Uitdaging tot stalking

P.Maçon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Uitdaging tot stalking

#1 , 10 jul 2018 09:43

In mei na een liefdesrelatie van drie maanden waaraan zes jaar vertrouwen,vriendschap en bescherming aan voorafgaan maakte mijn lief het uit met mij.
Reden mij nog steeds onbekend,zij lijdt aan BPD en dacht dat dat er mee te maken had. Na een kort gesprek kwamen we toen overeen dat ze me op de hoogte zou houden over het verloop van haar nieuwe psychotische periode.
Dat gebeurde echter niet. Nadat ik dat doorkreeg,ik maakte me zorgen om haar gezondheid, over wat ze.zichzelf kon aandoen, ze snijdt bijvoorbeeld in 't eigen lijf, begon ik berichten te sturen, ééntje ook naar haar vader met de simpele vraag een beetje.menselijkheid te tonen door me te laten weten hoe het met haar gaat?

Nooit kreeg ik antwoord. Dat maakte.me haast gek. Kreeg de.indruk dat.men mij opzettelijk niks wilde vertellen.

Nadat ik zag via instagram dat.ze blijkbaar toch al terug vrolijk rondhuppelde in plaats.van niet in staat te.zijn zich onder mensen te begeven probeerde ik het nog eens met "hoe gaat het met u vandaag?" Weer geen antwoord.
Een week later. Zag ik haar in de kunstschool waar zij les volgt en ik werk als mannelijk model zij negeerde mij , ik haar. Op de receptie dat die avond volgde deed ik hetzelfde ,ook haar aanwezige ouders negeerde ik.Nadat zij mij meer dan een maand in de waan hadden gelaten dat hun dochter niet te veel prikkels mocht krijgen vanwege haar borderline vond ik het extra pijnlijk te zien hoe ze op een receptie met 200 aanwezigen vrolijk stond te keuvelen met Jan en alleman.
De volgende dag deed ik onthaal op de eindejaarstentoonstelling en verscheen ze weer.Toen sprak ik haar aan en nodigde uit tot een gesprek. Dat kwam er ook. Een vredig,opbouwend gesprek afgesloten met de belofte onze vriendschap terug te laten bloeien.

Twee dagen later ontving ik een laatste sms van haar met de woorden dat ze werd aangesproken door mensen in de academie over mij en dat ze haar energie niet meer wilde steken in iemand die ze niet kan vertrouwen.
Ik wist niet waar ik het had en ben in een reactie daarop niet echt vriendelijk geweest.met mijn woorden omdat ik het echt niet kan verdragen ten onrechte beticht te worden en ik weet zelfs niet van wat. Wat die persoon of personen haar hebben verteld weet ik tot op de dag van vandaag niet.Niets om recht te zetten,niets waarmee ik mijn eer kan verdedigen.

Verleden week vrijdag nodigde een vriend van me me uit op een tentoonstelling waar ook mijn ex-lief tentoonstelde.Per sms bracht ik haar op de hoogte dat ik aanwezig zou zijn, in vrede en da'k enkel interesse had in de werken van de andere kunstenaars.
Ik hield me daaraan, liet S. links liggen alsook haar werken tot plots haar vader naast me stond dreigend met een dagvaarding.Ik maakte hem duidelijk dat ik er was voor het werk van anderman en dat ik van heel de situatie zoals ze tot nog toe escaleerde niks begreep. Dagvaarding op grond van wat?
Ik vermoed stalking? Een berichtje te veel gestuurd? Had men mij gewoon één keer een antwoord gestuurd op de drie vragen waarmee ik nog steeds zit had ik de vraag niet opnieuw en opnieuw te stellen.
Sindsdien stuur ik niks meer, het maalt me nog steeds in het hoofd van wat er misging,hoe dit alles zo kon escaleren uit het niets,de ene dag nog romantiek en passie,de andere dag zeven jaar vriendschap bij 't groot vuil...
Nu zal ik in september terug beginnen werken in die kunstschool waar ik reeds 23 jaar werk en ik weet dat zij zich daar ook weer inschreef, na het gebeurde der voorbije maanden zal ik haar negeren ,zoals blijkbaar gewenst,duidelijk na de bedreigingen door haar vader maar mijn vraag luidt: wanneer zij een atelier binnen komt gewandeld alwaar ik naakt zit te poseren en zij zich opstelt om naar mij te gaan tekenen...mag ik dat dan als een uitlokken van reactie bezien en kan ik dan een klacht indienen tegen haar? Want mij eerst bedreigen met een dagvaarding wegens,vermoedelijk, stalking en dan voor mijn neus komen zitten terwijl ik mijn job uitoefen zou ik echt niet kunnen aanvaarden. Hoe voorkom ik zulke situatie? Ik nodigde haar vader na zijn dreigementen uit tot dialoog doch ook daar ging hij niet op in.
Ik ben er van overtuigd dat heel deze situatie niet had hoeven te bestaan en dat we elkander niet voor 't leven hoeven te negeren maar wanneer er nergens kan over gepraat worden en ik bedreigd wordt dan wil ik ook niet uitgedaqgd worden door haar aanwezigheid op mijn werkvloer.

Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 10 jul 2018 10:04

U hebt een contract met de kunstacademie om te poseren voor de studenten. Als een student de klas binnengaat en gaat zitten (om te tekenen, schilderen of wat dan ook) dan is dat de bedoeling. Neen, u kan dat niet als uitlokking aanvoeren. Gezien u deze breuk heel moeilijk verwerkt, kan u misschien samen met een therapeut of psycholoog dit verhaal afronden en een plaats geven. Over uw ex-vriendin moet u zich geen al te grote zorgen maken. Zoals u zelf aangeeft in uw verhaal wordt zij goed gevolgd en omringd door haar familie en vrienden.

P.Maçon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2018 07:50

Dank u voor uw reactie. Het gaat er niet zozeer om dat ik de breuk niet kan verwerken,daar ben ik reeds lang over,het gazt er me om dat de breuk er kwam om reden mij onbekend. Ik blijf met een drietal vragen zitten waarop ik geen antwoord krijg. Vooral dat werkt frustrerend. Ik vroeg om in dialoog te treden met haar en de vader erbij en ook daar geen enkele reactie. Een spijtige zaak omdat ik het aanvoel als dat een mij zeer dierbare vriendschap werd gestolen. Het is me nu wel duidelijk dat ik deze nooit meer zal terugkrijgen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 11 jul 2018 13:30

U kan niemand verplichten om met u "in dialoog" te gaan. Indien iemand contact afwijst dan worden aangehouden pogingen om "in dialoog" te gaan stalking.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2018 15:59

Het gaat er niet zozeer om dat ik de breuk niet kan verwerken,daar ben ik reeds lang over,
Ben je daar zeker van? Als ik uw uitleg zo lees, zou ik het tegendeel denken, als ik héél eerlijk mag zijn.
het gazt er me om dat de breuk er kwam om reden mij onbekend. Ik blijf met een drietal vragen zitten waarop ik geen antwoord krijg.
Als iemand een relatie stop zet, hoeft die daar echt geen reden voor te geven, hoor. En ook al is er wel een reden, de andere persoon hoeft jou deze helemaal niet meet de delen als zij dit niet wil.
Vooral dat werkt frustrerend.
Je zal dit toch van je moeten afzetten. De relatie is gedaan. Punt erachter en move on. Als je er al lang over bent, zou dit geen probleem mogen zijn.
Ik vroeg om in dialoog te treden met haar en de vader erbij en ook daar geen enkele reactie. Een spijtige zaak omdat ik het aanvoel als dat een mij zeer dierbare vriendschap werd gestolen. Het is me nu wel duidelijk dat ik deze nooit meer zal terugkrijgen.
Het gebeurd maar zelden dat een vriendschap die in een liefdesrelatie veranderd, terug gewoon vriendschap wordt als die relatie over blijkt te zijn. Zet je daar gewoon over en ga verder met je leven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 jul 2018 21:32

Borderliners moet je niet proberen te begrijpen
Wispelturigheid is trouwens hun kenmerk

Eerlijk gezegd, je bent ze beter kwijt dan rijk ...

P.Maçon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2018 11:48

Dank u allen voor uw reacties. Ik ga verder in 't leven en dat met pisitieve geest, dit alles achter mij latende.

Groet,

Peter

P.Maçon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2018 12:12

:) Positieve geest dus.

P.Maçon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jul 2018 15:10

Tja, ondertussen kreeg ik de aanklacht onder ogen "belaging" een berichtje teveel gestuurd dus. Hoe kan ik S. er op legitieme wijze toe overhalen om de klacht in te trekken zonder me verder schuldig te maken? ...

mjers
Berichten: 1788

#10 , 13 jul 2018 15:32

Tja, ondertussen kreeg ik de aanklacht onder ogen "belaging" een berichtje teveel gestuurd dus. Hoe kan ik S. er op legitieme wijze toe overhalen om de klacht in te trekken zonder me verder schuldig te maken? ...

Overhalen?
Ik denkt dat het nu te laat is als ik uw verhaal zo lees.
Man toch, ik begrijp dat u het moeilijk heeft met de situatie. Maar dit is nog altijd een vrije wereld en uw ex mag doen en laten wat zij wil en hoeft u daarvoor geen reden te geven.

Als ze u éénmaal vraagt om haar met rust te laten dan doe je dat. Maar hier spreken we van herhaardelijke pogingen tot het zoeken van contact.
Dit IS gewoon stalking, belaging, of noem het zoals je wil.

En na de klacht wilt u nu opnieuw proberen om haar te overhalen. Dit zal de situatie enkel maar erger maken.

Laat haar gerust en verdedig u voor de rechter en maak uw goede bedoelingen duidelijk.
Als je zo verder doet zal je echt in de problemen komen met het gerecht. Uw bedoelingen (goed of slecht) doen er nu niet meer toe. Stop met haar te contacteren of dit verhaaltje zal nog een serieus staartje krijgen.

In tegenstelling tot vele andere zaken hier in belgie wordt belaging héél vlug bestraft met een effectieve gevangenisstraf.

BELAGING.
"Art. 442bis.(ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.


Mijn tip: Wat je nu ook doet, laat haar met rust.

Issued
Berichten: 1227

#11 , 13 jul 2018 15:55

Tja, ondertussen kreeg ik de aanklacht onder ogen "belaging" een berichtje teveel gestuurd dus. Hoe kan ik S. er op legitieme wijze toe overhalen om de klacht in te trekken zonder me verder schuldig te maken? ...
"Klachten" kunnen niet ingetrokken worden. Gezien men geen klacht neerlegt, maar de politie in kennis stelt van strafbare feiten.

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 13 jul 2018 15:57

Correct me if i'm wrong, maar ik dacht dat belaging net het enige overgebleven "klachtmisdrijf" was, dus als de klacht ingetrokken wordt, vervalt de vervolging ...

Edit: blijkbaar is dat al een tweetal jaar veranderd, en is er dus idd geen klacht meer nodig om te vervolgen ... sorry !
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jul 2018 16:09

Tja, ondertussen kreeg ik de aanklacht onder ogen "belaging" een berichtje teveel gestuurd dus. Hoe kan ik S. er op legitieme wijze toe overhalen om de klacht in te trekken zonder me verder schuldig te maken? ...
Zoals hierboven gezegd valt er niets meer in te trekken. De politie is in kennis gesteld van een strafbaar feit en MOET dit onderzoeken.

Ook het feit dat je zelf zegt: "Hoe kan ik haar contacteren om..." toont aan dat je zelf blijkbaar niet echt beseft dat je haar rust verstoort! Voor jou lijkt dit misschien allemaal met de beste bedoelingen, maar voor haar zal dit effectief als stalking / belaging overkomen. Het feit dat je dit niet inziet, kan de situatie enkel maar verergeren.

Dus zoals ook reeds gezegd hier: contacteer niemand en wacht af. Als je een verklaring moet afleggen, verklaar dan dat niet goed besefte dat uw ex zo zwaar zou tillen aan de berichjtes die je nog stuurde, en geef aan dat je al een héle tijd niets meer gestuurd hebt (en zorg dan ook dat dit effectief zo is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 13 jul 2018 19:43

Belaging sedert meerdere jaren al een correctioneel vervolgbaar misdrijf en geen klachtmisdrijf meer.
Dat u betrokkene nog steeds tracht te bereiken zou wel een heel contraproductief zijn.
Weet dat IFG (intra familiaal geweld) een item is waar veel aandacht wordt aan besteed én waar regelmatig door parket een onderzoeksrechter wordt gevorderd waardoor u ineens na de arrestatie van de politie door de OR kan aangehouden worden en in de gevangenis kan belanden.
(Ik heb weet van meer dan 190 aanhoudingen op jaarbasis*).
Meestal zal onderzoeksrechter u vrijlaten onder voorwaarden waaronder geen contact en therapie volgen en eventueel enkelband.
* Meerdere kwamen ook voor de raadkamer en zelfs voor de kamer van inbeschuldigingstelling wat dan inhield dat ze meerdere maanden gratis logies hadden gekregen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Ik raad u zelfs ten zeerste aan om uit dat traject te blijven via uw huisarts professionele hulp te zoeken ( psychiater - psycholoog).

https://polinfo.kluwer.be/newsview.aspx ... 20&lang=nl

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 14 jul 2018 21:44

Hoe kan ik S. er op legitieme wijze toe overhalen...
Blijkbaar snap je 't nog steeds niet :

NIET CONTACTEREN

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”