Indienen verzoekschrift eerherstel

Quenn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Indienen verzoekschrift eerherstel

#1 , 14 jun 2018 16:22

Beste,

Er is een beslissing genomen geweest door het hof van de correctionele rechtbank in September 2014.
Ik heb een straf opgelopen van zes maanden met uitstel van tenuitvoerlegging voor een periode van twee jaar.

Ik zou graag willen weten wanneer (welke datum precies) ik mijn verzoekschrift tot eerherstel kan richten aan de Procureur des Konings rekeninghoudend dat ik beantwoord aan alle andere voorwaarden die onderdeel uitmaken van deze aanvraag.

Ik heb mij laten informeren dat de aanvraag kan ingediend worden en dit ten vroegste één jaar voor het verstrijken van de proefperiode (art.62x).

Anderzijds zouden de regels recentelijk gewijzigd zijn en moet er eerst met het Parket-Generaal contact gelegd worden die altijd advies dienen uit te brengen alvorens uw verzoekschrift te richten aan de Procureur (klopt dit?)

Nogmaals ik wil graag weten in mijn situatie wanneer (dd/mm/jjjjj) ik mijn verzoekschrift kan indienen?

Blijkbaar is deze vraag naar verluidt zo ingewikkeld bij enkele advocaten die dan direct "hoge" provisiekosten vragen om de geëigende verzoekschriften op te stellen.

Ik ben benieuwd via deze weg naar een juridische reactie.

Vriendelijke groeten,
Q.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 15 jun 2018 00:00

Bij mijn weten gewoon een brief aan Procureur de Konings van uw arrondissement. ( Intern zij er wel wat wijzigingen vb in provincie Antwerpen is afdeling Turnhout nu verantwoordelijk voor alle eerherstellen) maar dat is uw zorg niet.
Belangrijkste is dat (uit mijn hoofd)
- alle straffen dus de termijnen gerespecteerd werden
- alle schade aan derden betaald is - indien u geen bewijzen hebt bijgehouden dan er toch voor zorgen dat u die verzameld - dus mogelijk moet u via griffie afschrift vonnis opvragen en dan bij gemeente huidig adres benadeeld en deze met een AS vragen of ze nog schade hebben die volgens het vonnis moest vergoed worden. Als u kan bewijzen dat u al het mogelijke hebt gedaan bent u wat dat betreft al zeker in regel met de procedure.
U zal dan via politie wijkinspecteur wel de nodige vragen krijgen. Meestal als u nog niet voldoet aan de algemene voorwaarden dan best uw aanvraag intrekken anders hebt u een nieuwe wachttijd van x jaar.

Meer informatie over het eerherstel kan je hier vinden: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eerherstel
Een verzoekschrift of brief tot eerherstel aanvragen kan hier: https://www.jureca.be/juridische-produc ... eerherstel

+ hier eens lezen
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 5hf3iqaGz1

Quenn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2018 13:06

Hallo Franciscus,

Alvast bedankt voor uw reactie.

De links die u mij doorgeeft zijn mij niet onbekend maar daar spreken ze over "tussen de 3 jaar en 10 jaar" in het algemeen.

Zoals ik al vermeldde heb ik een straf opgelopen van zes maanden met uitstel van tenuitvoerlegging voor een periode van twee jaar (vanaf September 2014).

Betekent dit dat ik niet meer moet wachten en voldaan heb aan de vooropgestelde (proef)periode zodat ik mijn verzoekschrift kan indienen?

Want ook u spreekt over "termijnen", zijn er dan nog andere termijnen na die 2 jaar uitstel die ik in rekening moet brengen alvorens mijn verzoekschrift te richten ad Procureur.

Ik heb een raadsman horen vertellen vanaf 5 jaar maar dan vraag ik mij af of dit een algemene regel is ongeacht de periode van uitstel die aan mij persoonlijk werd toegewezen.

Wat is de exacte datum (mm/jjjj) dat ik mijn verzoekschrift kan richten?

Graag uw reactie aub.

Vriendelijke groeten,
Q.
Laatst gewijzigd door Quenn op 15 jun 2018 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 15 jun 2018 13:13

Die bedraagt 3 jaar voor een eerste veroordeling en het dubbele bij meerdere veroordelingen. Als je een correctionele veroordeling van meer dan 5 jaar kreeg, bedraagt de wachttijd 5 jaar en 10 jaar bij meerdere gelijkaardige straffen
Gezien uw veroordeling minder dan 5 jaar was is de wachttijd dus 3 jaar na de veroordeling.

U spreekt van het hof maar dat is een uitspraak in beroep
Eerste aanleg is correctionele rechtbank en geeft een vonnis
Hof is Hof van Beroep en levert een arrest af.

Quenn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2018 13:58

Het is het hof van Beroep die inderdaad een arrest heeft afgeleverd en ik ben die persoonlijk gaan ophalen.

Dan begrijp ik uit uw reactie dat ik mijn verzoekschrift onmiddellijk kan richten aan de Procureur.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Q.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”