Nieuwe verkaveling en bomen in onze tuin

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Nieuwe verkaveling en bomen in onze tuin

#1 , 03 jul 2018 16:59

Hallo
Langsheen onze perceelgrens worden drie nieuwe huizen gebouwd. Drie perceeltjes van ongeveer 220 m2 waarvan het tuintje aan onze tuin zal grenzen. Die maken deel uit van een nieuwe verkaveling van 18 huizen.
Dakgootlijn van de huizen is zes meter, hoe hoog de nok van het dak komt weet ik niet. De achtergevels komen op 7 meter van de perceelgrens.
Wij dienden een aantal bezwaren in, met de vraag of men de mogelijkheid van aanpassingen in het plan wil bekijken/bespreken, zodat de impact op onze tuin minder wordt.
Stadsbestuur verklaarde onze opmerkingen ongegrond.
Enkel op basis van een luchtfoto oordeelt het Stadsbestuur dat we maar een tiental meter van onze 60 m diepe tuin gebruiken (onze tuin is ingedeeld in verschillende tuinkamers, we gebruiken wel degelijk de volledige lengte). We kregen geen kans meer op de afwijzing te reageren: de bouwvergunning was al verleend toen men ons van de afwijzing op de hoogte bracht.
Een aangetekend schrijven om te protesteren blijft onbeantwoord. Stadsbestuur wil blijkbaar niet meer met ons praten.
Nu zit ik nog met een ander mogelijk probleem: in onze tuin staan vier bomen, tussen de tien en twintig meter hoog.
Als men de nieuwe huizen zo dicht tegen onze perceelsgrens bouwt dan is de kans redelijk groot dat de nieuwe bewoners hierover gaan klagen. Onze tuin is maar acht meter breed, er is geen ruimte om de bomen om te laten vallen of met een hoogtewerker te benaderen.
Ik weet gewoon niet meer wat doen. Mijn tuin preventief kaalkappen op de duurste manier (iemand in de bomen laten klimmen en stuk voor stuk laten zaken)? Wachten tot er effectief klachten komen? En als er moet gekapt worden, wie draagt de kosten (ik ben invalide, kan het niet zelf en heb ook niet de middelen om te laten doen).
Iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 jul 2018 17:20

Indien de gemeente uw opmerkingen afwijst dan moet u beroep aantekenen bij de hogere instantie (de Provincie).
Dat moet binnen een bepaalde termijn.Brieven blijven sturen naar de gemeente heeft geen zin, zo werkt de procedure niet.
Wat uw bomen betreft: op welke afstand van de perceelgrens staan ze en hoe lang staan ze daar al?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2018 18:03

Dag Thomas
- In mijn aangetekende brief heb ik gevraagd of ik - in het kader van openbaarheid van bestuur - het verkavelingsdossier mag inkijken.
En ik heb de foto of de link naar de luchtfoto gevraagd waarop ze hun beslissing baseerden.
Zijn ze niet verplicht om te reageren of dergelijke vragen?
(Een kopietje van het deel van het plan dat aan ons perceel grenst werden me ook geweigerd toen ik dat nog voor hun beslissing aan de balie opvroeg.)
- Enig idee waar ik die termijnen om beroep aan te tekenen kan vinden?
- Drie van de vier bomen stonden er toen we hier in '91 kwamen wonen. Hoe lang ze er toen al stonden weet ik niet.
Anderzijds heb ik ook weinig zin om met mijn toekomstige buren in ruzie te leven. Zo'n leven wil ik niet / kan ik niet aan.
Vriendelijke groeten
Philippe

Reclame

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2018 18:07

Al gevonden.
Ben veel te laat om beroep aan tekenen (moet binnen de 30 dagen)
https://www.west-vlaanderen.be/vergunni ... vergunning

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2018 18:11

Nog vergeten: de bomen staan op ongeveer vier meter van de perceelgrens, takken groeien wel over de omheining (maar die zijn eenvoudig in te korten).

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 03 jul 2018 18:16

Die afstand is voldoende groot.
Toekomstige buren zullen dan al zeer grote overlast moeten kunnen aantonen om verwijdering te eisen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2018 18:19

Bomen zullen in ieder geval voor nogal wat schaduw zorgen in de tuintjes. En bladval in het najaar. Best afwachten dus.
Bedankt Thomas

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2018 11:17

Die bomen staan waar ze mogen staan, en ze zullen perfect zichtbaar zijn als de potentiele kopers langs komen. Ik zie niet in waarom je iets zou kopen met bomen op de achtergrond, en dan achteraf gaan klagen dat er bomen staan... U kan misschien al preventief de overhangende takken laten kort zetten, om te voorkomen dat een of andere onverlaat ze onkundig snoeit en zo de bomen beschadigd.

En misschien ook al heel duidelijk uw perceelsgrens aangeven? Desnoods met een landmeter? Zo komt u niet voor verrassingen te staan als men de nieuwe kavels komt opmeten en uw perceelsgrens toch elders ligt dan u dacht...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 jul 2018 12:58

Ook al een paar foto's nemen van het perceel dat verkocht zal worden, met duidelijk de grens aangegeven en de bomen in zicht. Liefst met datum. Kan later van pas komen als ze naar de rechter stappen.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 09 jul 2018 19:12

Pragmatisch: die bomen mogen er staan als je overhangende takken verwijdert doch nu kunnen ze misschien gekapt worden door ze op de onbebouwde percelen te laten vallen (goedkoop) terwijl je binnen x jaar (als de boom bv ziek wordt) een boomhakker moet laten komen die tak per tak verwijdert zonder hoogtewerker (duur - galant 6-700€ voor een boom zonder verwijdering van takken en hout)

Die bouwvergunningen tegenhouden lukt toch niet wegens de drang tot leefverdichting (grote percelen opsplitsen in kleine perceeltjes)

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 09 jul 2018 19:25

"drang tot leefverdichting"
Mooi uitgedrukt.
Concreet: heel de middenklasse wordt in konijnenkoten gestopt, de happy few krijgt zo meer ruimte ter beschikking voor zichzelf en bouwen lustig verder hun kasteel-villa's of echte kastelen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jul 2018 10:04

LennieK
Ik praatte hier ook al over met onze wijkagent. Die vertelde me dat je hier nooit zeker van kan zijn, dat - mocht het ooit zo ver komen - veel afhangt van de interpretatie van de vrederechter.
Een landmeter is denk ik niet nodig. Ons huis is één deel van een tweewoonst (bouwjaar 1892). De eigenaar van het andere deel van de tweewoonst verkocht zijn tuin aan de bouwfirma. Waardoor wij nu zo “geduveld” zitten.

Mava 105
Foto’s heb ik al.
Wij vroegen het Stadsbestuur of ze aanpassingen aan het plan wilden overwegen om de impact op onze tuin te verminderen. Zij interpreteerden dit onterecht als bezwaarschrift en baseerden zich op een luchtfoto van geopunt om ons bezwaar ongegrond te verklaren. Op die luchtfoto zijn de huidige afsluiting en alle bomen te zien. Zij verklaren dat er “geen enkel element is dat voor overmatig grote overlast zal zorgen”. Ik vraag me af of ik hun redenering kan omkeren en gebruiken in betrekking tot onze bomen.
Stadsbestuur Damme reageerde in meerdere opzichten niet correct en wil nu zelfs niet meer met ons praten.

Sirkii
Dat hebben we ook overwogen.
Alleen, onze tuin is ongeveer 8 a 10 meter breed, de bomen zijn 15 a 20 m hoog. De tuin is volledig omhaagd, en ingedeeld in tuinkamers (met overdekt terras, een vaste constructie). Er is nu al geen plaats om zonder grote schade die bomen te laten omvallen, ook niet op het aanpalend perceel (gesteld dat ik daarvoor de toestemming krijg).
Het is nooit mijn bedoeling geweest de bouwvergunning aan te vechten (hoe zou ik op kunnen tegen een zeer grote bouwfirma?). Trouwens ik heb mentaal nog financieel de draagkracht om een juridisch gevecht aan te gaan.
Ik vroeg de firma (X.) om contactinformatie van hun projectleider zodat we eventueel kunnen overleggen. Zij reageren tot op vandaag niet.
Onze omgeving verandert in éen stap van een landelijke leefomgeving met heel veel groen naareen kale wijk met buren op nauwelijks enkele meters afstand. Al onze privacy in onze tuin is verloren. Niet prettig, maar mits overleg zijn oplossingen mogelijk. Maar dan moeten alle partijen wel bereid zijn om te overleggen. Wat niet zo is ..
Laatst gewijzigd door webmaster op 13 jul 2018 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen firmanaam aub

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”