aangifte woonlening belastingsbrief

mw001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aangifte woonlening belastingsbrief

#1 , 14 jun 2018 15:14

Beste,

Eerste vraag:
Tot oktober 2017 was ik 'blote eigenaar' van de ouderlijke woning en kon ik in de aangifte van de lening aangeven dat het ging om de enige woning (we zitten nog in de eerste 10 jaar van de lening). In oktober is mijn vader overleden zodat ik 'volle eigenaar' ben geworden (samen met mijn broer). Mag ik dan nog steeds invullen dat het om de enige woning gaat? De notaris heeft dit toen opgezocht en deze wijziging zou geen invloed mogen hebben op de lening, maar ik vermoed dat ik niet aangeef dat het om de enige woning gaat, dit toch wel een invloed gaat hebben.

Tweede vraag:
Vermits het ouderlijk huis verhuurt is, moet ik dit ook aangeven in de belastingsbrief (voor het aantal dagen na de sterfdatum). Moet dit bedrag volledig bij mij ingevuld worden of mag dit (gedeeltelijk) bij mijn vrouw geplaatst worden indien dit voordeliger zou zijn.

mvg
Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jun 2018 16:07

Een deel aan blote eigendom van een woning, verkregen via erfenis, heeft geen invloed op de fiscale aftrek van uw woning. Omdat u nu slechts mede-eigenaar bent van de ouderlijke woning, is uw eigen woning nog de 'enige' woning op fiscaal gebied.

KI van die woning aangeven voor de tijd na het overlijden, verdeeld tussen u en uw vrouw : code 1106/2106.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”