Paspoort vernietigd door stadhuis.

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

Paspoort vernietigd door stadhuis.

#1 , 14 jun 2018 18:45

Geachte,

Is het in België gebruikelijk dat het stadhuis verlopen paspoorten
stuk knipt?
Ze hebben er een grote hoek uit geknipt.

Ik kwam daar voor het aanvragen van een nieuwe.
(ps mijn EID is ook verlopen) :-)
Doen ze dat ook als ik mijn verlopen EID laat zien?

In Nederland wordt je paspoort pas onschadelijk gemaakt bij het
overhandigen van de nieuwe ook al is de oude verlopen.

Allemaal beetje vreemd hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#2 , 14 jun 2018 18:48

>Doen ze dat ook als ik mijn verlopen EID laat zien?
Daarmee bedoel ik knippen zie die EID dan ook aan stukken

willyboy
Berichten: 897

#3 , 14 jun 2018 20:48

Het is een normale procedure dat een stuk uit een vervallen paspoort word gesneden . Op vele stadhuizen word het oud paspoort zelfs niet teruggegeven na vernieuwing . Het terugkrijgen gebeurt door vraag van jezelf ,als ze het niet vergeten . Voor veel mensen is een oud paspoort een soort souvenier van eerdere reizen ergens ver weg.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 14 jun 2018 21:35

Tip . Indien je uw paspoort na verval in zijn geheel in bezit wil . Laat de politie een bewijs van verlies opstellen .
Doch ik vermoed dat je probleem heel andere oorzaken heeft .

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 14 jun 2018 22:29

Als u papsoort gaat afhalen zal men vaststellen dat uw Eid verlopen is.. normaal krijgt u een document thuis x maand voor verloop.
Indien effectief verlopen hebt u problemen met o.a. de gegevens van uw vroegere SIS kaart dus dokter apotheker ziekenhuis ...

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#6 , 17 jun 2018 18:25

Bedankt voor de reacties.

Zie dat de procedure hier wat onvriendelijker is als in NL
Ik blijf het vreemd vinden dat men het oude paspoort vernietigd/beschadigd voordat men een nieuwe heeft verkregen.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 17 jun 2018 20:57

Vraagje: je verwijst steeds naar Nederland. Is dat omdat je een Nederlands paspoort hebt? Want dan heeft een Belgische gemeente daar in principe niet in te knippen. Dat is eigendom van het Koninkrijk der Nederlanden. Een verlopen Nederlands paspoort kan je houden omdat er een verlenging in aangebracht kan worden in het Nederlands consulaat: de Belgische gemeente kan dat uiteraard niet) . Zo gaat een boekje wellicht langer mee; Die zuinige Nederlanders toch hé.

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#8 , 23 jun 2018 18:38

Nee heb een Belgisch paspoort.

Bij mijn collega werd er pas een gat in geknipt bij overhandigen van het nieuwe paspoort.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 25 jun 2018 23:59

Bij ons in Mortsel knippen ze er een hoekje af en je krijgt het (ongeldige) paspoort terug. Als je een paar verre reizen hebt gemaakt, staan er soms wel enkele mooie stempels in die sentimentele waarde hebben. Ik heb er nog één met een hoop Russische krabbels in van ons bezoek aan Moskou en Sint-Petersburg.

Terug naar “Administratief recht”