toegang landbouwgrond

SjarelDeschrandere
Topic Starter
Berichten: 9

toegang landbouwgrond

#1 , 08 jul 2018 14:18

Korte vraag;

Is er voor een stuk landbouwgrond altijd een vaste locatie voor een 'oprit' bepaald?
Op het GRB zie ik enkel een rechthoek, die grenst aan een weg die enkel toegankelijk is voor landbouwvoertuigen (aardeweg).

Heb reeds wat opgezocht, maar vind nergens regelgeving hieromtrent :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jul 2018 15:52

Denk het niet . Een landbouwer kan met zijn zware machines overal op zijn veld. Die heeft daarvoor geen oprit nodig.

SjarelDeschrandere
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 09 jul 2018 10:07

Denk het niet . Een landbouwer kan met zijn zware machines overal op zijn veld. Die heeft daarvoor geen oprit nodig.
Lijkt me inderdaad een zeer logische, aannemelijke redenering.
Het is zo dat het om een hellend perceel gaat, waarbij aan het begin van het perceel de oprijhoogte (berm) +- 1m) bedraagt, en 20meter verder slechts 30cm.
Logischerwijs verschaf je je dus toegang dmv dat laatste punt.
Nu is er echter een landbouwer in de buurt die beweert dat 'de toegang' herlegd is (want 'vroeger verschafte men zich toegang dmv de andere kant') en dat niet mag.
...vandaar mijn vraag
Qua wetgeving vind ik hier echter niets van terug, evenmin op kadasterplannen ofzo (GRB), ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 09 jul 2018 14:42

En wat heeft die landbouwer te maken met die landbouwgrond?

SjarelDeschrandere
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 10 jul 2018 10:51

En wat heeft die landbouwer te maken met die landbouwgrond?
laat ons het erop houden dat hij zich "verantwoordelijk voelt" voor de sociale controle in de buurt... :roll:
Discussies starten met zo iemand doe ik dan ook niet graag, tenzij ik mij kan beroepen op feiten/wetteksten, vandaar deze (iet wat rare) vraag...

tira00
Berichten: 929

#6 , 10 jul 2018 12:09

En wat heeft die landbouwer te maken met die landbouwgrond?
laat ons het erop houden dat hij zich "verantwoordelijk voelt" voor de sociale controle in de buurt... :roll:
Discussies starten met zo iemand doe ik dan ook niet graag, tenzij ik mij kan beroepen op feiten/wetteksten, vandaar deze (iet wat rare) vraag...
Typisch gedrag van landbouwers :?
Zelfs een wetgeving gaan ze niet vlug geloven.

tira00
Berichten: 929

#7 , 10 jul 2018 12:11

En wat heeft die landbouwer te maken met die landbouwgrond?
laat ons het erop houden dat hij zich "verantwoordelijk voelt" voor de sociale controle in de buurt... :roll:
Discussies starten met zo iemand doe ik dan ook niet graag, tenzij ik mij kan beroepen op feiten/wetteksten, vandaar deze (iet wat rare) vraag...
Typisch gedrag van landbouwers :?
Zelfs een wetgeving gaan ze niet vlug geloven.
Gewoon doen wat voor jou het gemakkelijkste is, als je geen wetgeving erover vindt (doen zij ook)

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 10 jul 2018 12:23

Zijn aan die andere kant landbouwwegen of erfdienstbaarheden.
Ik ga er nu van uit dat het uw grond betreft - dan uw akte een (her)lezen en bij de gemeente navraag doen naar landbouwwegen en trage wegen.
Bij gemeente maar beter bij hoofdzetel kadaster en registratie met de lot of kadasternummers een vragen wie de eigenaars zijn. (Kost enkele euro's)
Mogelijk weet uw notaris wel het een en ander.

Terug naar “Landbouw recht”