aangifte kapitaalsaflossingen gedeeltelijk opgenomen hypotheek?

flyer146
Topic Starter
Berichten: 6

aangifte kapitaalsaflossingen gedeeltelijk opgenomen hypotheek?

#1 , 14 jun 2018 22:14

Voor de aankoop van een nieuwbouwapartement als 2de verblijf hebben we een hypothecaire lening afgesloten.
De lening is hoger dan het bedrag dat voor 2017 mzximaal in rekening genomen wordt (de fameuze 75.270 euro) om de kapitaalaflossingen in te brengen als langetermijnsparen en dus moeten de kapitaalsaflossingen geprorateerd worden.
Echter, we hebben in 2017 niet de volledige lening opgenomen omdat het appartement nog niet af was.
De vraag is nu dus wat je in de noemer zet van de breuk met 75.270 euro als teller?
Het volledige eindbedrag van de lening, of enkel het in 2017 reeds opgenomen kapitaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jun 2018 14:22

Beste,

de breuk is : 75270 als teller , het volledige leningsbedrag als noemer. Deze breuk is van toepassing voor de hele looptijd van de lening.

Het bedrag dat u bekomt na vermenigvuldiging van de gedane aflossingen met deze breuk mag u verdelen over de codes 1358/2358. De maximum aftrek is 2260 € of 6 % van het bedrijfsinkomen + 169.20 €. U mag optimaliseren.
De intresten van deze lening vermeldt u bij code 1146/2146. Daartoe zet u ook het KI van uw woning in 1100/2100. Later het KI van het appartement in 1106/2106. Dit steeds 50/50 verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

flyer146
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 26 jun 2018 10:42

Hartelijke dank!
Nog een bijkomstige vraag: u raadt aan het KI van mijn huidige woning aan te geven tot ik het KI van het 2de verblijf ken, dit om de interesten af te trekken.
Echter, op een eigen woning worden geen belastingen geheven toch, dus kan ik ook geen interesten aftrekken, dacht ik???

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 jun 2018 19:07

Dat is waar, het KI van de eigen woning moet men niet invullen. Tenzij er intresten zijn van een lening, waar men een aftrek - ter waarde van het KI- kan bekomen. Dus ja, doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”