Stoken

Gnugnu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Stoken

#1 , 14 jun 2018 23:54

Beste forumleden

Vorige maand is de politie bij mijn ouders in de achtertuin gekomen. Wat blijkt dat mijn vader hier dus aan het stoken was. Ik wil zijn fouten niet goed praten. Ze hebben dus een pv gemaakt en wordt nu de komende weken verwacht voor een verhoor. Het zou immers gaan over art. 519 en blijkbaar hangt hier een vrijheidstraf aan vast van 8dagen tot 3 maanden.

Nu wou ik weten of die vrijdheidsstraf al 100pct zeker is of kan dit gewoon een geldboete zijn.

Hij is natuurlijk wel in fout maar omdat zijn oorsprong Chinees is en niet goed Nederlands beheerst, wist hij eigen niet dat hij niet mag stoken. Ik was natuurlijk op dat moment ook niet thuis bij hem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 15 jun 2018 06:45

Ze gaan echt geen mensen in de cel steken voor het stoken van een vuurtje in de tuin... het zou nogal wat zijn.

Uiteraard zal uw vader enkel een geldboete ontvangen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 15 jun 2018 10:22

Art. 519. Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft het veroorzaken van brand van andermans roerende of onroerende eigendommen, hetzij door ouderdom of gebrek aan herstelling of reiniging van nabijgelegen ovens, schoorstenen, smederijen, huizen of fabrieken, hetzij door het aansteken van vuren op het veld op minder dan honderd meter afstand van huizen, gebouwen, wouden, heiden, bossen, boomgaarden, beplantingen, hagen, mijten, tassen graan, stro, hooi, voeder of van enige andere stapel brandbare stoffen, hetzij door vuur of licht te dragen of te laten staan of vuurwerk aan- of af te steken zonder voldoende voorzorg.
Bron : elfri.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 15 jun 2018 10:51

Art. 519. Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft het veroorzaken van brand van andermans roerende of onroerende eigendommen, hetzij door ouderdom of gebrek aan herstelling of reiniging van nabijgelegen ovens, schoorstenen, smederijen, huizen of fabrieken, hetzij door het aansteken van vuren op het veld op minder dan honderd meter afstand van huizen, gebouwen, wouden, heiden, bossen, boomgaarden, beplantingen, hagen, mijten, tassen graan, stro, hooi, voeder of van enige andere stapel brandbare stoffen, hetzij door vuur of licht te dragen of te laten staan of vuurwerk aan- of af te steken zonder voldoende voorzorg.
Bron : elfri.
:D
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mjers
Berichten: 1788

#5 , 15 jun 2018 11:41

Art. 519. Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft het veroorzaken van brand van andermans roerende of onroerende eigendommen, hetzij door ouderdom of gebrek aan herstelling of reiniging van nabijgelegen ovens, schoorstenen, smederijen, huizen of fabrieken, hetzij door het aansteken van vuren op het veld op minder dan honderd meter afstand van huizen, gebouwen, wouden, heiden, bossen, boomgaarden, beplantingen, hagen, mijten, tassen graan, stro, hooi, voeder of van enige andere stapel brandbare stoffen, hetzij door vuur of licht te dragen of te laten staan of vuurwerk aan- of af te steken zonder voldoende voorzorg.
Bron : elfri.
Man toch meen je toch niet?
Je hebt mislezen, lees nog eens goed...
Dit heeft niets met deze situatie te maken. ANDERMANS goederen in brand steken is uiteraard strafbaar.

Maar los daar van, hoe kan je nu in godsnaam geloven dat de situatie van TS strafbaar is met een gevangenisstraf?

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 15 jun 2018 11:46

TS heeft wel zelf gezegd "Het zou immers gaan over art. 519"

de vraag is, wie heeft TS dat verteld ? heeft hij zelf het betreffende artikel opgezocht ? Staat dit in het PV ? heeft de politie dit gezegd ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 15 jun 2018 13:00

Zal onder de milieuwetgeving vallen - het opstoken van zaken die totaal verboden zijn vb geschilderd hout - plastics enz. Dus verbranden van afval.
Nu in milieuwetgeving werd ook naar art 519 verwezen.
Ook in het gemeentelijk politiereglement zal wel een art.staan
Hier wordt er naar verwezen
http://www.pz-vlaamseardennen.be/veelge ... _mijn_tuin

PS staat op de uitnodiging verhoor Salduz Bis cat 3?

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 15 jun 2018 13:16

Art. 519. Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft het veroorzaken van brand van andermans roerende of onroerende eigendommen, hetzij door ouderdom of gebrek aan herstelling of reiniging van nabijgelegen ovens, schoorstenen, smederijen, huizen of fabrieken, hetzij door het aansteken van vuren op het veld op minder dan honderd meter afstand van huizen, gebouwen, wouden, heiden, bossen, boomgaarden, beplantingen, hagen, mijten, tassen graan, stro, hooi, voeder of van enige andere stapel brandbare stoffen, hetzij door vuur of licht te dragen of te laten staan of vuurwerk aan- of af te steken zonder voldoende voorzorg.
Bron : elfri.
Waarschijnlijk is dit de reden : te dicht bij bebouwing.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gnugnu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jun 2018 10:12

Het was inderdaad te dicht bij de bebouwing maar er zat blijkbaar ook beetje plastic bij. In de pv stond dat het over art 519 ging

Terug naar “Milieurecht”