Afsluiten polis autoverzekering

master1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Afsluiten polis autoverzekering

#1 , 05 jul 2018 11:41

Hallo,
Ik ben in faling sedert oktober 2017. Lopende auto- en motorverzekering polissen zijn na het neerleggen van de boeken dadelijk stop gezet omdat die voertuigen door het faillissement niet meer in mijn bezit waren.
Ik heb dus ook geen vervoer meer. Nu heb ik een vriend die een auto wil kopen (lichte vracht) maar hij heeft geen rijbewijs. Daardoor kan hij dus ook niet via de verzekeringsmaatschappij een nummerplaat aanvragen bij de DIV.
Ik vraag me af of ik (als gefailleerde en de zaak nog niet afgehandeld) een polis kan afsluiten voor dat voertuig ?
Mijn vriend zou me dus die auto ter beschikking stellen en ik zou er de enige hoofdgebruiker van zijn, zeg maar de courante chauffeur.
Gezien mijn bonus malus graad en mijn vroegere verzekeraar mij kent is dat waarschijnlijk de meest logische oplossing.
Alleen, ik ben dus in faling. Kan ik dan zomaar opnieuw een polis gaan afsluiten ? En dus voor een wagen die niet op mijn naam staat ingeschreven ?
Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2018 12:05

Waarom zou je dit niet kunnen ?

Een faillissement is voor handelsdaden voor het faillissement vonnis, en na het vonnis kan je perfect een voertuig bezitten, zelfs nu onmiddellijk terug zelfstandig worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

master1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 15:31

Dank al voor de reactie.
Doordat mijn rechtsvorm echter een GCV was ben ik ook 'persoonlijk' failliet verklaard.
Ik ga er dus vanuit dat zolang ik geen vonnis heb vanwege de Rechtbank van Koophandel dat het faillissement volledig is afgehandeld, dat alles wat op mijn naam wordt gekocht (zoals bijvoorbeeld het inschrijven van een tweedehands wagen met daar aan gekoppeld een nummerplaat en een verzekeringspolis) dat dat allemaal wordt aangeslagen. Dat wil ik uiteraard vermijden. Bedoeling hier was dat de vriend van me de wagen aankoopt op zijn naam, via mijn verzekeringsagent het voertuig laat inschrijven, en er een verzekeringspolis voor afsluit maar waar dan wel duidelijk in vermeld staat dat ik de enige courante chauffeur zou zijn.

Reclame

master1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 15:47

En hier knelt dan weer het schoentje bij de verzekeringsmaatschappij. Ze willen blijkbaar geen polis afsluiten op naam van de eigenaar van de wagen en haar nummerplaat, maar waarvan de courante en eigenlijke chauffeur iemand anders is (ik dus).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 16:00

je vonnis was in oktober 2017 en we zijn nu al juli dus 7 maanden!
Heb je al je kwijtschelding aangevraagd ??
met de oude wet waar u onder valt mag je dit doen 6 maanden na je vonnis dus dit moest je al gedaan hebben.
Met de nieuwe wet van 1/05/2018 MOET je het aanvragen onmiddellijk bij de aangifte, en tot 3 maanden na het vonnis !

Vraag aan je curator of je een wagen mag kopen, als je niet zeker bent, zou echt niet weten waarom niet, het leven draait wel voort hé.

En vraag zelfs vandaag nog je kwijtschelding (het vroeger verschoon baar)aan en wacht daar niet mee, want het is nu gerechtelijk verlof, anders was dit al gedaan, nu moet je zeker nog wachten voor de kwijtschelding tot in september !

P.S de kwijtschelding moet je zelf aanvragen dus een verzoekschrift, aan de voorzitter van de rechtbank dus niet aan de curator
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”