Tegenopzeg

sille
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tegenopzeg

#1 , 05 jul 2018 08:00

Als je u ontslag krijgt van de werkgever en je moet een opzeg termijn doen van 3maand en ik beslis om op zelfstandige basis te werken in die periode kan ik dan ook een tegenopzeg indienen bij de werkgever?
En verlies ik dan mijn ontslagvergoeding?

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2018 10:06

Je kan altijd uw tegenopzeg geven. Je spreekt over een ontslagvergoeding? In dat geval heb je geen opzegtermijn, dus er klopt iets niet in uw verhaal. Moet je nu een opzegtermijn uitdoen, of heb je een ontslagvergoeding (verbrekingsvergoeding) gekregen?

Dat werken als zelfstandige, is dan toch niet bij uw ex werkgever? Want in dat geval zal dit als schijnzelfstandigheid kunnen bekeken worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sille
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2018 14:49

Ik bedoel eigenlijk uitbetaling. Naar gelang de jaren dienst
Ik krijg mijn ontslag maar moet nog 3maand blijven werken.
Stel dat ik 6maand uitbetaal krijg daarvan moet ik nog 3 maand werken en krijg ik 3 maand uitbetaald.
Maar als ik een tegenopzeg doe.
Dan kunnen ze niet zeggen dat ze mij niet meer uitbetalen?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 09:47

Als op papier staat dat je nog drie maand komt werken en de andere drie maand uitbetaald krijgt, belet niemand u om die laatste drie maand als zelfstandige te beginnen. Je hoeft daar uw tegenopzeg niet voor te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 10:21

Een goede tip, hangt dit niet aan de grote klok voorlopig, een werkgever betaald niet graag loon als je al zelfstandig bent, en als de werkgever het niet weet is er ook een discussie.en daarna doe je wat je wil !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2018 11:10

Inderdaad niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Gewoon de 3 te presteren maanden uitdoen, en de vergoeding voor de resterende maanden in ontvangst nemen en de werkgever vriendelijk bedanken. Daarna gewoon uw zelfstandige activiteit beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sille
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2018 17:55

Dus als ik alles goed opgevat heb:
heb normaal gezien opzegtermijn van 8 maanden + 15 weken - willen mij nog 3 maanden laten werken, dan krijg ik nog een bonus.
Ik doe een tegenopzeg van 4 weken --> dan ontvang ik nog steeds een opzegvergoeding van 8 maanden + 11 weken (saldo van niet gepresteerde opzegtermijn), maar verlies wel de bonus doordat ik de opzegtermijn vroegtijdig beëindigd heb.

Klopt mijn redenering?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2018 08:54

Neen, we zeggen net dat u GEEN tegenopzeg moet doen! Je zal NIET je oorspronkelijke opzegperiode uitbetaald krijgen, maar enkel die 4 weken. Een tegenopzeg is in uw geval niet interessant, tenzij je echt na 4 weken weg wil, en die andere maanden niet uitbetaald wenst te zien.

Laat dus alles zoals het is, en van zodra u niet meer moet gaan werken, kan u doen wat u wil (terwijl uw ex-werkgever u wel uw loon en eventueel bonus zal uitbetalen). Wat jij in uw "vrije tijd" doet, daar heeft uw ex-werkgever geen zaken mee. Je mag dus perfect uw zelfstandige activiteit opstarten tijdens uw opzegperiode (je bent toch vrijgesteld van prestaties die laatste maanden, dus niets houdt u tegen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”