Inkomsten bij buitenlands bedrijf niet aangegeven bij de belastingen

anoniemepipo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Inkomsten bij buitenlands bedrijf niet aangegeven bij de belastingen

#1 , 10 jul 2018 01:38

Situatie schets:
Ik heb sinds enkele jaren geld online bijverdiend via een website, en heb dit niet aangegeven bij de belastingen door bepaalde redenen, ik leg hieronder meer uit waarom. De bedragen zijn inmiddels hoog opgelopen. Ik wil deze inkomsten nu aangeven, maar ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen. Kunnen jullie mij goede raad geven?

Meer uitleg:
Het gaat om een online crowdsourcing platform. Het exacte platform zou ik liever niet willen benoemen om wille van privacy redenen, echter het is heel gelijkaardig aan https://www.upwork.com. Het systeem werkt volgens crowdsourcing / freelancing. Er zijn drie partijen: a) iemand die werk wil laten uitbesteden, b) iemand die geld wil bijverdienen, c) het platform (dat de rol van tussenpartij vervult). Ik behoor tot de categorie b en vervul ICT-aardige taken op de computer. Alles gebeurt vrijwillig, er is dus geen sprake van een arbeidsovereenkomst (de enige contractuele verbintenissen die ik heb zijn geheimhoudingsverklaringen die sommige klanten eisen voor de inhoud van het werk). Het platform zelf is gevestigd in de Verenigde Staten. De klanten waarvoor ik werk zijn eigenlijk overal ter wereld gevestigd (US, Europa, Azië, Afrika, zelfs ook België...). Ik heb gewerkt voor honderden verschillende klanten, waaronder de grote bedrijven zoals Google, Microsoft, Amazon, eBay, Airbnb. Ik heb me opgewerkt tot een van de meest gekozen kandidaten op het platform door mijn steeds weer goede resultaten. De inkomsten worden periodiek gestort op een online rekening zoals Skrill, in USD. Ik werk voor deze klanten in het weekend of op avonden. Hiernaast heb ik ook nog mijn gewone hoofdberoep.

Hoe moet ik deze inkomsten aangeven? Kan dit als particulier, of moet dit als zelfstandige in bijberoep?
Wie zou mij het beste verder kunnen helpen (rekening houdend met het spijtige feit dat ik de belastingen van de vorige jaren niet heb aangegeven)? Een advocaat of een boekhouder, of iemand anders? Welke persoon zou een beste eerste stap zijn?


Mvg
anoniem

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 10 jul 2018 09:35

Als het over grote bedragen gaat, zou ik toch rechtstreeks naar een fiscaal advocaat stappen. Die zal u helpen met een schikking te bereiken met de Fiscus. Met kleinere bedragen kan een boekhouder dat ook wel.

anoniemepipo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2018 19:32

Dan heb ik nog een vraag, wat verstaat u onder grote bedragen. Kan u een richtcijfer noemen?

Reclame

anoniemepipo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2018 19:40

En kan u een idee geven wat de kosten van een fiscaal advocaat in totaal ongeveer kunnen zijn? Gezien dit geen erg complexe situatie is, lijkt me, zou dit meer dan EUR 1.000 kunnen kosten?

anoniemepipo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2018 19:48

Ik ben nog jong in deze wereld van belastingen, wetten, en regels. En ik ken er niet veel over. Dus alle tips (ook kleine) die u mij kan meegeven, zullen mij helpen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”