Ex wil herziening vonnis

eline87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ex wil herziening vonnis

#1 , 13 jun 2018 21:32

Hallo,
Ik kreeg vandaag een brief van de advocaat van mijn ex, hij wil een herziening van het vonnis dat 2,5 jaar geleden opgesteld werd in onderling akkoord.
Ex is 3 jaar geleden op 120 km bij zijn nieuwe vriendin gaan wonen. Dochter gaat om de 14 dagen een weekend en de helft van de vakanties
Kort geschetst het vonnis momenteel:
- Ex moet 250€ allimentatie per maand betalen
- Hij staat zelf in voor het vervoer (halen en terugbrengen van dochter)
Ex betaalt allimentatie niet (meer), de schuld is opgelopen tot meer dan 4000€. Hij wil dat ik hem dit bedrag volledig kwijtscheld (zegt dat hij dit niet kan betalen). Bovendien wil hij het bedrag van de allimentatie verminderen naar 75€/maand, alsook wil hij dat ik de helft van het vervoer voor mijn rekening neem.
Hiermee wil hij een onderling akkoord bereiken en dit dus bijgevolg niet voor de rechtbank laten komen.
Ik vind de eis ongegrond. Ik wil gerust discussiëren over het maandelijks bedrag, maar in de achterstal wil ik niet tegemoet komen. Gezien het feit dat hij diegene is die verhuisde vind ik ook niet dat ik een deel van het traject voor mijn rekening moet nemen.
Wat denken jullie? Laat ik de rechtbank best beslissen of is dit dan sowieso een verloren zaak (gezien er dan kosten van advocaat en rechtbank bijkomen...)
Bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38588

#2 , 13 jun 2018 21:52

Hebt u ex al in gebreke gesteld voor de niet betaalde alimentatie.
Volgende stap
aangifte doen bij politie op basis van strafwet 391 bis
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
Dan hebt u stevige argumenten en zeker niets kwijtschelden gaat om onderhoudsverplichting tgo zijn kinderen.
Daarna kan u een deurwaarder sturen als hij niet betaald.
Hij zal daar via APO regeling politie worden uitgenodigd om een verklaring af te leggen.
Gezien hij verhuisd is acht ik de kans dat u dat moet betalen voor de rechter zeer klein.
Trouwens rechtszaak zal plaatsvinden in arrondissement uw woonplaats.
Zijn advocaat vraagt wat zijn cliënt hem opdraagt te vragen.

U hoeft niet direct een advocaat te nemen - daar heeft hij blijkbaar wel geld voor.
Voor een familierechtbank kan men zich perfect zelf verdedigen. Mijn ervaring.
Hebt u geen recht op een pro-deo advocaat?

eline87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2018 22:50

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb mijn ex tot nu toe nog niet officieel in gebreke gesteld aangezien hij mij wel steeds verzekerde dat hij van plan was het bedrag te betalen. Voornamelijk in het belang van onze dochter en om de vrede te bewaren heb ik het steeds zo gelaten...
Hij is intussen getrouwd en heeft nog 2 kleine kinderen. Echtgenote gaat niet gaan werken dus vrouw en kinderen zijn ten laste van hem. Ik heb een eigen huis en stabiele job (hierdoor juist geen recht op half pro deo) wat hem doet concluderen dat mijn financiële situatie beter is dan de zijne en dat ik geen alimentatie nodig heb. Ik heb zelfs een speciale gift rekening voor onze dochter geopend en hem voorgesteld om de alimentatie daarop te storten zodat dit integraal voor haar is maar tevergeefs...
Ik weet dat ik mijn gelijk zal halen mbt het achterstallige bedrag, maar ik vrees dat mijn dochter hiervan de dupe zal zijn en dat hij zijn best zal doen om mij zwart te maken tov haar.

Reclame

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2018 19:13

De rechtbank gaat zeker niet zeggen dat je de helft van de vervoerskosten van je ex moet vergoeden hoor! Hij is zover gaan wonen, zijn probleem dus!! Mijn ex is ook 150 km verder gaan wonen en ik ben dezelfde regeling als u. Het zou maar zot zijn als je daarin moet tussen komen! Ik zou voet bij stuk houden en de achterstallige allimentatie zeker niet kwijtschelden en ook niet akkoord gaan met die helft betalen voor het vervoer! Vindt ik er echt over hoor!

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2018 19:18

Je kan een onderling akkoord proberen te bereiken. Maar ik zou echt niet toegeven qua achterstallige allimentatie en die vervoerskosten. En geloof me, je staat erg sterk in de rechtbank! Ik denk dat je daatmr een hele grote kans hebt, dat je dit wint!!

Terug naar “Echtscheiding”