garantie herstelling garage

kiki1980
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

garantie herstelling garage

#1 , 08 jul 2018 15:55

hallo

Mijn stiefzoon heeft een probleem met zijn Toyota cruiser. November 2017 was de turbo kapot. Deze is toen vervangen in een garage. Dit heeft hem toen heel veel geld gekost. 2 maanden geleden was de turbo terug kapot. Na veel aandringen hebben ze een nieuwe turbo besteld en deze gemonteerd. Afgelopen vrijdag was de auto na 2 maanden eindelijk klaar. De turbo heeft hij niet moeten betalen want was garantie maar de werkuren heeft hij wel moeten betalen: 370 euro. Zaterdag rijdt hij met de jeep rond, slaat de auto weer in veiligheid en rijdt dan maar 40km/u. Hij belt de garage en daar zeggen ze dat hij moet resetten. De sleutel even uit contact halen en na een paar minuten kan hij terug rijden. Hij doet dit 7 keer maar daarna lukt ook dit niet meer. Dus de auto terug bij de garage afgezet.


Dus nu de vraag. Welke rechten heeft hij? Het probleem moet onderzocht worden want de auto moet rijden . Maar kunnen ze zomaar elke keer de werkuren aanrekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jul 2018 16:07

Werd het werk uitgevoerd in een merkgarage?

kiki1980
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2018 16:23

Nee in een garage die aan alle merken werkt.

Reclame

kiki1980
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2018 20:01

Even update. De garagist heeft gebeld en hij kan de auto niet uitlezen dus weet niet wat eraan is. Ze denken dat het de aansturing van de turbo is. Nu is de auto naar een andere garage gebracht.

Kunnen we ons geld terug eisen van de garagist omdat hij een turbo vervangen heeft die blijkbaar niet kapot was en de tweede keer nog eens de extra werkuren gerekend heeft?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2018 20:07

Ik vrees van niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 jul 2018 08:58

Dergelijke problemen kan je hebben indien je bij een niet-merkgarage gaat. Die beschikken niet over de nodige uitleesapparatuur.
Een auto is tegenwoordig niet enkel meer mechaniek maar grotendeels elektronica. Juist daardoor kunnen pechverhelpers (VAB-Tourng) steeds minder wagen ter plekke herstellen, en moeten ze afgesleept worden aar een garage.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 13 jul 2018 13:56

Wat voor een antwoorden alweer!!!

1)
Neen, de garage mag de werkuren niet doorrekenen. Meer zelfs, het originele probleem was niet opgelost dus je kan de ganse factuur van die turbo protesteren.
De garage heeft een "resultaatsverbintenis". Als het gebrek niet opgelost is dan moet je niet betalen, of hij moet het gebrek alsnog oplossen op eigen kosten.

2)
Al dan niet een merkgarage doet hier niets ter zake. De garagist een handelaar die zijn zaken in Belgie uitvoert, dus moet hij voldoen aan de belgische wetgeving.


Je kan dus de reeds betaalde bedragen protesteren of eisen dat hij alsnog de herstellingen uitvoert op eigen kosten. Doe dit ASAP aangetekend.
Dit zal hij uiteraard weigeren, dan is het aan u om een advocaat te contacteren en uw rechten voor een rechtbank af te dwingen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”