recht op wonen

Sonja Meert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

recht op wonen

#1 , 09 jul 2018 12:03

Mijn man en ik wonen in een huis waarvan hij enkel het vruchtgebruik heeft via zijn eerste huwelijk (zijn eerste echtgenote is overleden). Dit huis is naakte eigendon van de twee kinderen uit zijn eerste huwelijk.
Wij hebben samen een huisje gekocht in wat we u verhuren.
Als mijn man komt te overlijden heb ik dan automatisch het recht om in het huis te gaan wonen war wij samen hebben gekocht?
Ook al is dat op dat moment niet de gezinswoning?

Sonja

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2018 12:11

Dus jullie wonen nu in de woning waar uw man het vruchtgebruik van heeft en verhuren de samen aangekochte woning?

In dat geval kan u het huurcontract opzeggen voor eigen bewoning, maar je zal wel een opzeg van 6 maanden moeten geven in dat geval. Je zal er dus niet meteen in kunnen. (En dit indien het recht op eigen bewoning van de huurwoning niet beperkt werd in het huurcontract.)

Als je vreest dat de kinderen van uw man moeilijk zullen doen en je zullen weg willen uit die woning, kan je de boel wel wat proberen "rekken". Zolang jij daar gedomicileerd bent, mogen ze de woning niet zomaar binnen en kan je er blijven wonen. De kinderen zullen je dan eerst al moeten vragen om te vertrekken, en als je daar niet op ingaat zullen ze een procedure voor de vrederechter moeten starten om je eruit te krijgen. Tegen dan zijn we al een maand (of twee) verder. Als je dan uitlegt aan de vrederechter dat je binnen enkele maanden in uw eigen woning kan gaan wonen, zal deze mogelijk wel toestaan dat je die paar maand nog in de oude woning blijft, mits betaling van een vergoeding voor een bezetting ter bede (min of meer "huur", dus).

Ik las ergens op een website hetvolgende:
De Vrederechter te Antwerpen oordeelde in een vonnis van 10/09/2015 dat het buitensporig is om aan iemand die men gedurende meer dan twintig jaar ongemoeid heeft gelaten, een vertrek uit een woning binnen 24 uur op te leggen. In dit geval verleende de Vrederechter een uitstel van vijf maanden.
Met zo'n vonnis heb je dus tijd genoeg op de opeg voor uw eigen woning af te wachten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 jul 2018 13:40

De woning die jullie samen hebben aangekocht is niet de gezinswoning.
Daarom geldt de bescherming van de gezinswoning niet en kunnen de blote erfgenamen
de verkoop van de woning eisen (waarbij ze u zullen moeten vergoeden voor het vruchtgebruik).

wettelijke devolutie:
Als uw man eerst overlijdt behoudt u uw eigen deel in volle eigendom.
Van zijn deel krijgt u het vruchtgebruik. Daarop betaalt u erfrechten aangezien geen vrijstelling gezinswoning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2018 13:51

De woning die jullie samen hebben aangekocht is niet de gezinswoning.
Daarom geldt de bescherming van de gezinswoning niet en kunnen de blote erfgenamen
de verkoop van de woning eisen (waarbij ze u zullen moeten vergoeden voor het vruchtgebruik).
Nu hebt u het over de woning waar de TS op dit moment woont, vermoed ik? Voor zover ik kan lezen heeft enkel de mand het vruchtgebruik, niet de TS zelf. Na de dood van de man, kunnen de kinderen dus sowieso verkopen, zou ik zo denken.

Wat de andere woning betreft, zouden de erfgenamen inderdaad kunnen eisen om uit de onverdeeldheid te treden door de woning te verkopen (of de TS moet de erfgenamen uitkopen), maar normaal gezien (als de notaris zijn werk goed gedaan heeft), zal de TS het vruchtgebruik hebben van de woning, wat dus betekent dat een kandidaat koper dit vruchtgebruik zal moeten respecteren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 jul 2018 14:22

Misschien best eens naar de notaris gaan.
Zijn jullie gehuwd of enige vorm van samenwonen maakt al een verschil.
Is uw man geen eigenaar voor 1/2 van eerste woning moet ook eerst eens worden nagegaan.
Zijn er testamenten? en zo ja deze eens na laten lezen en desnoods een en ander door een notaris laten aanpassen ook wat erfenis betreft ( beschikbaar gedeelte).

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 09 jul 2018 14:26

Gaat over de woning die ze verhuren en daarom niet hun gezinswoning is.
Daarom wees ik op dat gevaar.
TS moet nu nagaan of er een bescherming werd voorzien om dat scenario uit te sluiten.
Maar aangezien ze niets in die zin vermeldde wou ik haar op het risico wijzen.
Enkel een mogelijk risico: want best mogelijk dat de stiefkinderen niet moeilijk zullen doen en
geen verkoop eisen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”