Geschil m.b.t. afvoer airco

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

Geschil m.b.t. afvoer airco

#1 , 09 jul 2018 20:14

Beste,

Wij hebben via SOD gebouwd en op het gelijkvloers een extra betaald voor twee voorzieningen voor een latere installatie. Er werd toen een bak in de muur ingebouwd op 30 cm van de plafond (2x) waar de airco, afvoer en elektriciteit toekomen.

Na 18 maanden te wonen in ons nieuw huis vragen wij offerte bij een bedrijf dat airco's installeert (X airco). Er kwam daar iemand voor langs.
Deze werd in febuari 2018 geïnstalleerd.

Bij het voor het eerst intensief gebruiken van de toestellen blijkt er te weinig koelvloeistof te zitten in het circuit, met als gevolg een foutstoring, die door hen wordt opgelost. Alles ok. Opgelost.

Eenmaal dit opgelost zien wij enkel weken later, als het heel warm is, vochtplekken op de muur onderaan de airco (bij één van de twee airco's). Wij sturen een email met de foto en zij komen langs en lossen het op. Zij zeiden toen dat men vergeten was een gaatje te maken zodat het water niet weg kon. Ok, opgelost.

Nu krijgen wij een factuur m.b.t. de laatste herstelling van +- 275 EUR.

Wij betwisten die en schrijven dat het probleem onder hun verantwoordelijkheid valt. Zij betwisten dit als volgt:
"
De factuur is correct, de prestaties zijn geleverd, het probleem werd opgelost. Het probleem was duidelijk het gevolg van een afloop die niet was opengemaakt, behorende tot de premontage kit type PMB, die door u geplaatst werd. Dit behoort dan ook tot uw verantwoordelijkheid. We verzoeken u beleefd, doch dringend de openstaande factuur te voldoen.
"

Ikzelf heb geantwoord:
"
Tegen mijn vrouw heeft de collega die bij ons geweest is verteld dat ze vergeten waren een gaatje te maken in een bakje. En dat het tegenwoordig allemaal heel ingewikkeld is met de systemen van afvoer.
De afvoer was al geplaatst toen uw verkoper bij ons is komen kijken voor het opmaken van de offerte. Hoewel ik niet volledig begrijp wat U bedoelt met "open" maken van de afvoer, vind ik het normaal dat de afvoer "toe" was voor de stank. Wij wonen hier immers al 2 jaar zonder airco. Het is dan toch normaal dat bij een aansluiting op een afvoer die in verbinding staat met de riool, dat er dan een opening moet gemaakt worden?

De factuur kwam dan ook als een volledige verrassing en wij waren blij dat jullie het probleem hebben opgelost. Wij gaan ervan uit dat dit binnen de garantie valt gezien het een vergetelheid bij de installatie betreft.

Ik denk niet dat het nuttig is om in een eindeloze discussie te terecht te komen welke aannemer verantwoordelijk is voor het boren van een gaatje in een bakje drie jaar geleden. Ik heb de afvoer trouwens niet zelf geplaatst, dat gebeurde door een erkende installateur.

Ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben over uw email. Wij hadden niet verwacht dat jullie een dergelijk standpunt zouden innemen. Wij waren tevreden over jullie diensten, want bij ons vorige gebouw in samenwerking met <naam architect> is alles goed verlopen en daarom hebben wij ook voor jullie gekozen.

Wij hebben U als particulier uitgenodigd om op basis van de 2 jaar eerder gelegde leidingen een airco installatie te plaatsen (enkel boven hebben wij de leidingen geplaatst). Jullie hebben offerte gegeven. Er is het één en het ander misgegaan. Jullie hebben het opgelost, waarvoor bedankt. Maar als professionele installateur denk ik toch dat jullie zelf verantwoordelijk zijn voor het correct aansluiten op de afvoer. Bij het andere toestel ernaast is de aansluiting trouwens wel correct gebeurd.

Ik hoop dat ik U overtuigd heb om de factuur te crediteren.
"

Wat is jullie standpunt over dit meningsverschil?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2018 20:27

Je kan gelijk hebben en dit laat ik in het midden, want daarvoor zou men het geval moeten zien.

Maar wat erger is als je niet betaald, denk je dat ze nog gaan komen als er een defect is ????

Als aannemer en ik zou moeten gaan werken bij iemand die mij de laatste factuur niet wil betalen, wel die zou mij echt nooit meer zien !

Dit is natuurlijk maar eens tussen haakje gezegd hoor en heeft niks met je afloop te maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#3 , 09 jul 2018 21:00

Als je zo redeneert moet je nooit juridisch advies inwinnen en altijd betalen é.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jul 2018 09:07

Wie heeft die afloop aangesloten, op de riool?? Grote fout. Staat er een reukafsluiter tussen? Als je reuk had, waarschijnlijk niet.
En indien wel, wat doe je dan als de airco een paar maanden stil staat? ( in de winter of tussenseizoen) Dan droogt die reukafsluiter uit en heb je toch reuk.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#5 , 10 jul 2018 09:42

Ik denk dat het belangrijk is om bij de essentie te blijven. Wij weten niet of er een geurafscheider is geplaatst. Wij hebben ook geen stank gehad. Dus ga ik ervan uit dat die is geplaatst.

De aannemer heeft intussen opnieuw geantwoord:
"De melding van mijn collega dat "men" vergeten waren een gaatje te maken is met betrekking tot de installateur die de voormontage heeft gedaan.
Ik begrijp dat u daar niets aan kan doen, echter wij evenmin. We hebben het probleem opgelost, te wijten aan een fout in de voormontage, niet door ons uitgevoerd. Ik kan me moeilijk inbeelden dat u ons standpunt onterecht vindt. Misschien kan u die partij aanspreken?"

Op 1 of andere manier moet die afvoer dus zijn "toe gedaan" door de aannemer die de voormontage heeft gedaan. Waarschijnlijk met een stop of zo, ik weet het niet (ik kan het ook niet zien of weten). Wij gaan hier volledig af op de beweringen van de installateur van de airco.

Ik vind het sowieso een rare discussie. Als ik mijn wc pot verwijder en de riool tijdelijk afdicht. En er komt een loodgieter een wc installeren. Dan is hij toch verantwoordelijk voor het verwijderen van die afdichting? Zeker als deze visueel zichtbaar is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2018 12:07

Ik heb al wat renovaties gedaan, als men een condensatie ketel plaats dan moet je maar zien dat u of een ander de afvoer aansluit op de ketel, de werknemers van de verwarming die doen dit niet, net het zelfde als je koelkamers plaats, dan moet je ook zelf voor de afvoer van het water doen, dit is zo in den bouw.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#7 , 10 jul 2018 12:38

Beste denlowie,

Ik weet niet goed of we over het zelfde spreken. Het gaat hier over een afvoer die klaar zat in de muur, zichtbaar, in een inham waarop de afvoer van de binnenunit moet worden aangesloten. Blijkbaar zat er een stop op die afvoer of zo, ik weet het niet. De geinstalleerde binnenunit bevindt zich nu boven die inham.

Het aansluiten van de condensafvoer van de binnenunit op deze afvoer kan enkel worden uitgevoerd door de werkman die de binnenunit ophangt. Dit kan niet op voorhand of achterna.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#8 , 10 jul 2018 12:43

Voor alle duidelijkheid, het gaat over de installatie van dit:
https://www.daikin.be/nl_be/productgroe ... emura.html

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jul 2018 15:38


Het aansluiten van de condensafvoer van de binnenunit op deze afvoer kan enkel worden uitgevoerd door de werkman die de binnenunit ophangt. Dit kan niet op voorhand of achterna.
U heeft gelijk bij zo een model !!

Het is moeilijk een beeld te vormen zonder foto of als je het niet gezien heeft.

Dit had de plaatser ten minste moeten zien.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 jul 2018 16:18

. De geinstalleerde binnenunit bevindt zich nu boven die inham.

.
Waarom werd die inham dan gelaten?

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#11 , 10 jul 2018 17:03

De unit bevindt zich bovenop de inham (waardoor de inham achter de unit zit), zodat je de inham niet meer ziet. Dat is normaal.
Dus misschien was ik gewoon wat onduidelijk met het woord "boven".

Terug naar “Aanneming”