Makelaar weigert naam van bieder op het huis door te geven in een onverdeeldheid van nalatenschap.

Thorgan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Makelaar weigert naam van bieder op het huis door te geven in een onverdeeldheid van nalatenschap.

#1 , 06 jul 2018 23:55

korte schets:

Zitten in onverdeeldheid nalatenschap bij boedelnotaris.
Huis staat te koop - 3 mede-eigenaars: stiefouder en 2 kinderen.
Er werd een makelaar aangesteld.
Komt na 2 maand een overdreven laag bod binnen via makelaar.

Kinderen vragen de naam vd bieder en dit wordt geweigerd door de makelaar die o.a. schermt met de actuele wet vd privacy.

Stiefouder is wel op de hoogte aangezien hij bij de bezoeken aanwezig was.
Ons vertrouwen is reeds lang zoek en wij vragen ons af of het geen familielid is vd stiefouder.

Valt in het geval van een onverdeeldheid, de naam doorgeven van een bieder op het huis ook onder de nieuwe wet vd privacy?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 jul 2018 00:14

Hier al eens lezen
viewforum.php?f=87

Wie heeft makelaar aangesteld alle drie?
Niets weerhoudt u niet akkoord te gaan met bod.
Na zes maanden moet er zo wie zo een lijst komen met alle bezichtigers en bieders.
(Ik dacht zelfs maandelijks maar kan het nu niet direct vinden)

Thorgan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2018 01:02

Dank voor uw reactie.

Ja, makelaar werd door alledrie aangesteld bij boedelnotaris.
Krijgen inderdaad maandelijks een rapport met wél gegevens in. Het bod is geldig tot net voor het nieuwe maandelijks rapport...
Hebben net zoals de naam vd bieder ook gevraagd het rapport te vervroegen en nu wordt er plots md wet van privacy geschermd.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 jul 2018 09:13

Een naamloos bod? Is dat wel geldig? Hoe weet men achteraf of dit wel de bieder is die het bod heeft gedaan.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 07 jul 2018 11:29

Dank voor uw reactie.

Ja, makelaar werd door alledrie aangesteld bij boedelnotaris.
Krijgen inderdaad maandelijks een rapport met wél gegevens in. Het bod is geldig tot net voor het nieuwe maandelijks rapport...
Hebben net zoals de naam vd bieder ook gevraagd het rapport te vervroegen en nu wordt er plots md wet van privacy geschermd.

Jullie moeten alle drie tekenen dus om dat bod te aanvaarden.

Hoe kan je nu akkoord gaan met een bod, als je niet eens in staat gesteld wordt om onder andere de kredietwaardigheid van de bieder na te gaan?

Is er wel een schriftelijk bod, of gaat het hier gewoon om een poging om de prijs naar beneden te krijgen?

Mijns inziens hebt u volledig recht om kennis te nemen van alle aspecten, dus ook van de identiteit van de bieders. Alle bieders. En niet alleen achteraf, maar ook op het ogenblik dat het bod uitgebracht wordt (redelijk blijven, een paar dagen verschil mag er wel opzitten :D )

Schermen met privacy gaat niet op, als het gaat om een partij waarmee je een contract moet afsluiten.

Thorgan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2018 13:17

Dank.

Nu heeft da makelaar het ook nog gepresteerd mijn mail door te sturen naar mijn broer, tegenpartij privé en advocaat en boedelnotaris. Met de mededeling dat hij erop stond dat zij op de hoogte moeten zijn van mijn vraag naar de naam vd bieder. Met zijn antwoord bij dat het niet kan en hij vermoed dat ik contact zou opnemen met de bieder.
Dit valt voor makelaar dan niet onder privacywet??

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 07 jul 2018 13:20

Met zo'n gezever zou ik de makelaar bedanken voor de bewezen diensten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 07 jul 2018 13:44

Akkoord met LeenW ;

Maar wat kan er tegen zijn dat u contact zou opnemen met de bieder (zover u niet contracteert achter de rug van de makelaar om,)

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 07 jul 2018 13:52

Wat een raar verhaal.
Als er een bod is dan moet dat voorgelegd worden aan al de verkopers zoals bosprocureur zei.
Heel de vraag is in feite een non-issue.
Mogelijk dat er gewoonweg geen ernstig bod is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 07 jul 2018 13:59

Als het gaat om een manier om de prijs gevoelig naar beneden te krijgen, stel ik mij toch ernstig vragen bij de deontologie van uw tegenpartij. Om het vriendelijk uit te drukken dan.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 07 jul 2018 14:05

Trouwens, als die makelaar een modelopdracht gebruikt van zijn beroepsvereniging, meen ik mij te herinneren dat daar een clausule in staat dat hij zich verplicht om elk voorstel van een kandidaat-koper onverwijld aan de opdrachtgever zou meedelen. (en die "onverwijld" maakt dat ik het mij herinner :D ).


Dus
*elk voorstel (dus niet zomaar iets, maar compleet met naam, toenaam, bedragen, eventueel bijkomende voorwaarden....)
*onverwijld
*aan de opdrachtgever (dus ook aan u; per mail een fluitje van een cent)

Kan u dat eens nazien op uw exemplaar ?

Thorgan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jul 2018 21:31

Dank voor de reacties!

@bosprocureur: hebben enkel een mail gekregen dat er een (zeer laag) bod is gedaan. 4 dagen geldig. Met tips van de makelaar welk tegenbod. Ook laag. Weten niet of het schriftelijk of mondeling bod is. Niks weten we dus. Tegenpartij wel omdat deze mee aanwezig is bij de bezoeken. Is intussen aan onze oren gekomen dat makelaar kennis is van tegenpartij...

Wij vinden dat het zaakje stinkt!

Er zijn nog kandidaten waarvan we ook een bod verwachten. Dat werd ons voor het andere laag bod gemeld. Die mensen hebben nu pas een plan gekregen vh huis...

Tegenpartij is niet aan zijn proefstuk toe, kunnen een boek schrijven intussen. Zou een bestseller worden!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 08 jul 2018 09:35

Stuur die makelaar wandelen bij de eerste gelegenheid omdat hij de tegenpartij bevoordeeld en laat het pand openbaar verkopen.

Terug naar “Privacy-bescherming”