Opzegtermijn huurcontract van korte duur

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Opzegtermijn huurcontract van korte duur

#1 , 11 jun 2018 21:17

Op 01/01/2018 sloot mijn vader een huurcontract af van korte duur, zijnde zes maand. Dit huurcontract werd aangegaan in afwachting dat hij dit onroerend goed aankoopt. De akte van deze aankoop zal pas ten vroegste eind augustus verleden worden.

Op 30 juni 2018 loopt dit huurcontract ten einde en dit werd ook per aangetekend schrijven door de eigenaar aan mijn vader bevestigd. Op dit schrijven hebben we echter tot op heden geen schriftelijke bevestiging gegeven aan de eigenaar.

De eigenaar stemt er echter in toe om mijn vader in dit goed te laten verblijven mits betaling van een woonstvergoeding (die hoger is dan de maandelijkse huurprijs) in afwachting van de ondertekening van de authentieke verkoopsakte, daar de eigenaar dit huurcontract niet wenst te verlengen voor enkele maanden.

Mijn vraag is nu als volgt: daar er geen schriftelijke bevestiging van mijn vader van de opzeg gebeurde, start de opzegperiode van drie maanden nog steeds op 31 maart 2018 of start deze opzegperiode op 30 juni 2018?

Alvast bedankt voor uw antwoordd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 11 jun 2018 21:27

Begrijp ik het goed dat uw vader nu het goed huurt, in afwachting van het verlijden van de akte waarin hij hetzelfde goed aankoopt?


Wanneer werd de opzeg door de eigenaar/verkoper aan uw vader verstuurd?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2018 12:02

inderdaad, wanneer verstuurde de huidige eigenaar de opzegbrief?

Reclame


Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#5 , 18 jun 2018 14:35

Inderdaad, mijn vader huurt dit goed in afwachting van de aankoop.

De eigenaar heeft op 25/03/2016 een aangetekende opzeg gestuurd waarin vermeld staat: "Overeenkomstig artikel 3 §6 titel 1 van de woninghuurwet van 20 februari 1991, aangepast door de wet van 13 april 1997, bedraagt de opzeggingstermijn drie maanden. De opzegperiode gaat dus in op 31 maart 2018 en eindigt op 30 juni 2018. Graag ontvang ik van u een bevestiging van de stopzetting van deze huurovereenkomst."

We hebben wel een kleine bevestiging van ontvangst gestuurd naar de eigenaar, maar geen bevestiging van de stopzetting.

Ik heb me laten vertellen dat zonder onze bevestiging de opzegperiode pas ingaat op de einddatum van het huurcontract waardoor mijn vader nog tot 30/09/2018 het pand zou kunnen bewonen.

PS: de notariële verkoopsovereenkomst wordt normaal gezien in de loop van deze week nog ondertekend en de eigenaar vraagt nu wel een maandelijkse woonstvergoeding vanaf 01/07/2018 in afwachting van de ondertekening van de authentieke akte.

Terug naar “Huren”