schade door politiehelikopter

wittenduvel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schade door politiehelikopter

#1 , 10 jul 2018 13:51

Beste,

Door het rakelings overvliegen van een polietiehelikopter zijn er 6 dakpannen van ons huis gevlogen en op onze wagen terecht gekomen die naast het huis staat. Met schade aan ons dak evenals aan onze wagen als gevolg.
Kunnen wij ons verhalen op de politie en zo ja hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 10 jul 2018 14:13

Best lokale politie contacteren voor een PV van de schade te komen opmaken. Zij kunnen u dan hopelijk ook zeggen waar u verder moet voor de schade te verhalen (bij helikopter vermoed ik federaal).

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 jul 2018 14:27

Als u een familiale verzekering hebt, zou ik die ook al inlichten; via hun rechtsbijstand (als die er bij zit) kunnen zij alles begeleiden wat paperasserij betreft.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 10 jul 2018 17:11

Was er nog schade in de buurt of bent u de enige?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wittenduvel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2018 12:35

Beste,

Wij hebben de lokale politie gecontacteerd maar zij waren niet bereid om langs te komen voor een vaststelling. We hebben wel een mail met verklaring en foto's als bewijs doorgestuurd zonder enige feedback van hunnen t'wegen.
We hebben geen familiale verzekering maar wel rechtsbijstand. De vezekering heeft ons echter geantwoord dat zij niets kunnen doen omdat de helikopter niet tegen ons dak gevlogen is.
Er is naar ons weten geen schade aan de huizen van de buren.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 11 jul 2018 15:44

Feit is geen misdrijf dus politie is niet bevoegd.
U zal via uw verzekering verzekering van federale politie / dienst vliegwezen moeten in gebreke stellen.

Zo laag... dat heb ik nog nooit meegemaakt en hier vliegen ze elke dag.
Bent u zeker dat het een politiehelikopter was?
Hebt u het registratienummer kunnen zien?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2018 16:26

Kan je hier over "vluchtmisdrijf" spreken? Helikopter veroorzaakt schade, maar vliegt gewoon door...

Ik vind het antwoord van de verzekering ook maar belabberd. Je zou dus al een helikopter tegen uw dak moeten krijgen, voor zij willen tussenkomen?

Ik zou de federale politie op hoogte stellen, en als dat ook niet lukt eventueel de dienst intern toezicht. Ik zou hier zelfs mee naar de pers durven stappen als de politie hun verantwoordelijkheid niet opneemt.

Hou ons op de hoogte, zou ik zeggen. Ik vind dit wel een interessante case...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 13 jul 2018 16:56

TS zijn pannen zullen te los liggen.
Daarom vroeg ik hem naar eventuele schade bij omringende buren.
Aangezien die er niet is zal "bewijs" moeilijk zijn.

Vluchtmisdrijf: had de heli dan moeten landen en nog meer wegblazen...

En ja, verzekering verzekert meestal "schade door aanstoting".
In al mijn polissen is dat zo verwoord.
Maar schade door wegblazen of wegzuigen vind ik er niet in terug.

Misschien is dat bij TS ook zo.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jef007
Berichten: 1679

#9 , 13 jul 2018 17:01

te los liggen?????
mijn Boomse pannen liggen gewoon op elkaar.
moet elke pan vastgemetseld worden???
waar staat ergens dat die pannen moeten vastgemesteld worden???
WEERAL een uitleg van de verzekeringsmaatschappij om ervanonder te muizen NA ontvangst van de premies van hun klanten!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 13 jul 2018 17:06

te los liggen?????
mijn Boomse pannen liggen gewoon op elkaar.
moet elke pan vastgemetseld worden???
waar staat ergens dat die pannen moeten vastgemesteld worden???
WEERAL een uitleg van de verzekeringsmaatschappij om ervanonder te muizen NA ontvangst van de premies van hun klanten!
In winderige contreien worden die vastgenageld of met klemmen vastgelegd.
Waar er hoge concentraties zijn van laagvliegende politiemannen dus best ook vastleggen :lol: !
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 13 jul 2018 19:07

Als betrokkene de nummers niet kan lezen zullen ze niet te laag vliegen.
Wordt dikwijls 'overschat'. Hier vliegen ze regelmatig maar dan zijn ze nog enkele honderden meter hoog.

Maar lokale politie kan 'weet' hebben van een actie zeker als het een grote zone is.
En zoals reeds geschreven dit is gewoon een verzekeringszaak.

https://www.politie.be/5998/nl/over-ons ... luchtsteun

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 jul 2018 19:57

Rond de luchthaven van Zaventem vliegen er regelmatig pannen van de daken, maar de kuchhaven heeft zelf een ploeg die dat komt herstellen.
Bij die oude Boomse pannen met enkel sluiting kan dat voorvallen, maar de huidige pannen met dubbele sluiting zijn meer winddicht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jul 2018 10:33

Vluchtmisdrijf: had de heli dan moeten landen en nog meer wegblazen...
Was eerder ironisch bedoeld ("vlucht", you see?), maar het had op zijn minst van enig fatsoen getuigd had de politie even een briefje gestuurd naar de TS met daarin "we hebben gemerkt dat we bij het laag overvliegen bij uw woning, dakpannen hebben weggeblazen. U kan ons hier contacteren om de schade te regelen,"

Of staat de politie boven de wet en mogen zij met hun heli een beetje de cowboy uithangen? Als de TS bot vangt bij verzekering en politie, zou ik ermee naar de pers stappen, moest ik van hem zijn. In komkommertijd gaan ze hier gretig op ingaan om de beschadigde wagen en dag te komen filmen en een verklaring van de TS op te nemen. TS kan dan fijntjes vermelden dat hij het spijtig vind dat wanneer een wagen schade veroorzaakt, deze moet vergoed worden, maar als de politie met hun helikopter schade veroorzaakt, zij blijkbaar boven de wet staan. Benieuwd welke officiële reactie er dan van de politie komt. Zou goed kunnen dat het iets in de aard is van "Wij waren niet op de hoogte van deze schade, maar zullen uiteraard alles vergoeden zoals het hoort." :twisted:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”