VELGEN gekocht PARTICULIER passen niet

spsc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

VELGEN gekocht PARTICULIER passen niet

#1 , 12 jun 2018 15:41

Ik heb via facebook mooie Velgen zien staan op de advertentie stond dat deze speciaal voor mijn wagen waren en er dus op pasten.
Ik maak een afspraak met desbetreffende verkoper, bekijk de velgen onderhandel over de prijs vervolgens pas ik enkel de achterste velgen deze passen en ik rij er mee naar huis na betaling met de voorste in de koffer

ik probeer thuis de voorste eronder te steken blijken deze te groot te zijn en dus niet te passen, ik vraag de particuliere verkoper mijn geld terug waaronder hij zegt: u hebt deze gepast en gebruikt dus verder niet mijn probleem als deze nu niet blijken te werken, mijn garage zegt dat deze velgen helemaal niet van dezelfde type wagen komen als op wat hij beweerd op de advertentie. Kan ik mijn geld terug vorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2018 16:03

Waarom heb je de voorste ook niet gepast? Waren dit dan niet 4 dezelfde velgen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

spsc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2018 16:18

ik heb de voorste niet gepast want terwijl ik ze juist ging passen moest ik me verplaatsen wegens ik voor een garagepoort van de buren stond(mss opgezet spel) ik kon deze wel nog op een parkeerplek op straat passen maar uit goedgelovig en omdat in de advertentie stond dat deze passen onder mijn type wagen besloot ik te betalen en dit gewoon thuis te doen daar bleek dus dat die niet de juiste maat voor vanvoor waren voor mijn type wagen de velgen zijn wel iddentiek gelijk maar passen enkel vanachter op de wagen vanvoor is het te breed en komen ze tegen mijn stuuras

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2018 16:24

Is dit een particulier of een handelaar ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2018 16:57

daar bleek dus dat die niet de juiste maat voor vanvoor waren voor mijn type wagen de velgen zijn wel iddentiek gelijk maar passen enkel vanachter op de wagen vanvoor is het te breed en komen ze tegen mijn stuuras
Kan je even laten weten wat voor wagen je hebt? Is je wagen getuned op één of andere manier, waardoor de voorste velgen niet passen? Of gaat het om één of andere speciale uitgave? De meeste wagens hebben immers 4 gelijke velgen. Als de "standaard edition" van uw wagen normaal gezien 4 gelijke velgen accepteert, maar uw "net niet standaard versie" moet vooraan smallere velgen hebben, dan zit je in een grijze zone en hangt het er van af wat er in de advertentie stond.

Ik ken er niets van maar stel dat er staat: "Velgen voor een VW Golf", maar uw Golf in een "sport edition", tja, dan had je moeten weten dat dit niet pastte.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

spsc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2018 23:33

Is dit een particulier of een handelaar ?
van een particulier en mijn auto is een
bmw f11 niet getuned

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2018 08:17

Wat kan je daar tegen doen, als het een particulier is, dan is de regel wanneer je betaald heeft en je rijd weg, geen garantie, en tegen wie ga je u gelijk halen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2018 09:03

Wat kan je daar tegen doen, als het een particulier is, dan is de regel wanneer je betaald heeft en je rijd weg, geen garantie, en tegen wie ga je u gelijk halen ?
Dit is dan ook geen garantie probleem maar een conformiteitsprobleem.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jun 2018 09:19

Dit is juist maar.

De verkoper zegt wel dat men de kans gehad heeft om ze na te zien en te passen, en als men vertrekt dan is alles passé met een particulier.

Ik ben zeker geen banden deskundige, maar als ik een velg zou gaan kopen zou ik toch de gegevens en de afmetingen mee hebben om dit te controleren, ik heb al meermaals banden besteld op velg op internet nog nooit heb ik er moeten terugsturen !
Een meter en een schuifmaat ligt wel altijd in mijn wagen, en al dikwijls nodig gehad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jun 2018 10:00

Dit is juist maar.

De verkoper zegt wel dat men de kans gehad heeft om ze na te zien en te passen, en als men vertrekt dan is alles passé met een particulier.
Als de verkoper in zijn advertentie adverteert voor een bepaald type wagen, en dat blijkt niet correct te zijn, dan is de non-conformiteit zwart op wit bewezen en is het einde discussie. Welke mogelijkheden de koper dan nog gehad heeft maakt geen bal meer uit. Ook een particulier is gehouden tot (ondermeer) de conforme leveringsplicht (en de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken, zolang deze laatste niet weg bedongen zijn in de overeenkomst).

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 13 jun 2018 10:30

Dit is juist maar.

De verkoper zegt wel dat men de kans gehad heeft om ze na te zien en te passen, en als men vertrekt dan is alles passé met een particulier.
Als de verkoper in zijn advertentie adverteert voor een bepaald type wagen, en dat blijkt niet correct te zijn, dan is de non-conformiteit zwart op wit bewezen en is het einde discussie. Welke mogelijkheden de koper dan nog gehad heeft maakt geen bal meer uit. Ook een particulier is gehouden tot (ondermeer) de conforme leveringsplicht (en de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken, zolang deze laatste niet weg bedongen zijn in de overeenkomst).
Afhankelijk van wat er exact in de advertentie stond, mijns inziens. Als daar bvb staat "Deze velgen komen van een BMW F11" kan dat perfect kloppen, en geen enkele garantie geven dat deze velgen op ELKE BMW F11 passen.
Als er staat "Deze velgen passen op elke BMW F11" is dit idd niet-conformiteit die zwart op wit bewezen is.
Als er staat "Deze velgen passen op een BMW F11" lijkt het me een beetje dubieus...

In alle geval, er zijn honderden soorten velgen, combinaties van aantal gaten, diameter, ETwaarde, J-maat, steek,... En ook binnen een bepaald merk en model kan veel verschil zitten. Ik zou dan ook NOOIT een velg kopen zonder ofwel alle specificaties na te zien, ofwel ze te passen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mjers
Berichten: 1788

#12 , 13 jun 2018 11:26

Is dit een particulier of een handelaar ?
van een particulier en mijn auto is een
bmw f11 niet getuned
Wat lanox zegt klopt...
Uw enig verweer is dat dit een non-conformiteit verkoop was. Een particulier moet altijd ter goede trouw handelen.

Eigenlijk is het heel simpel:
Als hij zegt, ze passen op merk X... U bezit merk X, en die velgen passen niet, dan heb je gewonnen spel, kan je uw geld terugeisen + een schadevergoeding.

De grijze zone is hier: Is dit een gebrek dat u had moeten opmerken tijdens de transactie of niet?

In ieder geval, zie hieronder wat de wet hierover zegt voor particuliere verkopen. De uiteindelijke beslissing zal toch bij de vrederechter liggen. Als hij vermoed dat de verkoper ter kwade trouw heeft gehandeld zal je de zaak winnen.

§ II. VRIJWARING VOOR GEBREKEN VAN DE VERKOCHTE ZAAK.

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

Art. 1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.

Art. 1645. _ Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.

Art. 1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.

Art. 1647. Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald.
Maar het verlies door toeval veroorzaakt is voor rekening van de koper.

Art. 1648. De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.

Art. 1649. Deze vordering kan niet worden ingesteld wat betreft verkopingen die op rechterlijk gezag geschieden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jun 2018 11:39


Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

.
Ik denk dat dit artikel wel voldoende zegt !!

moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

De achtersten heeft men gepast, de voorste kon hij toch vergelijken en meten of het wel degelijk de goede waren waren!

Men zit hier toch niet in de kleuterschool hé waar men blokjes moet plaatsen in de gaatjes die passen, als je schoenen koopt dan kijk je toch ook naar de maat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 jun 2018 12:46

passen de 2 velgen niet op de remschijf? of is het wiel gewoon breder dan degene die je achteraan hebt gepast?
sommige wielen die achteraan moeten zijn breder dan de voorste. meestal zijn dit dan sportieve wielen, weet niet of je originele wielen hebt gekocht. simpelste lijkt me gewoon als het echt niet de juiste zijn de wielen apart verder te verkopen met de juiste info.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 jun 2018 10:25

Een BMW F11 heeft voor en achter toch dezelfde velgen? Ik denk dat we eerst moeten weten wat het probleem is: Ofwel zijn de velgen (toch de voorste) niet bestemd voor een BMW F11, ofwel is de wagen van de TS geen standaard BMW F11 meer (wegens weet ik veel welke verandering). Indien het laatste, kan je de verkoper niet kwalijk nemen dat zijn velgen niet passen, als de TS nalaat om te melden dat zijn BMW net ietsje anders is dan de standaarde F11.

Misschien moet de TS ook de exacte tekst uit de advertentie hier even plakken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”