Telt op ziekenkas mee voor verlofopbouw?

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Telt op ziekenkas mee voor verlofopbouw?

#1 , 13 jun 2018 10:51

Hieronder mijn situatie:

Van begin september 2016 tot eind februari 2017 -->> ONDERWIJS gewerkt
Van begin maart 2017 tot 3- mei 2017 -->> BEDIENDE ( vakantieattest vermeld dat ik recht heb op 4 d verlof )
Ziek gevallen met ernstige rugproblemen tot op heden.
Ongeveer midden mei C4 in de bus gekregen ( interim bediende ).

Sta dus sinds 3 mei 2017 op ziekenkas en vanaf 3 mei 2018 op invaliditeit.

Heb meerdere chirurgen bezocht de afgelopen 2jaar en krijg verschillende antwoorden te horen van opereren tot " zeker niet laten opereren "

Nu ben ik gecontacteerd geweest door een ex werkgever en heb de waarheid verteld over mijn rugprobleem en hoe het verlopen is i.v.m mijn ontslag vorig jaar.
Eveneens ben ik overeen gekomen met de controlegeneesheer xxxxxxx dat ik graag wil proberen van te werken in deze situatie ( werk dat ik denk van aan te kunnen ).
Nu ben ik nog steeds op zoek naar een oplossing (chirurgie ) voor mijn rug en zou ik graag weten of ik recht heb op verlof aangezien ik 3 keer onder narcose ( dagkliniek ) een infiltratie moet krijgen.
De eerste keer is volgende week maar dan ben ik nog niet opgestart bij nieuwe werkgever.
Nu vrijdag ook terug nieuwe MRI scan.
Opstart werkgever voorzien in juli.

Hopelijk is dit wat duidelijk en kan er hier iemand me vertellen op hoeveel dagen verlof ik recht heb want ik wil nieuwe werkgever niet extra belasten met ziektebriefjes vanaf het begin.
Hoeveel dagen verlof heb ik recht in 2018?
Ik heb sinds begin 2016 geen verlof genomen bij geen enkele werkgever!!!!
Telt ziekenkas mee voor verlof het volgende jaar?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#2 , 08 jul 2018 13:29

Echt niemand die hier kan op antwoorden?
Op mijn vakantieattest van laatste werkgever vorig j staat 5d op.
Mijn vraag is dus of ziekenkas meetelt voor meer verlofdagen?
Krijg uiteenlopende antwoorden van ziekenkas en vakbond.

Thx

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2018 18:02

De eerste 12 maanden van je ziekte tellen mee, daarna niet meer.,

Dus voor de periode van 3 mei tot 31 december heb je dit jaar recht op verlof dagen +/- 14 dagen (5 dagen week) verlof voor deze periode van ziek zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#4 , 08 jul 2018 22:28

Bedankt v d info Lowie.
Zoals jij het zegt zei de vakbond het ook.
De ziekenkas zei het helemaal anders.

Ik was het niet van plan om dit aan nieuwe werkgever mede te melden dat ik zolang op ziekenkas gestaan heb met rug.
Komt niet goed over vind ik.
Hoe krijgt nieuwe werkgever deze informatie als ik niet zeg dat ik op ziekenkas zo lang stond?
Ik bedoel. Geef mijn vakantieattest v vorig j af waar 4 of 5 d op staan en ziekenkas telt mee...hoe weet nw werkgever dit dan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2018 05:56

Werkgever weet dit niet je kan ook gewerkt hebben als arbeider daar krijg je u centen van een kas, veel gemakkelijker en daar weten de nieuwe werkgevers van niks.

Zeg dat je u dagen al genomen heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 09 jul 2018 12:15

Voor een bediende telt in princiepe een gelijkstelling van 12 maanden bij ziekte

TENZIJ de bediende ontslagen wordt dan stopt de gelijkstelling vanaf dat moment van ontslag
(in mei ontslagen, is ook niet duidelijk in welk welk jaar het ontslag is geweest)


bij arbeiders is de reglementering anders bij ontslag voor de gelijkstelling vakantiedagen wegens ziekte


dat de ziekenkas en de vakbond er niks van zou kennen is te belachelijk voor woorden ( normaal is dat basismaterie, en als ze dat al niet kennen )
bij welke ziekenkas en vabond ben jij dan wel

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#7 , 09 jul 2018 20:06

Bedankt voor de duidelijke info Jefke.
Ik heb idd ontslag gekregen in mei 2017 (interim) dus telt ziekenkas niet mee (nogmaals bedankt v d duidelijke uitleg).
Nu weet ik tenminste van iets.
Ik vond ook dat dat deze materie zou moeten gekend zijn door ziekenkas en vakbond doch 2 verschillende reakties gekregen met 10d verschil.
Namen hoeven we niet te noemen want daar komen we niet verder mee en ben nu voldoende o d hoogte door U.
1ste dag zit er op en ben blij dat rug het goed volgehouden heeft...goede bureaustoel, regelmatig is recht..hoop dat ik het kan volhouden.
Topic mag dicht. Bedankt iedereen.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 09 jul 2018 21:24

https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... p-vakantie


je kan altijd "europese" vakantiedagen vragen ( belgie is enkele jaren geleden daarvoor veroordeeld door een europees hof )


belgie heeft dan weer een smerige truuk uitgehaald met die europese vakantiedagen, pure bedriegerij


het eerste jaar laten ze je vakantie nemen, en het volgend jaar trekken ze je die vakantiedagen gewoon af van je dubbel vakantiegeld
smeelapperij van belgie tot in het kwadraat

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 10 jul 2018 09:10

@jefje007,

Ik begrijp je reactie niet. Als je van werkgever A naar werkgever B gaat betaalt werkgever A je je enkel en dubbel vakantiegeld vervroegd uit en moet werkgever B logischerwijs die verlofdagen niet nog eens uitbetalen. Als werkgever A een buitenlandse werkgever was vind jij het normaal dat werkgever B plots wel nog eens zou moeten betalen... Dit is zoveel als zeggen dat werkgever B geen werknemers meer zou aanwerven die daarvoor in het buitenland werkzaam waren omdat die een extra loonkost van 20vakantiedagen zouden moeten uitbetaald worden ...

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 10 jul 2018 13:19

nee maar de belgische staat ( rva) zou dat mogen betalen, omdat zij enkele jaren geleden daarvoor veroordeeld zijn door een europees hof

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jul 2018 11:22

De eerste 12 maanden van je ziekte tellen mee, daarna niet meer.,

Dus voor de periode van 3 mei tot 31 december heb je dit jaar recht op verlof dagen +/- 14 dagen (5 dagen week) verlof voor deze periode van ziek zijn !
bewijs maar eens, een werkloze is niet verbonden door een arbeidsovereenkomst
→ (Ongeveer midden mei C4 in de bus gekregen ( interim bediende ).)

het toepassingsgebied voor het kb 30 maart 1967 Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie [van de werknemers]
→ wordt voor de toepassing van dit besluit, beschouwd als zijnde aangeworven ingevolge een arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 11 jul 2018 12:20

interimmers hebben maar contracten van heel korte duur, bij het einde van zo een contract stopt de gelijkstelling ook automatisch voor bedienden

Terug naar “Loon”