Rijden zonder verzekering

BlitzAcer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rijden zonder verzekering

#1 , 30 mei 2018 21:57

Vandaag werd ik aangehouden door politie omdat ze via mijn nummerplaat konden zien dat mijn wagen niet verzekerd was. Ik wou enkel mijn wagen van Punt A naar B brengen (10km).

Het is eerste keer dat zo iets gebeurd met mij. Ik heb ook een blanco strafblad.
Wagen is nu weg getakeld en mag pas erachter gaan als ik hun een verzekeringsbewijs kan aantonen. Verder gaat de Pv naar de rechter..

Weet iemand wat de gevolgen zullen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 30 mei 2018 22:05

- Een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden
- Een geldboete van € 800 tot € 8.000
- Een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar.
- Verbeurdverklaring

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jun 2018 22:16

Vandaag werd ik aangehouden door politie omdat ze via mijn nummerplaat konden zien dat mijn wagen niet verzekerd was. Ik wou enkel mijn wagen van Punt A naar B brengen (10km).
Dan had je die tijdelijk moeten verzekeren ...

Wagen is nu weg getakeld en mag pas erachter gaan als ik hun een verzekeringsbewijs kan aantonen.
Voor wslk ook 3 maanden ?
Niet voor een paar dagen ...

Denk er aan dat de stallingskosten voor jouw rekening zijn, en snel oplopen !

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 jun 2018 23:07

+ gerechtskosten en vermoedelijk ook slachtofferfonds.
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... achtoffers

Issued
Berichten: 1227

#5 , 05 jun 2018 06:17

Ter info:
Als ze aan je nummerplaat zien dat je niet verzekerd bent, weet de politie dat je dit wel meer doet en hebben dan speciaal jou in het systeem gestoken om je te betrappen. De politie heeft geen rechtstreekse toegang tot de gegevens van de verzekering.
Gezien dit niet zomaar gebeurd was jij waarschijnlijk niet aan je proefstuk toe.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 jun 2018 17:17

Ter info:
Als ze aan je nummerplaat zien dat je niet verzekerd bent, weet de politie dat je dit wel meer doet en hebben dan speciaal jou in het systeem gestoken om je te betrappen. De politie heeft geen rechtstreekse toegang tot de gegevens van de verzekering.
Gezien dit niet zomaar gebeurd was jij waarschijnlijk niet aan je proefstuk toe.
APNR is gekoppeld aan verzekeringsdatabank

Gaf hopen false-positives toen ze er mee begonnen ... :roll:

Issued
Berichten: 1227

#7 , 09 jun 2018 20:03

Ter info:
Als ze aan je nummerplaat zien dat je niet verzekerd bent, weet de politie dat je dit wel meer doet en hebben dan speciaal jou in het systeem gestoken om je te betrappen. De politie heeft geen rechtstreekse toegang tot de gegevens van de verzekering.
Gezien dit niet zomaar gebeurd was jij waarschijnlijk niet aan je proefstuk toe.
APNR is gekoppeld aan verzekeringsdatabank

Gaf hopen false-positives toen ze er mee begonnen ... :roll:

En welke databank is dat? Geen pz waar ik al ben geweest heeft daar toegang tot.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 jun 2018 01:07

En welke databank is dat? Geen pz waar ik al ben geweest heeft daar toegang tot.
Keuring, verzekering, geseind, ...

http://www.lokalepolitie.be/5377/home/1 ... ermen.html


Straf, want bvb PZ Mechelen (toen nog zonder Willebroek) is er in geslaagd met APNR "onverzekerde" voertuigen te klissen en te immobiliseren, die dan ... gewoon netjes verzekerd bleken.

artikel van 2013 al , en wat men toen al kon checken
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131125_023

berenod
Berichten: 942

#9 , 13 jun 2018 05:42

Inderdaad, in Mechelen alvast.
En nog steeds valse alarmen, zeer recent nog voor gehad (aan Technopolis), opzijgezet voor melding ANPR "onverzekerd", maar had groene kaart bij dus onmiddellijk in orde. Was trouwens een leasebak van het werk.

Volgens de agent valt het sporadisch nog voor en ligt de schuld bij de verzekeringsmaatschappijen die al eens missen in de systemen up to date te houden.

Je moet dus zeker geen repeat offender zijn om eruit gepikt te worden!

Issued
Berichten: 1227

#10 , 14 jun 2018 07:25

Hmm
Is wel weer typisch België dat niet elke Politiezone er toegang tot heeft...
Tevens hebben ze in mijn zone ook geen toegang tot een databank ivm intrekkingen van rijbewijzen...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”