Verlof en gewaarborgd loon wegens ziekte

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Verlof en gewaarborgd loon wegens ziekte

#1 , 12 jun 2018 13:09

Mijn situatie is de volgende: ik werk al 14 jaar voor mijn werkgever en ben sedert kort in ziekteverlof (voorlopig 1 maand). Mijn verlof (4 weken) werd reeds aangevraagd en goedgekeurd begin dit jaar. Ik zal net 1 maand in ziekte zijn op het moment dat mijn verlof start. Voorlopig denk ik eraan om mijn verlof op te nemen zoals voorzien omdat ik hoop dat ik na m'n verlof terug aan het werk kan. Als alleenstaande vader met 3 kinderen heb ik het financieel niet breed: zo heb ik meer tijd (8 weken: 4 weken ziekte en 4 weken verlof) om te herstellen en val ik niet terug op de ziekteverzekering (met 40% loonverlies).
Ik vraag me echter af wat de situatie wordt indien de arts opnieuw een ziekteperiode zou voorschrijven aansluitend op m'n verlof? Mag ik ervan uitgaan dat ik dan onder de ziekteverzekering val (wat me logisch en eerlijk lijkt) of gaat het dan toch opnieuw over een periode van 'gewaarborgd loon'?

Alvast bedankt!

Gr,
Pieter V.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Floes
Berichten: 115

#2 , 12 jun 2018 16:51

In primaire arbeidsongeschiktheid (eerste jaar) "herval" je als je binnen de drie weken een nieuwe aangifte doet. Als je dus vier weken verlof neemt (hervatting) zal je gewaarborgd loon opnieuw beginnen lopen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2018 12:57

In primaire arbeidsongeschiktheid (eerste jaar) "herval" je als je binnen de drie weken een nieuwe aangifte doet. Als je dus vier weken verlof neemt (hervatting) zal je gewaarborgd loon opnieuw beginnen lopen.
klopt niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Floes
Berichten: 115

#4 , 13 jun 2018 18:08

Excuseer, twee weken in primaire, drie maanden bij invaliditeit.

Dit is een link waarop het duidelijk staat uitgelegd.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42337

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2018 14:31

Bedankt voor de reacties. Ter info: ik werk als bediende met een contract van onbepaalde duur.
@ Floes: ik vind niet meteen in het artikel terug hoe vakantiedagen worden geïnterpreteerd (ziekte- of werkdag)? Is het zeker dat deze als werkdagen worden aanzien?

Floes
Berichten: 115

#6 , 14 jun 2018 18:36

Verlofdage opnemen = werken. Behalve in progressieve hervatting.

Terug naar “Loon”