boek uitgeven zonder statuut mogelijk?

Miekeeee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

boek uitgeven zonder statuut mogelijk?

#1 , 04 jul 2018 04:13

Beste,

Ik ben momenteel voor langere periode aan het reizen. Ik heb geen statuut, geen uitkeringen enzovoort. Ik zou echter wel graag een boek dat ik geschreven heb tijdens het reizen willen uitgeven (self-publishing).

Ik meende ooit gehoord te hebben dat dit toch zou kunnen zonder dat ik plots zelfstandige hoef te worden daarvoor. Klopt dat? Wat zijn de regels hierrond (nl maximum bedrag te verdienen, maximum aantal boeken per jaar uitgeven...), hoe vul ik mijn belastingbrief in en waar moet ik allemaal op letten?

Hartelijk dank voor uw advies,
Mieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2018 09:06

Wat bedoel je met "uitgeven"? Als je een boek in héél beperkte oplage wil laten drukken (er zijn genoeg bedrijfjes die dit doen, zelfs één enkel boek als je dit wil) en deze uitdelen aan familie en vrienden, er eventueel een klein bedrag voor vragen, kan je dit als occasionele inkomsten zien en gewoon op uw personenbelasting aangeven.

Als je het boek echter wil gaan verdelen in winkels, denk ik niet dat je dit nog als "occasionele inkomsten" kan zien, en zal je toch zelfstandige moeten worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Miekeeee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2018 21:37

Met uitgeven bedoel ik via Amazon, nl self-publishing. Zonder tussenkomst van uitgeverijen. Het zal een ebook zijn, en wie wil kan het ook in papieren versie bestellen. Ik vermoed niet dat ik er veel inkomsten van zal krijgen, het is meer een passieproject en het zou tof zijn om de uitgaven al te kunnen dekken ermee.

Dus een boek schrijven/publiceren is geen uitzondering op de regel als ik het goed begrijp?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2018 09:28

Alles heeft te maken met het "occasionele karakter" (dus niet gepland, niet regelmatig) van de inkomsten. Als je via Amazon gaat verkopen, kan je niet meer over occasioneel spreken naar mijn memning, hoe weinig je er ook mee verdient.

Stuur eens een mailtje naar UNIZO, zou ik zeggen, misschien kunnen zij je zeggen of je dit als particulier kan / mag of welke (eenvoudige) ondernemingsvorm je eventueel kan aannemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Miekeeee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2018 18:39

Okido, super bedankt voor de info en tip! Groetjes

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”