgebroken vloer uit kamer1 bovenop de oude vloer van kamer2 gelegd is, en dat kamer1 eerst werd opgehoogd met steenpuin ipv volledig chape.

Ik wilde idd eerst zeker zijn dat men bij dit soort offertes; beschrijving per uit te voeren taak met prijs (zonder sprake van nodige werkuren daarvoor), nu dus niet ineens kan gaan zeggen dat er meer werkuren inzitten dag gedacht en dat dus compenseert voor de minder/anders geleverde materialen.
Op de offerte stond er geen enkele richtlijn kwa geschatte duurtijd of werkuren of dergelijke. Mondeling werd wel gezegd dat het voor de schoolvakantie zou klaar zijn. Uiteindelijk duurde het wel iets langer, maar er waren ook verschillende dagen dat er niet gewerkt werd. Dus mijn inziens zijn de werken niet echt uitgelopen op hun planning...

Wat doe ik concreet nu best?
De tussentijdse factuur al wel betalen, maar per email verder aangeven dat ik niet akkoord ben. En bij eindfactuur voor de resterende 10% nogmaals laten weten dat ik niet akkoord ga?
Of meteen via aangetekend schrijven laten weten dat ik niet akkoord ga?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 jul 2018 20:08

Op de offerte stond er geen enkele richtlijn kwa geschatte duurtijd of werkuren of dergelijke.
Hoeft ook niet want dan zouden het werken in regie geweest zijn. Vermits er een bedrag stond per werk, was dat de prijs dat het zou kosten, ongeacht of hier nu 1 uur of 100 uren aan zou gewerkt worden.

waterproof
Berichten: 225

#5 , 19 jul 2018 16:23

alle communicatie aangetekend versturen, niet enkel per email. Onderaan brief vermelden: Deze brief wordt u, onder alle voorbehoud en zonder nadelige erkentenis.
Eventueel een gerechtsdeurwaarder alles laten vaststellen, geld als bewijskracht, moest het tot een rechtszaak komen.

Terug naar “Aanneming”