Beslag laten leggen op huis na niet nakomen lening

jvisser
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beslag laten leggen op huis na niet nakomen lening

#1 , 12 jun 2018 21:51

Hallo

Ik moet sowieso naar een professional en heb ook geen idee van hoe of wat, maar wou graag eerst informatie opdoen hier.
Vorig jaar heb ik een lening overeenkomst met een vriendin van mijn moeder afgesproken.
Hierin ben ik geadviseerd door een ander familie lid.
Het ging hier over 50.000 euro, die tot op heden niet is terug betaald en recentelijk de eind datum is verlopen.

Nu komen er continue beloftes van ik betaal volgende maand echt terug.
Naast het lenings contract heeft ze zich door middel van een ander contract ook persoonlijk borg gesteld en haar prive eigendommen, waaronder een huis.
Ik ben er nog niet op uit om het geld te laten incasseren, maar ik zou wel beslag willen leggen op haar huis, omdat ik weet dat er nog een andere lening verstrekker is geweest in de tussentijd en wil niet dat die eerder beslag legt dan ik en daardoor voorrang heeft.

Ik zou niet weten waar ik als eerste heen moet gaan of wat voor type advocaat of notaris ik moet aanspreken.
Ook zou ik graag willen weten of er nog andere beslag hebben gelegd op haar goederen en of huis en hoe hoog de hypotheek is.

alvast bedankt voor de informatie,
Met vriendelijke groet,

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2018 22:18

Het leggen van beslag geeft geen voorrang tegenover andere schuldeisers.
Om bewarend beslag te leggen moet u de toestemming van de beslagrechter vragen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2018 23:31

Het leggen van beslag geeft geen voorrang tegenover andere schuldeisers.
Om bewarend beslag te leggen moet u de toestemming van de beslagrechter vragen.
Bewarend beslag onder derden kan ook buiten de beslagrechter - maw rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder op basis van authentieke of onderhandse stukken (art. 1445 e.v. Ger.W).
Is wel een (erg) agressieve daad - bankrekeningen (incl. spaarboekjes) van de schuldenaar staan ineens - letterlijk - op nul. En dus zonder dat er een rechter in is tussengekomen.
Deblokkeren kan enkel mits onderling akkoord of doordat de schuldenaar naar de beslagrechter trekt.
Misbruik van bewarend beslag wordt wel relatief streng gesanctioneerd.
(En ik kan het eigenlijk ook niet aanbevelen - net vanwege die agressiviteit).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2018 14:56

Bewarend beslag onder derden kan ook buiten de beslagrechter
Volledig akkoord. Ik heb geantwoord op de vraag: bewarend beslag leggen op een huis.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”