beroepsonkosten

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

beroepsonkosten

#1 , 11 jul 2018 16:01

Dag iedereen,

sinds november 2017 ben ik zelfstandige in bijberoep. In de periode 2017 heb ik slecht 1 (of 2) inkomsten gehad. dit omdat mijn facturen steeds worden afgeleverd na enige afspraken.
Ik heb in functie van mijn bijberoep eind 2017 3 boeken aangekocht, alsook ben in met een postgraduaat gestart (volledig ifv zelfstandige uitoefening van mijn functie). Hierover had ik nog enkele vragen.
1) ik vermoed dat ik de 3 boeken voor 100% kan aftrekken?
2) Mijn opleidingsgeld bedroeg 1100 euro (1 semester), vanaf het 2e semester en de komende jaren zal dit worden betaald door mijn werkgever (hoofdberoep). Ik ga er echter wel vanuit dat ik het opleidingsgeld dat ik zelf heb betaald kan inbrengen, aangezien dit volledig aansluit bij mijn bijberoep.
Hierbij echter de opmerking dat ik de opleiding ben gestart in september (met oog op opstart bijberoep), maar aansluiting pas in november is gebeurt.Volgens mij kan ik ondanks dit deze kosten nog steeds inbrengen?
2e vraag hieromtrent betreft percentage van aftrek. Ik weet dat grote aankopen zoals laptops op enkele jaren dienen te worden afgeschreven. Aangezien 1100 een nogal groot bedrag is, vroeg ik me af of ik dit in 1 maal kan ingeven of op enkele jaren dien af te schrijven?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 jul 2018 18:23

Boeken : idd 100 %.
Inschrijving ook.
Lap top : afschrijven op 3 jaar, telkens 1/3.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2018 23:00

Bedankt voor de reactie,
Met de 1100 euro doelde ik op de kosten van mijn opleiding (merk dat dit niet zo duidelijk was omschreven). Aangezien 1100 euro een grote kost is vroeg ik me af of ik deze ook moet spreiden over verschillende jaren of of ik het volledige bedrag in 1 maal kan ingeven als beroepskosten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 jul 2018 08:41

Zijn dat terugkerende kosten? In die zin : is dat voor de hele duur van opleiding of enkel van dit jaar? Als dat de kost is voor meerdere jaren : spreiding ook in de aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2018 10:03

Zijn terugkerende kosten. 1100 euro was voor het eerste semester (opleiding duurt 4 jaar). Maar vanaf semester 2 betaald mijn werkgever van mijn hoofdberoep het grootste deel van het bedrag.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 12 jul 2018 20:02

Als dat kosten zijn voor (minder dan ) één jaar, alles nu meetellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”