onderhoudsgeld

silineke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

onderhoudsgeld

#1 , 13 jun 2018 13:53

al meer dan 18 jaar betaal ik onderhoudsgeld voor mijn dochter aan mijn ex-vrouw, vastgesteld door een vonnis.
Nu heeft mijn dochter de leeftijd van 24 jaar en zal ze in juni afstuderen.
aangezien ik gedurende 5 jaar geen contact meer heb met haar of mijn ex, had ik via email aan mijn ex gevraagd wat de toekomstplannen van mijn dochter zijn.
Als antwoord kreeg ik indien ze slaagt in juni ze vanaf oktober zich op de arbeidsmarkt zal aanbieden. Ook zei ze dat het academiejaar pas eindigt in september (na de proclamatie). Ook denk ik wel dat ze spoedig werk zal hebben als verpleegkundige.
Nu is mijn vraag:
Wanneer mag of moet ik stoppen met betalen van het onderhoudsgeld ?
Mag ik zomaar stoppen met betalen of moet dit via de rechtbank gaan , onderling akkoord zal niet lukken denk ik
Klopt de redenering dat het academiejaar pas eindigt in september ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 jun 2018 14:25

U kan pas stoppen op het ogenblik dat de inschakeltijd na aanmelden bij VDAB /RVA verstreken is.
Edoch gelet om gezamenlijk ouderlijk gezag kan u aan ex laten weten dat u via aangetekend schrijven gelet op vonnis in kennis wordt gesteld dat dochter werkt met de nodige bewijsstukken.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... _sCdYp1qOh.
Uw dochter is u ook respect verschuldigd ...
Dus indien ze vroeger gaat werken dat u daar ook van op de hoogte wordt gebracht.

silineke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2018 14:34

bedankt voor uw reactie.
Ik vermoed dat mijn dochter in oktober direct aan het werk zal zijn.
Op dat aangetekend schrijven moet ik niet wachten want het zal nooit komen vrees ik.
Ik denk dat ik zelf stappen moet ondernemen om de betaling te beeindigen want medewerking zal er niet zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 13 jun 2018 14:37

Stuur aan ex geen mail maar een AS. Gezien ze al heeft gezegd oktober kan u al stoppen in oktober.
Aan haar om dan te bewijzen wat het niet zo was.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 13 jun 2018 14:52

Diegenen die in juni afstuderen krijgen hun (voorlopig) afschrift dat ze met vrucht afgestudeerd zijn per 1 juli. Misschien is er inderdaad een proclamatie in oktober:dat is het "feestmoment" waar men alle afgestudeerden (en ook diegenen die nog 2e zit hadden in augustus) officieel het diploma uitreiken. Maar dat betekent absoluut niet dat een afgestudeerde in Juni, niet meteen aan de slag kan. Dat zoutotaal fout zijn: 3 maanden moeten wachten om je job te mogen uitoefenen. Bovendien is de functie van verpleegkundige een knelpuntberoep. Dat ze een maandje vakantie neemt tot daar aan toe. Dat verdient ze na haar studies. Maar in principe kan ze (bijvoorbeeld via interim) metéén aan de slag in augustus. U bent financieel niet verantwoordelijk voor haar persoonlijke keuze om 3 maanden niet te werken. Dus wat doet u best: U stuurt een beleefde AS waarin u uitlegt dat elke hogere opleiding eind juni/begin juli een attest aflevert aan de afgestudeerden waarme ze aan de slag kunnen. Dat u weet dat uw dochter in feite meteen aan de slag kan op het niveau van haar diploma. Dat u begrijpt dat ze een maandje vakantie neemt (en dus nog een maand ali zal betalen) maar dat u er op rekent dat uw dochter vanaf 1 augustus in haar eigen onderhoud voorziet. Vermeldt ook best de link naar een zoekmotor voor openstaande vacatures voor verpleegkundigen; Momenteel staan er zo'n 100 vacatures voor verpleegkudigen open! https://be.indeed.com/jobs?q=verpleegku ... vlaanderen

silineke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2018 15:07

eylis bedankt voor jou reactie
Ik ga een aangetekend schrijven sturen. Ik vermoed dat ze in de maand juli of augustus nog als jobstudent zal werken in de zorgsector en daarna definitief als werknemer.
Dat ze pas in oktober start met werken kan ik nog mee leven en wil die 3 maanden nog onderhoudsgeld betalen.
mijn vraag is of ik vanaf oktober zo maar mag stoppen met betalen of moet ik dat via de rechtbank regelen

eylis
Berichten: 8837

#7 , 13 jun 2018 16:31

Met zo'n knelpuntberoep kan ze zich niet permitteren om niet te gaan werken vanaf ausustus. Als ze in juni afstudeert kan ze in principe niet meer als student gaan werken, want ze hééft dat statuut niet meer.Sommig studenen en bedrijven doen dat tersluiks wel, maar het is niet correct: je pikt er de beschikbare studentenjobs mee in van studenten die het nodig hebbben, je ontduikt sociale lasten en belastingen.Als ze overigens toch een studentenjob zou aannemen in de zorgsector en daarna bij dezelfde werkgever zou gaan werken, hangt er mogelijk zelfs een sanctie boven het hoofd. Laat haar via de As ook weten dateen studentenjob nà het afstuderen in principe een sanctie kan veroorzaken.Hoe het precies zit, moet je daar niet bij uitleggen. In mijn opinie moet je niet langs de rechtbank om de ali te stoppen, want als de moeder gerechtelijk zou eisen dat u wél nog ali moet betalen voor die 3 maanden, dan komt ze van een kale kostelijke reis thuis. De ali loopt wettelijk af als het kind klaar is voor de arbeidsmarkt en zich een salaris of uitlering kan verwerven. De rechter zal dan vragen waarom ze niet is beginnen werken, gezien de vele vacatures. . Bewijs maar eens als afgestudeerde van een knelpuntberoep dat je géén geschikte job vind als je tussen 100en vacatures kan kiezen. Dan bewijs je gewoon dat je géén zin had om te gaan werken. Als de dochter op dat ogenblik wil argumenteren dat ze niet wilde gaan werken om medische redenen, dan zal ze daar ook het bewijs van moeten leveren. Kortom: je moet niet via de rechtbank hiervoor. Het is aan je dochter om te rechtvaardigen waarom ze niet aan de slag zou gaan vanaf augustus.

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 14 jun 2018 13:28

Knappe argumentatie iv.m. knelpuntberoep, Eylis. Gezien ik in exact zelfde situatie verkeer, zal ik ook gewoon afwachten tot mijn dochter is afgestudeerd voor ik verder actie onderneem.

silineke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jun 2018 10:41

Bedankt voor alle info.
Volgens een advocaat moet ik niet naar rechtbank behalve mijn ex er moeilijk over ga doen.
Ik ga wachten tot ze afstudeert in juli en dan een AS sturen. Het is inderdaad een knelpuntberoep dus verwacht ik dat ze snel werk zal hebben in die sector. Het kan zijn dat ze een "sabbat" periode neemt, maar daar kan ik geen rekening mee houden en daar zal mijn ex willen op inspelen. Dus afwachten maar na haar srudies.

eylis
Berichten: 8837

#10 , 15 jun 2018 14:44

Met een sabbatperiode moet je géén rekening houden, het getuigt ook al van biezonder weinig respect voor jou als ze dat zo zou doen. Je hebt als een goed vader de studies en het onderhoud bekostigt, zij van haar kant heeft je niet op de hoogte gehouden van het verloop van de studies. en als ze alsnog op jouw kosten wil leven (terwijl ze eigenlijk op eigen benen zou moeten staan) zou ze dat minstens op voorhand kunnen vragen of je daarmee akkoord zou zijn. Dat is érg onresepectvol allemaal. De wet schrijft nochtans letterlijk voor dat elk kind respect verplicht is aan zijn ouders. en ten laatste eentje om e logica even door te trekken: stel je voor zeg dat alle kinderen van (gescheiden) ouders zomaar kunnen beslissen op welk moment in hun leven ook om eens een sabbatperiode op de kosten van hun ouders te houden: zie je het al gebeuren dat je zoon/dochter van 35 plotsklaps alimentatie vraagt voor z'n/haar sabbatical.....

Terug naar “Echtscheiding”